Hoi meiden, ik zit met een dilemma en ben eigenlijk opzoek naar ervaringen van andere. Bij mijn eerste twee kindjes heb ik fv gegeven. Bv leek me maar niks en ook geen seconde getwijfeld of spijt gehad van mn keus. Nu ben ik zwanger van de derde en gek genoeg blijf ik twijfelen om bv te gaan proberen. Dit is immers ons laatste kindje en kans op bv geven mee te kunnen maken. Toch zie ik nog steeds meer nadelen als voordelen van bv... Hoe ging bij jou de eerste dagen / week? Is het te combineren met al twee rennende kids in huis (4 & 2jaar)? Voeden in bijzijn van andere lijkt me dus totaal niks.. ik vraag me dan ook af hoe je dit kan combineren met visite/dagje weg. En stel na de eerste paar dagen gaat het niet goed..kan je dan gewoon stoppen en volledig over gaan op fv?
Hoi! Ik geef mijn eerste kindje nu BV, dus qua combineren met kindjes geen ervaring. Maar op jr andere vragen kan ik wel reageren; De eerste dagen en zelfs weken waren best moeizaam. Productie kwam slecht op gang dus kolven, aanhappen moest hij echt leren en ik had best wat pijn in t begin. Gelukkig zijn er lactatiekundige en die kon me goed helpen. Je wordt heel handig in voeden zonder dat er wat te zien valt, k dacht ook dat kan niet maar t is heel makkelijk en eigenlijk natuurlijk helemaal niet gek! Even wennen maar dan is t prima. Ik vind BV heel makkelijk nu omdat t altijd kant en klaar bij de hand is Mijn zoon krijgt nu 1 x pd de fles om te wennen, als k ga werken zal hij ook uit de fles gekolvde melk moeten drinken, dan moet.die fles warm, hij krijsen ondertussen ( geen geduld als t om honger gaat!😁 ) dus vind k BV veeel makkelijker. Hij is nu ook met 10 min klaar met drinken dus makkelijker kan niet, boertje doen en weer door. En ja, je kan gewoon alsnog over op FV. mijn zoontje is in de eerste week wat bijgevoed met FV tot mijn productie.voldoende is, kreeg gewoon standaard voeding. T is even investeren en de eerste weken hier waren best zwaar. Je kan het niet uitbesteden dus ook in de nachten ben je altijd de klos. Maar k vind t echt ideaal nu, kindje doet t er goed op, geen schemas en tijden en t is een fijn momentje zo samen 😊 ik zou t zo weer doen bij een tweede.
De eerste dagen ging perfect. Ik heb mijn zoontje binnen een uur na de bevalling al aan kunnen leggen en hij dronk meteen goed. Het was voor mij een prettig idee dat hij mijn antistoffen meekreeg. Ik vond het ook fijn dat je direct je voeding klaar hebt. Voeden kan heel discreet, een hydrofieldoek over je schouder en klaar. Mijn lichaam en zijn behoefte waren mooi in balans. Tot ik overproductie en een borstontsteking kreeg.. Toen werd het voor mij vervelend, Blokvoeden hielp niet, veel stuwing en lekken, en ben ik gaan afbouwen met 6 weken. Dat ging heel vlot. Hij krijgt nu volledig flesvoeding en een borst voor de troost, snack of om in slaap te vallen.
Hier echt wel opstartproblemen gehad. Klein mannetje dat als een piranha de borst aanviel: mond een klein stukje open, aanvallen, tepel erin, kaken op elkaar en zuigen als een malle. Pijn dat het deed! Op dag 2 al kloven. Op dag 3 zoveel pijn dat ik het niet meer trok en de kraamverzorgster tepelhoedjes laten halen. Daarnaast viel hij 10% van zijn geboortegewicht af, dus na elke voeding kolven en bijvoeden. Ik was er de hele dag mee bezig. En op dag 6 kwam die ellendige stuwing. Pijn in mijn borsten, hoofdpijn, koorts die opliep tot een maximum van 39,4. Maar toen ging de groei erin bij de kleine, de stuwing ging over na 3 dagen, en 13 dagen na zijn geboorte heb ik de tepelhoedjes weggedaan, me één dag geconcentreerd met hulp van borstvoeding.com op hem goed laten aanhappen, en sindsdien gaat het goed. Voeden doet alleen nog de eerste tellen pijn, maar dat gaat ook na een paar weken over. Rest van de voeding is pijnloos nu hij goed aanhapt. De start was lastig, maar het is het doorzetten echt waard geweest. Woensdag ging ik enkel 10 minuutjes van huis maar dat werd onverwacht anderhalf uur. Heerlijk dat ik zijn voeding toen gewoon kant en klaar in mijn lijf had zitten. Zit ik met hem op de bank en krijgt hij honger, hoef ik niet op te staan, naar de keuken om een fles klaar te maken, hem huilend wegleggen omdat ik daar twee handen voor nodig heb... Nee, gewoon blijven zitten en shirt omhoog. 's Nachts hoef ik niet eens overeind te komen. Enkel shirt omhoog en aanleggen. Heerlijk relaxed zo. Nooit ergens over nadenken. Borstvoeding mag onbeperkt gegeven worden, dus heeft hij honger leg ik hem gewoon aan. Geen gedoe met schema's, op de klok kijken, uren bijhouden, voedingen uitstellen. In feite kun je totaal hersenloos voeden. Dus ik ben vooral blij dat ik niet in de kraamweek heb opgegeven. Opstartproblemen zijn vervelend, maar tijdelijk. Ze gaan voorbij. Daarna zie ik alleen maar voordelen...
Even deze foto over je ongemak bij voeden in bijzijn van andere mensen: je krijgt er al snel handigheid in, even uitzoeken welke kleding handig is, en dan is dit alles wat je van het voeden ziet. Bijna niets dus.
Getver weer zo'n moeder die haar borsten er uit gooit! ���� Ik denk dat het echt het idee is wat mensen hebben... In de praktijk zie je het amper��
Tip: koop een goed boek, en ga lekker struinen op internet. www.borstvoeding.com Kennis is essentieel, zeker als je twijfelt. Weet je niet hoe zelf voeden werkt, hoe een borstkindje zich gedraagt, dan is de kans groot dat je gaat vergelijken met je vorige kindjes, en dan zal je waarschijnlijk snel stoppen. Ik bedoel dat niet negatief, maar zo werkt het nu eenmaal, omdat het nu eenmaal anders werkt. Is het te combineren met 2 kids? Waarom niet? Er zat hier 16 maanden tussen de middelste en de jongste.Als je de fles geeft, zullen de andere kids ook moeten accepteren dat mama nu even met de baby bezig is. Hoe het gaat de 1e dagen/week? Das totaal niet representatief. Het kan alle kanten op gaan. De 1e dagen/week zeggen helemaal niets over hoe de borstvoeding verder zal verlopen. Het kan zo zijn dat je een natuurtalentje in huis hebt, die meteen goed aanhapt,effectief drinkt,en dan is het meteen genieten. Het kan ook heel anders gaan, je kan (kan, het hoeft niet!) te maken krijgen met de bekende opstartproblemen (kloven,niet goed aanhappen,slaperig zijn,niet effectief drinken etc). Die zijn niet in 1 dag op te lossen (borstvoeding mislukt dus ook niet in 2 dagen, al lees je dat soms ). Je kan daar gelukkig gewoon hulp voor vragen. Een goede lactatiekundige helpt je verder. Maar geduld en de lange termijn kunnen zien is echt noodzakelijk. Investeren. Dat is dus ook mijn antwoord op je vraag: wat als het de eerste dagen niet goed gaat. Die eerste dagen, nogmaals, zijn niet representatief. Soms heeft het gewoon meer tijd nodig. Of je kiest om dan door te zetten, of te stoppen, dat is aan jou. Na enkele dagen is je productie waarschijnlijk net een beetje op gang, dus ja, dan kan je stoppen, wel met beleid. Wil je het echt een kans geven, ga lekker lezen, bezoek een informatie bijeenkomst van LLL of VBN. En als je kindje er is, laat het los. Ga er in mee. Volg je kindje. En vraag hulp als het niet lekker loopt. Oh ja, wees voorzichtig met de adviezen van CB VK en KV. Die zijn helaas niet altijd borstvoeding-vriendelijk.
Ik heb gelukkig nog nooit probleme ondervonden. (Geen kloven, en ze was gelijk al een natuurtalent ) Tsja, ik had overproductie, een baby met reflux die de hele dag huilde.. tuurlijk word je daar onzeker van! De voedingen duurde in het begin lang maar namate ze ouder werd was ze zo klaar (dan dacht ik weer:' heb je wel genoeg gehad?' ) In het begin was ik dus heel onzeker maar op een gegeven moment vertrouwde ik ook wel op mezelf EN op mn dochter. Hoe ouder ze worden, hoe makkelijker. Nu is ze 17 mnd en krijgt ze nog bv...nooit spijt gehad dat ik doorgezet heb! Wat betreft voeden in openbaar. Even een doek eroverheen en klaar. In het begin een heel gefriemel vond ik (bh los, voedi gsshirt op zn plek ed) maar het wend. Als ik niet zo op me gemak was ging ik gerust even in een kleedkamer staan in een winkel
Verder helemaal eens met zoe123. Ter aanvulling... adviezen van mensen uit je omgeving zijn ook niet altijd oke. Volg jezelf en je kindje..laat je geen gekke dingen aanpraten! Lees jezelf goed in!ik heb heel veel info uit het boek 'borstvoeding' gehaald en van de fb-pagina van LLL
Bedankt voor alle tips meiden. Ik ga over 2 weken naar een voorlichtingsavond over borstvoeding bij ons in de buurt. Wellicht helpt het bij het maken van de keus. Maar voor nu denk ik dat ik het wel wil proberen.