1e kindje groot, 2e ook groot?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Semmie87, 27 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Mijn eerste kindje woog bij de bevalling 4710 gr en 56 cm, ik ben ingeleid met 41+3.
    Hij werd tijdens de zwangerschap telkens gewoon gemiddeld geschat, er is dus ook geen suikertest of iets uitgevoerd tijdens de zwangerschap.
    Nu ben ik zwanger van de 2e en ben best bang dat deze nog groter zal zijn. Ik heb de VK al aangegeven dat ik liever niet over de 40 weken heen loop vanwege de angst die ik heb.

    Ik ben benieuwd naar ervaringen!
     
  2. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Mijn zoon werd heel groot geschat (p97), om oa die reden ook ingeleid met 38 weken. Hij was uiteindelijk 52cm en 3370gr. Viel dus best mee. Wel had (en heeft) ie een groot hoofd ;)

    Nu zwanger van een meisje, qua hoofd en lengte zit ze rond de p60. Wel wordt ze qua gewicht rond de p97 geschat, dus ook een steviger baby.

    Bij beide overigens op suiker getest ivm erfelijkheid, beide keren geen suiker. Bij de eerste was ik 35 kilo aangekomen, nu 14. Dus er is in mijn ogen ook geen verband tussen je eigen gewicht en de grootte van je baby.

    Of ze daadwerkelijk zo zwaar is hou je nog even van me tegoed, hopelijk heb ik er snel een antwoord voor je op haha van mij mag ze komen :D
     
    Semmie87 vindt dit leuk.
  3. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Eerste was 3816 gram, dus gewoon normaal.
    Tweede 2760 gram, dus echt een stuk kleiner.

    Kan dus alle kanten op.
    Krijg je nu extra echo's om de groei in de gaten te houden?
     
  4. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL

    Ik krijg inderdaad extra groei echo's al vertrouw ik daar niet op. Mijn buik was echt gigantisch bij mijn zoontje en ik heb toen meerdere keren gezegd tegen de VK dat ik dacht dat hij erg groot zou zijn, op alle echo's werd hij kleiner geschat. Zelf de 2 echo's die ik in het ziekenhuis gehad heb een dag voor de inleiding kwamen ze uit op 3500-3700 gr, nou daar zaten ze dus flink naast. Juist om die reden durf ik niet uit te gaan van de echo's en schattingen en ben ik hoe dan ook bang voor een groot kind.
     
  5. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL

    Maar ze gaan nu niks doen? Niet eerder inleiden ofzo?
     
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Is de bevalling bij je zoontje verder wel goed verlopen, omdat je je zorgen maakt om weer een grotere baby?
     
  7. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Ik heb voor morgen wel een afspraak staan bij de gyneacoloog, want hun voorkeur is om niet te lang door te lopen na de uitgerekende datum. Maar het is geen 'moeten'.
    Maar het heeft ook voor een deel te maken met dat mijn eerste bevalling niet heel soepel is verlopen (los van de grootte van mijn zoontje), dat ze nu voorzichtig zijn.
     
  8. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Het hoeft totaal niet, maar ik heb 2 Dochters met 13 jaar ertussen van 2 verschillende pappa’s en ze waren beide knotsen van kids :) Door de 4kg en nummer 2 was zelfs een week te vroeg.

    Ik ben nu zwanger van nummer 3 en dit is de eerste die gewoon “normaal” groeit :)
     
  9. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Ik vond vooral de pijn aan mijn bekken heel heftig, die pijn overheerste tijdens het persen, ik denk doordat hij zo groot was.
    Buiten dat ging het allemaal wel goed, maar het had ook heel anders kunnen lopen. Ik ben nier heel groot en best smal dus ik vind het best knap dat het gelukt is.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn 2e was kleiner, zowel in gewicht als cm. Ook als hij op dezelfde termijn was geboren. Dus nee, een 2e is niet altijd groter.

    Vergeet niet dat de eerste de weg al goed heeft vrijgemaakt, dat zal waarschijnlijk de 2e bevalling al wat makkelijker maken.
    Ik neem aan dat ze je goed in de gaten houden wat betreft groei?
    En heeft jouw vk gevoeld hoe groot de baby was of alleen gekeken door middel van echo's?
     
  11. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    1e woog 4080 en net geen 40 weken (geboren met vacuümpomp, ivm dippen van de hartslag)
    2e is met 40.2 geboren en een geboortegewicht van 4590 (geboren met schouderdystocie)
    Beide jongens werden groot geschat, maar nooit extra echo’s of suikertest oid gehad.
    Ik ben zelf trouwens ook niet heel groot ofzo, 1.70m en 58 kg.
     
  12. Jigsaw

    Jigsaw Niet meer actief

    Alle 3 mijn kinderen waren vrij groot bij geboorte 52, 53 en 53 cm. De oudste was bijna 8 pond de middelste dik 8 pond en de jongste bijna 9 pond.
     
  13. Sedra

    Sedra Actief lid

    14 dec 2016
    101
    3
    18
    Hier eerste 4015gr en 52 cm. Ik dacht dat de 2e altijd wat groter zou zijn..
     
  14. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Bij mij waren ze allemaal groot. VK zei ook, dat het juist verontrustend zou zijn als er in mijn buik opeens een 'gemiddeld' of klein kindje zou zitten.

    Maar groot hoeft niet perse een probleem te zijn, hangt allemaal af van hoe je bevalling verlopen is en welke invloed grootte van je kind hierop had. De gyn zou dit met je door moeten kunnen spreken en beoordelen of er voor zekerheid ingegrepen zou moeten worden en wanneer dan.

    Mijn oudste was p95 (4355 gram, 54 cm), middelste p97 (4520 gram, 53 cm) en jongste p90 (4260 gram, 50 cm), oudste is heel snel en soepel geboren zonder problemen, waardoor VK het ook aandurfde om mijn 2e (die overigens wel kleiner werd ingeschat, dus idd groeiecho's zeggen niet alles...) thuis te laten komen. Die bevalling ging nog veel sneller en soepeler, dus 3e is ook gewoon thuis geboren. Voor mij was de enige tegenvaller dat middelste in ziekenhuis moest worden opgenomen voor de bloedsuikercontroles. De jongste zat op het randje van insturen, maar VK heeft toen om diverse redenen (waar ik nog heel dankbaar voor ben!) besloten om ons thuis te laten.
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    1e: 3900 Gr en 51 cm. In 3 uur geboren met een sub totaal ruptuur als gevolg.
    2e: 4200 Gr en 54 cm. In 1,5 uur geboren zonder schade.
    Hier was de 2e wel groter / zwaarder. Maar de bevalling makkelijker.
     
  16. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Wow dat is snel gegaan!! Wat fijn dat het zo goed is gegaan die laatste bevalling. Vond je het niet spannend na de ervaring van de 1e?

    @Kache , Zo dat zijn inderdaad flinke kindjes, wat fijn dat je thuis kon bevallen!
    Ik loop niet bij een gyn, dan was de stap tot inleiden misschien al wat makkelijker geweest. Mijn VK is niet zo happig op inleiden. Ik durf het gewoon niet aan om over de 40 weken te lopen, wat de echo's ook aangeven. Die echo's zijn maar een schatting en uit ervaring weet ik dat ze er flink naast kunnen zitten.
    Ik kreeg inderdaad van de VK te horen ach joh de weg is al vrij gemaakt, vind ik best makkelijk gezegd. 4710 gr en 56 cm vind ik echt groot en ik moet er niet aan denken een nog groter kindje te baren.


    Maar ik begrijp dat niemand eerder ingeleid is vanwege de grote van het kindje? En inleiden met 40 weken is toch niet eens zo'n heel raar verzoek? Of denken jullie daar anders over?
     
  17. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Foutje
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Ik vond het bij de 2e best spannend. Vooral omdat ik bij de 1e ook geen weeën heb gehad en bang was dat het zo snel zou gaan dat ik zonder vk zou bevallen.
    Met vk goede afspraken gemaakt en toen ik belde was ze er in 10 minuten. Kraamzorg was er zelfs nog sneller. 5 min nadat we gebeld hadden :D

    Ben heel benieuwd hoe snel een eventuele derde gaat komen ;)
     
  19. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd hoe het verder verlopen is de afspraak bij de gyn...
     
  20. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Krijg jij extra controle's?
     

Deel Deze Pagina