Ik maak me zorgen. Dochter van bijna 8 maanden is nu 4 dagen ziek. Hoest veel (loszittende hoest), niet benauwd of kortademig, ze is wel jengelig en moe, temp schommelt tussen de 37,6 en 38,2 en ze drinkt amper. Met veel aanbieden, koude, warme melk, water, thee, sap etc heb ik er gisteren 500 ml ingekregen en wat hapjes avondeten maar vandaag is het dramatisch. De fles wil ze sowieso amper (ze verslikt zich in de melk en er volgt een hoestbui), pap gaat er wel redelijk in dus het ontbijt is dan 170 ml gekolvde borstvoeding met speltpap en vanmiddag heeft ze 4 stukjes brood gehad en 1 slokje thee. Om 15.30 140 ml koude melk en verder niks. Ze wil niet eten. Is verder wel blij, ligt nu in de box te spelen. Ik weet niet wat ik moet doen. Paracetamol zetpil krijgt ze voor het slapen gaan 's avonds zodat ze 's nachts in elk geval redelijk kan slapen. Is dit acuut? Moet ik de hap bellen? Ik lees overal dat dat alleen moet bij heesheid of gierende ademhaling en dat heeft ze niet. Ook is de koorts niet schokkend maar ze eet en drinkt zo weinig!
Bij twijfel altijd even gaan Je hoort zoveel verhalen dat uiteindelijk wel iets aan de hand was Ik ben iemand ik ga liever tevaak dan te weinig en al vinden ze me een zeur heb bijna altijd bij het rechte eind Volg je moedergevoel en bel gewoon even dan ben je ook gerust Laat de oortjes keel even nakijken Hier ook zo hoest vol slijm snot neus en is 9 maanden
500 ml is wel ok, onder de omstandigheden. Maar zou wel ff arts bellen. En vooral veel gekolfde bv geven (ipv b.v. sap), daar zitten antistoffen in. BV is ook voeding, dus kan nu ook even de vaste hapjes vervangen.
Mij is altijd vertelt als ze ziek zijn hoeven ze niet te eten als ze maar in ieder geval de helft drinken van wat ze normaal drinken. Altijd bellen als ze suf ofzo worden.
Waar je op kan letten zijn de volgende punten: Plasluiers goed in de gaten houden bij minder drinken Als je baby suffer wordt even contact met de huisarts Als je baby huilt zonder tranen en acetongeur krijgt vanuit de mond bellen met de huisarts of hap Bij ingezonken oogjes ook even bellen Even wat minder drinken is niet erg als bovenstaande punten zich niet voordoen. Ik zat vorige week met hetzelfde en mijn dochter had bovenstaande punten en spuugde daarbij alles wat ze nog dronk gelijk weer uit, dan vinden ze het wel zorgelijk worden. Voor nu lijkt de situatie mij nog niet acuut, maar mocht je er geen gerust gevoel bij kunnen houden kun je altijd even bellen voor overleg met de HAP
Wil ze ook geen fruit(hap)? Dit mag je namelijk ook mee tellen met het vocht en gaat er hier altijd wel aardig in als hij ziek is. Verder is mijn ervaring dat het wel even kan duren voor ze weer goed gaan eten en drinken als ze ziek zijn (geweest). Ik zou hier nu niet de HAP voor bellen, maar je kan haar morgen wel even na laten kijken door de huisarts. Zou het nog kunnen zijn dat ze tandjes krijgt? Hier past de verhoging en het jengelig zijn ook goed bij. Ook slecht eten was hier vaak aan de orde als er tandjes door kwamen.
Als je twijfelt bel je altijd de huisarts! Verder vind ik de temp wel meevallen, maar als je kindje zich niet lekker voelt kun je best een keer extra paracetamol geven lijkt me. Maar nogmaals, als jij je twijfelt, bellen!
Temp valt nog mee. Onze uk had het zelfde alleen temp lag hoger. Hij is 20 maanden maar at ook bujna niks ( max 1 boterham op een dag en paar happen warm eten, fruit ging beter).hij dronk minder dan de helft. Wij zijn wel bij de dokter geweest omdat hij snachts zo huilde. hij had de oren en keel bekeken om alles uit te sluiten. Verder uitzieken, niet te warm kleden en misschien dat bijv melk juist liever warm dan koud wil hebben. Goed letten op veranderingen zoals andere al beschreven. Heel veel beterschap!
Bedankt voor jullie reacties. We zijn naar de hap geweest en ze heeft behoorlijk geirriteerde amandelen. Meer paracetamol geven en om de haverklap drinken aanbieden.. Dat laatste werkt alleen niet want zodra je aankomt met iets begint ze al te gillen. Uitzitten maar. Ze was in elk geval niet uitgedroogd.