1e kindje prematuur nu proluton injecties.

Discussie in 'Prematuur' gestart door meissie86, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Hoi meiden,

Onze dochter is vorig jaar geboren 32.6 van de week te horen gekregen dat ik helaas naar de gyn moet en dan met 37 weken weer terug. Terwijl er nu nog niks aan de hand is. Mja zekere voor het onzekere. Ook heb ik dinsdag een afspraak in het ziekenhuis over de injecties die ik ga krijgen.

Wie heeft er ervaring met die injecties? En moest je dat zelf doen of gewoon wekelijks naar het ziekenhuis?

2. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
  3. Babystew

Babystew Niet meer actief

Je bedoelt zeker proluton injecties? Ik kreeg die bij mijn vorige zwangerschap wekelijks vanaf 16 weken zwangerschap en deze zwangerschap ook weer. Als ik een afspraak had werd het daar gedaan en anders deed mijn man het thuis (na korte instructie). Ging prima!

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik moet er volgende week mee beginnen, maar moet nog de keuze maken tussen injecties of vaginale tabletten.

Ik heb heel wat studies uitgeplozen en er is wel heel duidelijk een positief verschil te merken bij zwangerschappen met verhoogd risico. Minder vroeggeboortes of op een veiliger termijn.

Alleen is een van de gyns in het zkh van mening dat injecties niet werken en tabletten wel. Daar is dan weer geen significant verschil in te ontdekken in de studies.

Als ik voor de injecties kies, moet ik wekelijks naar het zkh om ze te laten zetten. De tabletten kun je zelf thuis steken. Tenzij er inderdaad iemand in de omgeving is die het kan/wil zetten thuis.

5. Fauna

Fauna Bekend lid

22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Hier was de eerste ook te vroeg geboren. Nu krijg ik vanaf week 16 elke week een proluton injectie tot ik geloof 36 weken. Ik kan nog niet zeggen of het echt werkt want ik ben nog maar 22 weken zwanger. Wel heb ik ook deze zwangerschap veel harde (pijnlijke) buiken en een al een zachte baarmoedermond. Ik denk meer zo, baat het niet dan schaad het niet. Alles om niet weer te vroeg te bevallen.

6. Babystew

Hier merkte ik duidelijk dat ze wel werkten. Mijn dochter is precies 1 dag nadat de laatste spuit uitgewerkt was geboren. Maar dat kan ook toeval zijn..

7. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    De gyn die deze uitspraak deed, hebben we sowieso al geen hoge pet van op. Ik neig naar de injecties. Er is een grote kans dat ik een cerclage krijg en tabletten steken down there zie ik dan niet zitten.

Hopelijk werken ze deze keer weer zo goed bij jou!

8. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hoewel deze conclusie van een studie mij dan weer doet twijfelen. Korte cervix is een van de gevaren bij mij.

I.M. staat voor de injecties progesteron (inter muscular)
    PTL voor vroeggeboorte (pre term labour)

Bijgevoegde bestanden:

9. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Ik heb om een herhaling van vroeggeboorte te voorkomen Utrogestan gebruikt, dat is progesteron in tabletvorm. Mijn gyn bood geen injecties (dus Proluton) aan, hij vond dat veel patiënt-onvriendelijker dan de pillen. Voordeel van de pillen is dat je het thuis kan gebruiken. Ik moest dagelijks 2 pillen (kleine bolletjes) vaginaal inbrengen. Prima te doen, al moest ik die periode wel een inlegkruisje dragen. Ik vond het wel een prettig idee dat het medicijn gelijk daar kwam, waar het zijn werk moest doen: bij de baarmoedermond. Ik heb het gebruikt tot 36 weken zwangerschap.
    Ik ben bevallen op een termijn van 39w4d dus ik ben Utrogestan-fan! :)

Succes met je zwangerschap, met straks hopelijk een voldragen kindje!

10. Babystew

Met een cerclage/incompetente cervix zou ik zoveel mogelijk van je baarmoedermond afblijven inderdaad (en dat gebied) vanwege infectiegevaar en irritatie enzo.. Maar misschien kan je een second opinion vragen bij een andere gyn? Die studie wijst dan idd wel weer in de richting van de bolletjes, maar onderaan staat ook dat er eigenlijk te weinig vrouwen onderzocht zijn voor betrouwbare statistieken.. Zijn er niet nog meer studies over gedaan?

Meestal is het ook net welke richtlijnen je ziekenhuis hanteert. Hier grijpen ze bijvoorbeeld 'pas' in zodra de cervix onder de 2 cm komt, en bij andere ziekenhuizen hanteren ze 2,5 cm als grens en vinden ze 3 cm al aan de korte kant.. Maar mijn ZKH werkt nauw samen met het WKZ en die staat wel heel hoog op mijn lijst icm vroeggeboorte dus ik probeer maar vertrouwen te hebben en niet teveel te googelen (hoewel mijn situatie dit keer weer heel anders is vanwege een groot hematoom).

11. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Als ik het goed onthouden heb, zijn bij jouw oudste de vliezen gebroken toch? Lijkt me dan extra spannend met al de bloedingen van een hematoom. Dr. Google kun je inderdaad maar beter laten. Hopelijk blijven de problemen uit, ondanks alle tegenslag. Spannend zeg.

Mijn bmh was met 14 weken nog maar 25 mm, dat is de ondergrens die ze hier hanteren (MMC). Als hij morgen onder de 25 mm is, krijg ik een cerclage. Dus er lijkt wel sprake te zijn van cervix insufficiëntie. Vanaf morgen ook de progesteron. Als de bmh prima is, ga ik denk ik voor tabletten. Is hij verder verkort voor de spuiten. En ik bespreek het sowieso nog even met mijn vaste gyn.

Het wroeten bij de bmh vind ik inderdaad het engste. Wil het daar eigenlijk zoveel mogelijk met rust laten.

Qua onderzoeken is er niet heel veel te vinden. Maar ze laten in ieder geval wel vrijwel altijd een positief effect van progesteron zien.

12. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Nou ben terug uit het ziekenhuis. Wat een naar vreemd mens had ik zeg. Was gewoon een verloskundige in het ziekenhuis dus niet eens de gyn zelf... waarom moet ik dan naar het ziekenhuis. Volgende week mag ik de injecties ophalen en mijn moeder mag ze zetten. Cervix was heel mooi lang nog ruim 3mm bijna 4 zelfs denk ik. Ben nog steeds niet echt fan van het volledig overgenomen worden door het ziekenhuis zeker als ik daar gewoon bij een vk loop. Naja we wachten maar af. Was erg onpersoonlijk iig. Klein voordeel was wel ff snel beeb spieken.

13. Babystew

Ja dat klopt, maar daar aan voorafgaand had ik wel al een aantal weken pijnlijke harde buiken met bloederig slijmverlies en een blaasontsteking met GBS. Dus mijn vliezen braken destijds niet 'zomaar' zonder aanwijsbare reden. Maar ben nu idd vreselijk bang voor gebroken vliezen ja. Mijn bmh was met 21 wk nog 2,8 cm terwijl het met 19 wk nog tussen de 3-3.5 cm was dus daar maak ik me ook wel zorgen over. Maar ben het hematoom rond de 20 weken in stukken verloren dus daar heeft mijn bmh ook een 'klap' van gehad natuurlijk. Hopelijk verkort hij niet verder.
    Succes morgen!

@meissie86:
    Hier krijg ik ook afgewisseld een gyn en vk in het ziekenhuis. Ze overleggen wel altijd met elkaar, gyn blijft eindverantwoordelijk. Fijn dat je cervix nog mooi lang was en je moeder de prikken mag zetten :)

14. Faithful

Faithful Niet meer actief

Hoi,
    Zit zelf met cervixinsufficiëntie dus lees even mee met jullie ervaringen. (Voor als wij weer willen proberen.)

Meissie86,
    In het zkh is ene keer bij de verloskundige en de andere keer bij de gynaecoloog zelf. Tenminste bij ons was dit wel zo. Succes in iedergeval en fijn dat je moeder idd mag helpen!

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Twee ziekenhuizen hebben onafhankelijk van elkaar tegen mij gezegd dat de tabletten beter werken. Ik wilde liever prikken, want dat leek mij praktischer (mijn moeder kan ze zetten), maar om die reden de tabletten gebruikt en ik ben in mijn tweede zwangerschap met 38,5 ingeleid. (1e zwangerschap met 23,5 gebroken vliezen, 4 en 6 dagen later bevallen)

Ik weet niet of het door de tabletten kwam, maar mocht ik nog een zwangerschap aandurven, dan doe ik het weer. Nadelen zijn wel idd dat je inlegkruisjes moet dragen, ik vond het niet prettig, maar voor het goede doel!

16. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Hmm dat is dan weer bijzonder dan ook veel ziekenhuizen dus de tabletten beter vinden

Deel Deze Pagina