Schoonmoeder niet inlichten over begin bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leni88, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik zit een beetje in mijn maag met mijn (aankomende) schoonmoeder en mijn bevalling. Over het algemeen hebben wij een goede, maar oppervlakkige band met elkaar. Dit wordt haar eerste kleinkind en ze verheugt zich er heel erg op. Ze is van karakter een tamelijk dominant type en als zij zich iets in het hoofd haalt, moet en zal dat ook gebeuren. Aangezien wij hier normaal gesproken geen last van hebben, kan dit mij ook niks schelen. Ik ben zelf een dikkop en mijn vriend ook :)
    Maar....schoonmoeder heeft besloten om tijdens de bevalling voor de verloskamer te wachten om meteen na de geboorte de baby te kunnen bewonderen....Nou ben ik blijkbaar de enige die zich NIET op de bevalling verheugt, daarom ben ik me nu al gaan verdiepen in ontspanningsmethoden, hypnobirthing etc omdat ik gewoon paniekerig ben als ik eraan denk. Ik wil daarom ook met mijn vriend alleen naar het ZH en pas enkele uren NA de bevalling bezoek ontvangen (liever nog pas de dag erna) want ik weet nu al dat het voor mij zeer emotioneel gaat worden en ik daarna rust wil hebben en niks anders doen dan knuffelen met papa en de baby, borstvoeding op gang brengen en slapen ;)

Wij hebben geprobeerd met mijn schoonmoeder te praten, maar zij werd meteen tamelijk opstandig en riep heel overdreven dat niemand haar van haar kleinkind weg kon houden, zij zal meteen naar het ZH komen om haar kleinkind meteen na de bevalling te zien.
    Mijn vriend heeft daarna nog met haar alleen gesproken, hij vindt dat ik zelf moet kiezen wie ik erbij wil hebben en wie niet. Helaas komt hij niet tegen zijn moeder op. Hij is absoluut geen watje, maar op een fatsoenlijke manier komt hij niet tegen haar op.
    Nu kwam hij met het idee om haar gewoon niets te zeggen als de bevalling begint. Ik vind het prima, want ik wil gewoon niet dat er iemand in het ZH op ons zit te wachten, ik voel me dan gestresst en ben bang dat iemand ons stoort tijdens de eerste uren met onze eerste baby. Helaas vindt schoonmoeder dat zij een recht heeft meteen na de bevalling binnen te komen.
    Ik ben bang dat zij echt boos zal zijn als wij haar niks vertellen en dat dit onze relatie met haar zal bemoeilijken. Of nog erger, dat zij mijn vriend toevallig zal bellen tijdens de bevalling en zal merken wat er aan de hand is en dan toch opeens in het ZH verschijnt!
    Wat moet ik dan doen? Het maar accepteren?? Haar eruit laten zetten? (dat zou echt erg zijn en onze relatie met haar logischerwijze verslechteren en het lijkt me niet bevorderlijk voor de bevalling)
    Ik vind het jammer dat zij zich zo opdringt. We hebben haar aangeboden te bellen zodra de kleine er is, zodat zij dan rustig naar het ZH kan komen en de kleine zien zodra hij of zij 2-3 uurtjes oud is, ik reeds heb gedoucht en wij lekker verzorgt in bed liggen. En NIET dat zij komt binnenstormen nog voor de placenta eruit is en met de kleine gaat poseren.

Heeft er iemand ervaring met soortgelijke situaties en hoe kun je dit oplossen met een goed bedoelende maar eigenwijze (schoon)moeder? :(

2. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Heel duidelijk zijn. Echt heel erg duidelijk zijn. Ik zie dat je 12 weken zwanger bent, dus je hebt nog even om het te laten weken. Geef heel duidelijk vanuit jezelf aan waarom je niet wilt hebben dat zij zit te wachten. En vraag haar ook waarom zij zo graag al in het zh wil wachten? Misschien zit er wel een reden achter de reden. Is ze bv bang dat jouw moeder wel mag komen en zij niet.

3. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Het is JOUW bevalling, dus jij bepaalt wie je wanneer waar wilt hebben. Ik vind het voorstel van je vriend een goed voorstel. Het beginnen van een bevalling zegt namelijk nog niets over hoe lang iets gaat duren. Ik kan me al zo indenken dat jouw schoonmoeder dan om het uur dr kop om de deur steekt en dan vraagt of het opschiet. Bevallen moet relaxed gebeuren en jij gaat dat niet doen als jij weet dat je schoonmoeder op de gang zit. Dus inderdaad; niet zeggen dat je bevalling is begonnen. Ik zou het denk ik tegen niemand zeggen, dan heb je ook niet de kans dat iemand anders haar toevallig inlicht. Je commandeert je vriend gewoon dat hij zn telefoon uitzet en er niet bij heeft kan hij ook niet per ongeluk bellen.
    en als je schoonma nadien nog eens boos wordt omdat je haar niet hebt ingelicht, dan laat je haar lekker uitrazen. Desnoods zeg je iets van stress, totaal niet aan gedacht etc blabla
    Of misschien is ze wel zo totaal verliefd op haar kleinkind, dat ze compleet vergeet om boos te zijn ;)

4. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    Helaas zelf geen ervaring mee. Wel weet ik dat het verpleegkundig personeel aangeeft wanneer jij er klaar voor bent om bezoek te ontvangen. En je kunt dan ook aan het verplegend personeel aangeven dat je eerst even rust wil. Vaak is het beter om dit door een verpleegster/verpleger aan je schoonmoeder te laten meedelen, dan komt de boodschap waarschijnlijk beter over. Heel veel succes!

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wil je een heel eerlijke en duidelijk mening? Zo niet, dan niet lezen ;)

Je schoonmoeder zoekt het maar uit! Wij bellen helemaal niemand dat de bevalling begint, wil niemand aan mijn bed en inderdaad de eerste uren samen doorbrengen.

We bellen ze wanneer WIJ dat willen en niet wanneer ZIJ dat willen!

Daarna zal ze vast wel even boos zijn, tot dat ze haar kleinkind voor het eerst in handen heeft. Dan is het vast over.

Gelukkig is het nog even weg, je lichaam bereidt zich voor op de bevalling. Ik begrijp best dat je er tegenop ziet, maar als het echt vreselijk afschuwelijk was zouden er nooit zoveel kinderen zijn ;)

Ik zou wel nog eens samen met je schoonmoeder om tafel gaan. Ik zou zeggen dat je je bedreigd voelt door haar opdringerigheid en dat je dit soort stress nu helemaal niet ziet zitten. Dat je best begrijpt dat ze blij is (1ste kleinkind is natuurlijk super bijzonder!), maar dat het voor jullie ook de eerste is en dat jullie even voorop staan!

Enne, sowieso niet bellen dus ;)

6. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Mijn schoonouders wonen direct naast ons en ik ben thuis bevallen.

Ik ben tijdens mijn weeen nog boodschappen wezen doen met mijn schoonmoeder maar heb haar verder niet over de weeen verteld, wel dat ze even mee moest omdat ik last had van mijn buik.

Wij hebben dan ook niemand ingelicht over het feit dat de weeen doorzetten en ontsluitingsweeen werden.

Een uur na de geboorte (thuis, snachts) waren alle tests gedaan en hebben we mijn schoonouders gebeld, deze wilde natuurlijk meteen langskomen maar wij hebben aangegeven dat we met zijn 3e willen opstarten en we ze zouden bellen als ze konden komen.
    Mijn ouders kreeg ik pas sochtends te pakken, zij werkt op loopafstand van ons huis en 5u na de bevalling kon ik niet meer wachten om ons kindje te showen, ik heb dus ook gezegd dat ze nog even snel voor haar werk langs kon komen.

Kortom, doe het zoals jullie het willen.
    SM kan nog zo eigenwijs zijn, jullie hebben de regie.

Ik heb tot aan de bijna volledige ontsluiting de weeen zelf opgevangen dmv hypnobirthing, ik vond het top. Moet er wel bijzeggen dat ik niet tegen de bevalling op zag.

Ik wil er wel nog even bijzeggen, "oma" worden is ook heel speciaal. Ik heb daar zelf wel een beetje rekening mee gehouden omdat ik het idee heb dat, dat soms een beetje vergeten wordt.

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Wat Pietje1987 al zegt. Gewoon niet bellen. Pas bellen als jij eraan toe bent.

Wij bellen ook niemand als de bevalling begonnen is. En zodra ik er klaar voor ben gaan we bellen dat ze geboren is. Als ik natuurlijk beval wil ik ook geen bezoek in het ziekenhuis, tenzij ik niet direct naar huis mag. Zodra ik thuis weer een beetje gesetteld ben mogen ze komen.

8. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers, maar ik zou je toch willen vragen om aan je schoonmoeder te vragen waar dit vandaan komt. Misschien is ze wel jaloers op jouw moeder en is ze bang om buiten gesloten te worden. Natuurlijk is dit niet jouw probleem, maar als zich dit de rest van het leven van jullie kindje blijft spelen, dan moet je je telkens verantwoorden. Denk aan verjaardagen, sinterklaas, kerst, eerste keer logeren, etc. Je kunt het nu maar beter uitgesproken hebben, toch?

9. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Overigens hebben wij nooit van te voren gesproken over bellen enzo. Bij nummer twee waren we zelfs vergeten om een oppas schema te maken voor nummer 1, haha.

Mijn eerste bevalling duurde zo lang, dat iedereen zo ongeveer wel op de hoogte was en de laatste uren in het zh was.

Nummer twee kwam in een record tempo en nummer 1 was toevallig logeren.

Nummer drie kwam overdag en we moesten de oppas inschakelen. Dat was toevallig mijn schoonmoeder en daarna heb ik mijn ouders ingelicht dat we naar het zh gingen.

Alle keren nooit van te voren besproken, maar ze zijn dan ook allemaal niet opdringerig.

10. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik heb dit ook aangegeven, ik wil dit met ons tweetjes doen en als we eraan toe zijn, bellen we de familie.

Op het begin vond ik de bevalling ook erg eng en zag er erg tegenop, maar nu kijk ik er echt naar uit! En idd wat iemand al aangaf, als het echt zo vreselijk was, zouden er niet zoveel mensen rondlopen:)

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    zij heeft niks te willen...... einde gesprek.
    Jullie bevallen, en daarna als jullie samen bekomen zijn, en gefatsoeneerd komen de opas en omas naar het ziekenhuis...

die hele scenes van wachtende opas en omas zoals bij de Pfaffs bijvoorbeeld vind ik echt niet normaal!!

Onze ouders weten wel wanneer de bevalling begint, maar die bellen we zodra mini geboren is, dan kunnen ze zich klaarmaken om richtin ZH te komen met onze oudste, ze komen ook met zijn allen! dus mijn ouders halen schoonouders en onze zoon aan, zodat ze er wel tegelijk zijn (geen gezeur daarover haha) en dan NOG moeten ze eerst op de gang wachten met een bakje koffie tot wij en onze oudste zoon klaar zijn met de eerste kennismaking van zijn broertje! haha, en dat vinden al onze ouders gelukkig ook helemaal prima en normaal :)

Maar serieus.... op de gang wachten terwijl je daar licht te puffen...... dat meen je toch niet?? wegwezen schoonmoeders haha

12. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Eigenlijk heel raar dat dit niet gewoon normaal is. Ik ken in mijn omgeving geen (schoon)moeder die perse op de gang wilde gaan zitten.

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Als jij je schoonmoeder er pas een paar uur na de bevalling bij wil heb en dan bel je toch pas op het moment dat je er aan toe bent. Jammer dan als ze boos is.
    Bij mn dochter stond mn schoonmoeder aan mn bed omdat ze boodschappen zou doen voor me en mn man was thuis, dus ze wist wel dat het serieus was, maar kwam pas terug nadat wij gebeld hadden. Bij mn zoon wist ze het het ook want toen moest mn dochter naar mn schoonouders. Deze keer moeten we even zien hoe we het doen met opvang voor de kids omdat we nu wat verder wonen dan toen. Als ze de kids niet opvangen horen ze het ook pas als de kleine er is en alles weer rustig is. Mijn ouders hebben we beide keren pas gebeld toen alles weer rustig was. (Die wonen een stuk verder weg)
    Doe waar jij je goed bij voelt, jij bent degene die moet bevallen.
    Wees vooral duidelijk en als ze dan nog niet wil luisteren heeft ze pech.

14. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het sowieso nogmaals duidelijk maken dat je niet meteen op bezoek zit te wachten na een bevalling en dat je die extra spanning tijdens de bevalling ook niet wilt. Niet van haar, maar van niemand.
    Daarnaast zou ik inderdaad niet laten weten wanneer de bevalling begonnen is en ik zou dit ook benoemen in je beval/geboorte plan. Dan handelt het ziekenhuis ook naar jouw verzoek.

Zo hebben wij al vast laten leggen dat de kinderen als eerste kennis mogen maken met hun zusje en wij aangeven wanneer de rest van de familie welkom is. Ook staat er in mijn kraamplan dat niemand buiten mijn man fysiek contact mag hebben met de baby, voor ik dit zelf heb gehad.

15. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Ik zou ook even informeren bij de vk of in het ziekenhuis. In ons ziekenhuis is de verlosafdeling hermetisch afgesloten, daar mag niet eens bezoek komen tijdens of na de bevalling. Wachten op de gang is dan ook geen optie, dan zou het in de centrale hal moeten zijn.

Het plan van je vriend is een heel goed plan. Mocht ze er toch lucht van krijgen, kan ze in het ziekenhuis gewoon weggestuurd worden door de verpleging of desnoods de bewaking. Maak dit wel van tevoren kenbaar bij het ziekenhuis! Jij bent de baas, samen met je vriend. En schoonmams wordt echt niet minder oma als ze een paar uurtjes later komt kijken.

16. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik ben blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die er zo over denkt :)

Mijn schoonmoeder hoeft niet bang te zijn buitengesloten te worden, we hebben haar duidelijk gezegd dat ik ook mijn moeder er niet bij wil hebben. Omdat ik sowieso een bangerik ben wat de bevalling betreft, maar ik het heel graag zonder medicatie wil doen, wil ik gewoon zoveel mogelijk rust creëren en ook na de bevalling eerst weer mezelf worden (dus; rusten, douchen, slapen en dan pas bezoek ontvangen)
    Ik ben niet echt paniekerig voor de bevalling, maar....ik heb er groot respect voor om het zo te zeggen ;)

We gaan het dus inderdaad zo doen dat we niemand inlichten over de bevalling en als zij achteraf boos is, kunnen we er altijd nog op terugvallen dat wij van tevoren hebben aangegeven niemand in te lichten. En als mijn vriend dan ´toevallig´ vergeet haar te bellen (tijdens een misschien wel 10 uur durende bevalling:p) dan is dat maar zo, hihi.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.244
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Blij dat je er wat geruster over bent Leni! En je staat volledig in je recht hoor! Mijn schoonmoeder woont bij ons aan de overkant. Ik ben er ook bang voor dat zij het gaat merken ofzo dat ik aan het bevallen ben. Auto van de VK op de stoep enzo, haha. Maar ze mag echt pas komen als ik dat wil hoor! Ik wil net als jij even bijkomen, douchen enzo. Daarbij leeft mijn eigen moeder niet meer en woont mijn familie 1,5 rijden verder. Ik wil eerst mn vader en zus bellen dat ik ben bevallen, dan pas haar. Ze ziet toch altijd alles al als eerste, vind ik niet altijd leuk.

18. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    raar toch eigenlijk dat er echt moeders/schoonmoeders zijn die "recht" denken te hebben op iets.... zij hebben toch ook een gezin/bevalling etc... gehad, het is nu jullie beurt....

Mijn schoonmoeder houd zich juist eerder teveel op de achtergrond omdat ze niet wil dat wij haar 'teveel' vinden haha, lief mens ook...

Sommige moeders snappen niet dat dat verstikkende juist wegduwend werkt ipv. het tegenovergestelde, en dat is tijd met de kleinkinderen...

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier pas gemeld dat er wat gaande was toen ze geboren was ook bij de jongste (daar was ook geen tijd voor maar anders ook niet gebeld)
    Er is bij ons ook nooit naar gevraagd en ze kwamen binnen toen ik na een poliklinische bevalling heerlijk in het kraambed lag. Ik zou er ook echt niet op zitten te wachten hoor! Dus duidelijk zijn!

20. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

dat is inderdaad heel vervelend dat je schoonmoeder zich zo naar voren schuift en zegt dat ze er recht op heeft.
    als jullie het niet willen dat willen jullie dat niet! duidelijk genoeg lijkt mij.
    ik zou ook niet willen dat iemand op de gang zit te wachten wie dan ook. je voelt je dan helemaal niet ontspannen!

bij mijn bevalling was mijn moeder erbij.
    ze heeft het netjes aan mij gevraagd of ze een x in het echt een bevalling mee mag maken en omdat mijn man het ook fijn vond en er bang voor was . ik had er niet echt een probleem mee.
    echter tijdends de bevalling werd mijn moeder iets teveel hihi.
    ik hoor haar nog zeggen: van een ander kan ik het beter aanzien dan van een eigen kind!
    mijn moeder is van aard heel rustig dus haar aanwezigheid was voor mij kalmerend. en omdat ik aan een ruggenprik lag en nog uren duurde was het tegelijkertijd gezelliger voor mijn man en mij.

maar neeee mijn schoonmoeder had ik er ook absoluut niet bij willen hebben.

helaas belde mijn man 1 minuut nadat de kleine eruit was al mijn schoonfam!:$ hij was zoo trots dat hij graag wou vertellen. maarja vergat een beetje dat ik daar nog lag met de baby op mijn buik en de placenta die er nog uit moest hihi. en ja hoor uur later stond schoonfam er al! pfffff de volgende x wil ik daar ook een paar uur tussen hebben hoor. eerst even uitrusten. want dat heb je echt wel nodig:)

Deel Deze Pagina