1e kindje dilemma: bevallen in onvolkomen stuit of keizersnede plannen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door tiepetje, 8 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Er is in het jaar 2000 een onderzoek gedaan waar uitgekomen is dat een stuitbevalling precies volgens het boekje moet gaan , soms gaat dit goed maar welke bevalling gaat nou precies volgens het boekje? Juist ja, dus dan spoedkeizersnede die brengt veel stress voor jou maar ook voor de baby mee.
    Ook is er gewoon veel kans op zuurstoftekort bij een vaginale stuitbevalling het zijn risico's die je af moet wegen.
    Verder zou ik gewoon gaan voor een natuurlijke keizersnede dit om nare situaties te voorkomen en toch nog in rust te bevallen :)

2. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Bij ons lag nummer vier een tijd verkeerd waardoor ik hierover wel eens heb nagedacht.
    Ik zou naar alle waarschijnlijkheid voor een keizersnede zijn gegaan aangezien de risico's dan meer voor de moeder zijn ipv voor het kind.

3. Sanny

Sanny Lid

13 sep 2011
    85
    0
    0
    Dordrecht
    Alleen als ik de meest recente onderzoeken lees zijn de conclusies juist anders dan het onderzoek uit 2000. Dat maakt het juist zo lastig.......

en keizersnede is zeker ook niet risicoloos

4. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Ik heb bij onze eerste gekozen voor een keizersnede. Mijn gynaecoloog stond helemaal niet te springen om een vaginale bevalling. Als ik had gewild, had ik het mogen proberen, maar ik vond de risico's echt te groot. Dan liever zelf een wat langduriger herstel.

5. Sanny

Sanny Lid

13 sep 2011
    85
    0
    0
    Dordrecht
    Alleen krijg ik niet echt hoogte van de risico's.....Als de onsluiting niet vordert grijpen ze gelijk in

6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik ga vaginaal proberen te bevallen. Afgelopen maandag echo gehad en niks dat aangeeft dat het niet mogelijk is om te proberen.

Natuurlijk weet ik heel goed dat het nog altijd een keizersnede kan worden, daar maak ik me geen illusies over.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ja in een spoed sectio, en dat is wat je moet afwegen wil je dat?

8. Sanny

Sanny Lid

13 sep 2011
    85
    0
    0
    Dordrecht
    Alleen dat gebeurt met een normale bevalling ook regelmatig, maar ik weet dat je daar inderdaad meer kans op hebt.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ja alleen gaan er dan wel heeeeel veel dingen aan vooraf ;)
    Wat ik al zei je moet het voor jezelf afwegen , wil je de zekerheid in rust te kunnen bevallen ga dan voor een natuurlijke keizersnede. Wil je perse vaginaal proberen je het lange herstel vd keizersnede bijvoorbeeld niet wilt kijk dan naar de risico's en staar je niet blind op dat een vaginale bevalling perse mooier/specialer is. En dan nog de kans dat het kindje na een vaginale stuitbevalling het vaak gewoon wat slechter doet.. enzovoort laat je goed informeren en maak dan je keuze :)

10. tiepetje

tiepetje Actief lid

1 aug 2011
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Sanny hoe ver ben jij nu en weet je nog steeds zeker dat je vaginaal gaat proberen?
    Wij hebben binennkort de geplande keizersnede. Natuurlijk zodat we de geboorte mogen zien en het kindje na de eerste check bij mij mag liggen. De gynaecoloog zei dat 40% van de stuitbevallingen lukt en 60% eindigt in een spoedkeizersnede. Dat risico gaan wij niet nemen. Ben benieuwd naar jouw keuzen.

de anderen allemaal bedankt voor de reacties !!!

11. Sanny

Sanny Lid

13 sep 2011
    85
    0
    0
    Dordrecht
    @ Tiepetje . volgens de cijfers die ik gezien heb is het 1 op de 5 die eindigt in een kz. Met een normale bevalling gebeurt dit ook zeer regelmatig. Ik moet vandaag beslissen. Ben nu al meer dan 38 weken en niet veel vruchtwater meer. Heb dalijk een afspraak met mijn gyn, maar wij gaan zeer waarschijnlijk voor een stuitbevalling. Bij mij zijn alle factoren heel gunstig, zeker omdat mijn eerste bevalling heel snel is gegaan. Wil alleen weten hoe het met de risico's precies zit. Zelf reageer ik niet goed op verdovingen dus dat speelt ook zeker mee. Maar natuurlijk gaat mijn kindje voor. Het is zo vervelend dat de mensen die er verstand van moeten hebben geen idee lijken te hebben wat beter is voor de baby. Ik probeer eerlijk gezegd zo min mogelijk naar mijn omgeving te luisteren want veel mensen zeggen, joh lekker makkelijk neem een kz. Terwijl ik veel mensen ken die goede stuitbevallingen hebben gehad. Jij heel veel succes!

12. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Ik zou echt afgaan op het advies van je gynaecoloog sanny. Het is wat je zegt, een keizersnede is allesbehalve makkelijk! Zeker als je al een kindje hebt rondlopen. Als jouw gynaecoloog vertrouwen heeft in een stuitbevalling, kun je dat zelf ook hebben. Onze buurvrouw heeft bij de eerste ook een stuitbevalling gedaan. Deze is goed gegaan, gezonde knul van vier jaar nu. Voor mij was het niet weggelegd, maar wie weet gaat deze wel goed liggen en krijg ik alsnog de kans op een natuurlijke bevalling.

13. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ik heb 4 keer een stuitbevalling gehad. Zowel volkomen als onvolkomen als half-onvolkomen.
    Bij mij is het alle keren heel vlot verlopen.
    Bij een eerste kindje is de keuze natuurlijk het moeilijkste, want jij weet niet hoe een bevalling bij jou gaat. Bij de eerste ben ik gewoon afgegaan op het advies van de gynaecoloog. Die zag het zitten en ik ging er van uit dat hij geen onnodig risico zou nemen. Deze bevalling verliep zo makkelijk dat ik bij de anderen geen moment getwijfeld heb.

14. madameV

madameV Fanatiek lid

23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    @ tiepetje ik ben gister bij een voetreflex masseuse geweest, zei vertelde dat het haar was gelukt ooit een stuit te draaien. Niks geen garantie maar misschien het proberen waard?

15. tiepetje

tiepetje Actief lid

1 aug 2011
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi
    Wij hebben voetreflex,moxa en draaien geprobeerd. Maar baby zit te lekker blijkbaar! Sanny succes met je keuze je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt!!

16. Sanny

Sanny Lid

13 sep 2011
    85
    0
    0
    Dordrecht
    @Tiepetje..wij hebben gekozen voor een stuitbevalling. Wel in een ander ziekenhuis, eentje waar ze het dagelijks doen. En als me er niet goed bij voel op dat moment kan ik nog steeds een natuurlijke keizersnede krijgen.

17. MamaNiRo

MamaNiRo Actief lid

9 aug 2013
    142
    1
    0
    Vrijwilliger in de dierentuin, werkzaam in het bed
    tiepetje mooi om te lezen dat je er voor gekozen hebt om bij de keizersnee het kindje ook geboren te zien worden! Hier had ik daar op het laatste moment ook nog voor gekozen en ow wat ben ik nog steeds blij dat ik daar voor gekozen heb!!! Overigens staat voor het herstel van een keizersnede meestal 6 weken, maar omdat ik mij goed voelde deed ik alweer sneller dingen! Afgelopen vrijdag bij de gynaecoloog geweest en die stond er versteld van dat ik helemaal niet moe was ofzo, dus nu mag ik gewoon alles weer!

Deel Deze Pagina