Dag iedereen Ik heb nood aan een beetje positief nieuws. Wij hebben sinds begin 2020 een kinderwens. Na 7 maanden proberen was ik zwanger, heel goed nieuws dus. Helaas werd dit een miskraam op 7 weken (was een tweeling). Er werd een zaadonderzoek gedaan bij mijn man en hier kwam uit dat hij een matige stoornis had (weinig beweeglijke zaadcellen). Het was dus een 'wonder' dat ik spontaan zwanger geworden ben. We zijn daarna gestart met inseminatie en ja hoor, bij de tweede IUI was ik opnieuw zwanger. Ook hier weer slecht nieuws: een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Na deze bbz raadde de dokter ons aan om met IVF te starten. De kans op opnieuw bbz is namelijk 20% terwijl dit bij IVF maar 1% is. Ik heb net mijn eerste IVF poging achter de rug. Ik had 18 eicellen waarvan 11 bevrucht, een heel mooi resultaat dus. Ik kreeg zaterdag een terugplaatsing van een 5 daagse. Allemaal goed nieuws, tot vandaag. Wij hadden gehoopt met deze mooie resultaten op een aantal embryo's in de diepvries. Helaas was er geen enkele van goeie kwaliteit om ingevroren te worden. Dit is echt een mokerslag. We hebben nog een beetje hoop met de terugplaatsing maar ik heb het gevoel dat onze pogingen er zo heel snel door gaan, als we telkens maar 1 kans hebben per poging. Ik heb erg nood aan wat positieve verhalen. Herkent iemand onze situatie? Ik heb zo een beetje het gevoel dat het nooit gaat lukken
Jeetje wat hebben jullie al veel meegemaakt in korte tijd! En hoe verdrietig dat je al een miskraam en bbz achter de rug hebt en nu dan de teleurstelling van geen cryo's. Mag ik vragen hoe oud je bent en of je AMH is gecheckt? En had je het korte of lange protocol? Ik tag hier even wat dames waarvan ik denk dat ze je wel wat informatie kunnen geven over jouw vragen: @Do1981, @Kramertje @Asil Ten aanzien van de uitspraak van je arts over bbz in combinatie met IVF ben ik erg verbaasd: ik heb altijd begrepen dat je normaal gesproken 1% kans hebt, maar de kans bij IVF juist hoger ligt (volgens Freya 3 tot 18%). Ik wil je niet bang maken en ook je arts niet in twijfel trekken. Ondanks dat ik mijn bbz behoorlijk heftig vond, heeft het mij niet weerhouden van IVF. Veel succes! Mogelijk krijg je meer reacties als je beheer vraagt je topic te verhuizen naar vruchtbaarheidsbehandelingen? En mocht je mee willen schrijven met een MMM clubje: voel je vrij! Edit: over dat lange of korte protocol: onderstaande info kreeg ik een tijd terug van @Kramertje en ik geloof dat het korte protocol bij mij wel heeft bijgedragen aan de kwaliteit? Zowel in Gent als Duitsland kregen wij te horen dat bij vrouwen met een leeftijd van 35+ of 38+ (dat weet ik even niet meer) een kort protocol met een remmer vanaf dag 8/10 beter is omdat het een natuurlijke cyclus betreft en je enkel de eisprong remt. Decapeptyl zorgt voor een kunstmatige overgang en onderzoeken hebben uitgewezen dat dit slechter resultaat heeft bij deze specifieke groep vrouwen. Moedernatuur vaak veel eitjes aanmaakt bij vrouwen bij wie de eicelkwaliteit niet zo denderend is. Als het ware dus meer kwantiteit om de slechtere kwaliteit te compenseren.En hij legde uit als je dan het lange protocol hebt, dat je dan volledig je eigen proces van natuurlijk selectie stilzet en dan middels stimulatie heel veel eitjes laat rijpen.Maar dat als je dus niet volledig je eigen cyclus stil zet (kort protocol) dat je lichaam dan nog een soort natuurlijk selectie uitvoert en de beter eitjes laat rijpen en dat je die dan dus stimuleert met de ivf spuiten. Daarom zou volgens hem het korte protocol voor vermoedelijk iets minder eitjes/embryo´s zorgen, maar vermoedelijk wel dan betere kwaliteit.
Wat naar om mee te maken en helaas heb ik iets soort gelijks mee gemaakt. Wat Kruimel zegt klopt mbt BBZ tijdens IVF, omdat je een zwevend embryo kan hebben. Maar dat wilt niet zeggen dat dat ook gebeurd. Mijn vriend heeft, traag en slecht zaad. IVF bleek voor ons niet de oplossing. Wij hebben met ICSI betere resultaten en andere medicatie. Ik ben ook natuurlijk zwanger geweest na 6 IUI behandelingen, HSG en Endometriose operatie. Helaas een miskraam. Het was ook mijn eerste zwangerschap. IVF 1, 6 follikels 4 eicellen, 2 bevruchtingen, TP van een 3-daagse embryo, zwanger maar MK geen cryo's IVF 2, 12 eicellen, bevruchtingen weet ik niet meer, TP 3-daagse embryo, niet zwanger geen cryo's. Bij deze poging bleek de helf van de eicellen niet rijp en dat is puur vanwege het verschil qua grootte. Dit moest anders en dat is gebeurd bij ICSI 1. ICSI 1, 10-13 follikels, 8 eicellen, 4 bevruchtingen, 3 embryo's. TP van 2x 5 daags, vmk. Van de cryo niet zwanger ICSI 2, 10+ follikels, 9 eicellen, 5 bevruchtingen, 3 embryo's. TP van 1 x 5-daags, biochemische zwangerschap, nu nog 2 cryo's. Helaas nog niet blijvend zwanger maar het positieve is een andere aanpak en andere behandling. Ik hoop dat de eskimo's de doorslag geven.
Dag Kruimel14. Dankjewel voor je reactie. Ik heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels dat er bij IVF minder kans is op BBZ. We hebben enorm getwijfeld of we wel zouden starten met IVF maar de arts zei dat het met IUI of natuurlijk niet zou lukken omdat mijn eileider beschadigd is (bespaard tijdens de operatie). Ik ben 30 jaar oud en ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord AMH al veel heb zien passeren maar ik denk niet dat dat bij mij al getest is. Dit is waarschijnlijk eicelreserve? Maar zou ik niet minder eicellen aanmaken mocht mijn AMH laag zijn? Ik had er nu 18 aangemaakt. Ik ben nieuw op het forum, hoe vraag ik het beheer om mijn topic te verplaatsen? En waar kan ik meekletsen in het MMM groepje?
Dag Asil Je verhaal is inderdaad (jammergenoeg) gelijkwaardig. Je hebt ook al veel meegemaakt. Mijn vriend zijn zaad was vooral weinig beweeglijk, maar na embolisatie (spataderverwijdering) is dit heel veel verbeterd waardoor hij eigenlijk een normaal staal heeft... Dus zonder die bbz zouden wij in principe geen IVF nodig hebben. Toch zegt de arts dat ik heel weinig kans heb op natuurlijke zwangerschap door beschadigde eileider van de bbz. En daarnaast ook 20% kans op opnieuw een bbz. Ik lees dus wel uit jouw verhaal dat het niet zo is dat als je bij de ene poging geen cryo's had dat dat noodzakelijk bij de andere pogingen ook zo moet zijn. Ik heb schrik dat wij nooit cryo's of zelf niet 1 embryo zullen overhouden bij volgende pogingen... Bij ons hebben ze een combinatie gedaan van ICSI en IVF. Er werd 5 van de 10 eicellen bevrucht met ICSI en 6 op de 8 met IVF, dus IVF blijkt voor ons wel de beste behandeling. Helaas zijn we er niet veel mee als er geen cryos uitkomen.
Je kan via het @ tekentje beheer taggen. @Beheer mag dit topic verplaatst worden naar vruchtbaarheidsbehandelingen? En je zit in dit onderdeel (MMM clubs) wel goed als je wil mee kletsen over de MMM. Kijk maar of er een clubje is wat je aanspreekt en stel jezelf voor. Ik denk dat je overal welkom bent! @Asil en ik zitten in: Lange onvervulde kinderwens (MMM of zonder) maar nog hoop deel 3 Maar er zijn ook andere clubjes waarin dames zitten die alleen bezig zijn met cryo's of aan het begin staan van IVF/ICSI. Over AMH heb ik weinig kaas gegeten, hopelijk iemand anders hier wel. Het heeft inderdaad te maken met een eicelreserves, maar weet niet of dat ook iets zegt over de kwaliteit?
Wat je zegt klopt, de 1ne behandeling is de andere niet. Het streven, of eigenlijk ideaal is. 10 eicellen van gelijke grote en dan de helf begruchtingen en daarvan haalt meestal een stuk of 3 de 5-daagse fase. Daar zijn de berekeningen op gemaakt. Ze zeggen 35% zou dan de embryo fase moeten halen. Wanneer er te veel zijn, jij gaf aan 18, kan het zijn dat de kwaliteit minder is. (hoeft niet). Welke medicatie heb je gebruikt?
Wat een naar verhaal en helaas ook hier iets soortgelijks. Wij zijn in september 2017 gestart met IVF ICSI. Wij hadden een ICSI indicatie omdat mijn man te weinig zaadaantallen heeft (als is dit in de loop van de jaren door bepaalde vitamines te slikken toch iets beter geworden). We zitten nu in 2021 en hebben er 7 IVF ICSI pogingen opzitten. Ook wij hadden altijd rond de 10 eicellen en genoeg bevruchtingen maar geen eentje die de vriezer haalde. Zo hadden we nagenoeg alle pogingen maar 1 terugplaatsing. ICSI-1: 1 terugplaatsing van 1 embryo, geen cryo's en niet zwanger. ICSI-2: Geen terugplaatsing, geen bevruchtingen ICSI-3: 1 terugplaatsing van 2 embryo's, geen cryo's en zwanger van een tweeling. Helaas met 9,5 week een missed abortion. ICSI-4: 1 terugplaatsing van 2 embryo's, geen cryo's en zwanger van een tweeling. Helaas bij de 1e echo bleek 1 kindje niet goed te groeien (vanishing twin), de andere wel, maar toch met 11 weken alsnog een missed abortion. Dit alles was bij MCK Leiderdorp. Toen overgestapt naar het UZ Gent. ICSI-5: 1 terugplaatsing van 1 embryo, 2 cryo's, biochemische zwangerschap. 1e cryo niet zwanger, 2e cryo wederom een biochemische zwangerschap. ICSI-6: Geen terugplaatsing, geen bevruchtingen. Toen de overstap naar C&C in Duitsland gemaakt. ICSI-7: Geen terugplaatsing, geen bevruchtingen. Ik raak makkelijk zwanger, maar het zet niet door. Na de 7e ICSI zijn wij gestopt en overgestapt op eiceldonatie. 1e terugplaatsing direct zwanger en nu bijna 22 weken zwanger. Bij mij lag het dus aan de eicelkwaliteit. Ik had gewoon een goede AMH waarde (1,87) en genoeg follikels en eitjes bij de puncties, maar embryo's waren niet sterk genoeg. Wellicht kan andere hormonen nog uitkomst bieden? Zo reageerde ik in het UZ gent heel goed op Elonva in combinatie met Puregon, want ik had nog 4 dag 5 embryo's op dag 5 waarvan 1 verse terugplaatsing en 2 die die diepvries in konden.
Hi meid, wat een traject al zeg. dank voor het taggen @Kruimel14 eigenlijk is mijn situatie alleen niet zo vergelijkbaar. Ik had van mijn ivf 26 ei, 24 rijp, 17 bevrucht, 15 cryo’s van dag 5 Dat was gezien mijn leeftijd en sowieso wel een top score. Alleen waar de cryo’s zich heel goed ontwikkelden blijkbaar tot dag 5, bleek de kwaliteit verder niet top. Want pas de 10e terugplaatsing is blijven plakken (daarvoor in totaal 3 miskramen en 6 keer niets) ook als een cryo dus goed lijkt te zijn, dan zegt het niet alles. Aantallen zeggen dus niet zoveel hetgeen kruimel toevoegd over kort/lang protocol heb ik van de arts in Duitsland ook gehoord. Hier wordt in nl anders tegenaan gekeken, want daar wordt in sommige ziekenhuizen juist voor lang protocol gekozen. amh wordt trouwens in nl niet getest als daar geen aanleiding toe is. Gezien je leeftijd aan aantallen lijkt amh nog prima te zijn. Ik vond het overigens wel fijn om te weten, maar ben dan ook zo’n 10 jaar ouder wat mijn ervaring van veel lezen en interactie met de dames op het forum me geleerd heeft is dat iedere ivf poging anders is en medicatie en protocol een groot verschil kan maken. Ik ben wel benieuwd of je binnenkort een evaluatie hebt en wat de artsen als verklaring voor grote afval percentage geven. Ik zit zelf niet zo goed in de materie of er nog een onderzoek mogelijk is tav zaadkwaliteit. Volgens mij is dat in België wel mogelijk. @Kramertje dat weet jij toch? denk wel dat het goed is om na te denken wat je wilt voor een eventuele volgende poging. Wil je direct door met ivf, of mogelijk toch iui tussendoor? Je zou een second opinion tav advies ivf tov iui kunnen overwegen Ook zou ik nadenken of je nieuwe poging in zelfde ziekenhuis wilt doen. Dat hangt denk ik ook erg van evaluatie af. Als zij nog een keer hetzelfde willen doen dan zou ik daar eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in hebben. wat ik op een gegeven moment zelf heb gedaan na 6 mislukte terugplaatsingen is extra onderzoeken. Ik heb in Duitsland een aantal onderzoeken gehad die ze in nl niet doen en daar medicatie ook voor gekregen. tevens heb ik nog een gel echo in nl gehad om te kijken naar afwijkingen in de baarmoeder. Ik was ook er volledig van overtuigd dat deze 10e terugplaatsing zou mislukken en zou dan een nieuwe poging gaan doen in Duitsland. Behandelachema al besproken, medicatie lijst al in huis. Maar toen dus toch zwanger. Verder zijn er nog vitamines waar jij en je man mee aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld ubiquinol 200mg voor jou en je man en er zijn vitamines waar je man mee aan de slag kan. Dat weet ik zelf alleen niet zo goed Sowieso voor jou een goede multi vitamine. je zou evt bij je huisarts vitamine D kunnen laten prikken. Evt kun je ook preventief hiermee aan de slag om extra te gaan slikken. weet niet of je wat aan deze info hebt. ik wens je heel veel succes en hoop dat het allemaal niet nodig is omdat deze terugplaatsing succesvol is!
Wat de edit betreft was dat bij mij niet zo. Althans ze zeiden lang protocol maar heb 1x lucrin gehad bij beide ICSI om de eisprong stil te leggen. Toen 300 menopur.
Jazeker @TS In België zou je een DNA fragmentatietest van het zaad kunnen laten afnemen. Dit is ook van belang voor de kwaliteit van de embryo's. Hoe meer fragmentatie hoe slechter de kwaliteit is. Echter had mijn man < 10% fragmentatie. Dit mag (dacht ik) max 30% wezen. Alles daarboven zorgt voor slechte kwaliteit. Al is daar soms ook wat aan te doen. In dat geval zou je partner bepaalde vitamines (zink, selenium en ubiquinol 200mg) kunnen gaan slikken.
@Fran333 Wat een domper dat je, na wat aanvankelijk zo'n topscore leek te zijn, onvoldoende kwalitatief goede embryo's hebt over gehouden aan je eerste ivf poging. Ik kan me jouw angst heel goed voorstellen. Ik heb nav de berichten hier wel een vraag voor de ervaren dames hier. Ik probeer me veel te verdiepen in het traject en de verschillende opties. Zelf ben ik onder behandeling in een centrum wat nu standaard 3 daagse embryo's terugplaatst. Mocht je meer dan 5 goede embryo's hebben, kweken ze de andere door tot 5 daagse alvorens ze in de vriezer gaan. Wij hadden bij onze 1e IVF poging 6 eicellen, 4 bevruchtingen. 1 verse TP (biochemisch) en 2 cryo's gehad. De eerste TP was een dag na ontdooien van 8 naar 9 cellen gegaan, de 2e cryo was een prachtige morula. Helaas hebben de terugplaatsingen nog geen succes gehad. We moeten nu een cyclus overslaan voor de laatste terugplaatsing. Dit embryo was op moment van invriezen van wat mindere kwaliteit. Dus hier heb ik mijn hoop niet meer zo op gevestigd en ben in mn hoofd bezig met de 2e poging. Ons ziekenhuis is bezig met de TOF (three of five) -studie. Over 3 weken hebben we een evaluatiegesprek met onze FA. Ik weet dat er dus vele ziekenhuizen zijn die standaard 5daagse terugplaatsen. Maar net als jou @Fran333 ben ik dan bang dat er weinig/geen embryo's overblijven. Wat dan? Ik zal dit uiteraard sowieso bespreken over 3 weken, maar ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? Je leest sowieso bijna overal dat een 5daagse veel meer kansen heeft op innestelen. Anderzijds....een 3 daagse is eerder in een natuurlijke omgeving dan een 5 daagse....als de 5 daagse is afgevallen in het lab, had hij het dan wel overleefd als 3 daagse in de baarmoeder? Overigens, je kan pas geincludeerd worden als je 4 of meer bevruchte eicellen hebt op dag 2 na de punctie. Kortom ik snap jouw dilemma ontzettend goed @Fran333 ! Laten we hopen dat jouw embryo op dit moment lekker gaat innestelen, veel succes!
@anoniem02 (wij kennen elkaar al een beetje ) TOF studie is hottopic op het moment. Onze ZH doet 3-daags bij maar 1-2 embryo's, ik zeg 1-2 omdat met leeftijd (ik ben 39) je een dubbele terugplaatsing kan krijgen. Heb je er meer dan word het 5-daags. Ik heb een 3-daagse TP gehad waarvan ik een MK heb gehad met 6.4 en een dubbele TP van 5-daags waarvan het Biochemisch/vmk was. Er valt eigenlijk geen pijl op te trekken en daar is de studie ook voor. Net wat je zelf omschrijft, had een 3-daagse het in de baarmoeder wel overleeft terwijl deze de 5 dagen niet heeft gehaald. Dit luisterd zo nauw en is van enorm veel factoren afhankelijk natuurlijk. Ook omdat je niet weet of het nou aan de embryo ligt of aan het innestelen. Wel, claimen ze, dat een 5 daagse sterker is dan een 3-daagse en een 5-daagse nestelt sneller in. Iets anders kun je er nog niet van maken, dan wanneer de studie een voorkeur uitwijst en dan nog blijft het een gok.
Zeker @Asil hoe gaat het met je? Je verwacht in oktober een TP te hebben las ik? Spannend weer voor je. Ik gun het zó na alles en je doorzettingsvermogen en mentaliteit!! Ik ook in oktober de laatste TP. Moet eerst een cyclus overslaan vanwege wachttijden pfffff......wil toch weer een natuurlijke cyclus, dus hoop maar dat het weer op gang komt. Ja de TOF-studie....vind hem reuze interessant, maar vraag me echt af waar je goed aan doet. Ik ken ook genoeg vrouwen die 'gewoon' van een 3daagse zwanger zijn geraakt. Dus biedt het persé grotere kansen? Heel benieuwd wat de uitkomst ooit zal zijn. Heb je zelf gekozen voor het door laten kweken van je embryo's? Een beetje off-topic maar hoe ga jij in de tussentijd (wachttijd/rust) om met jouw endometriose? Slik je de pil dan? En heeft jouw FA wel eens gesproken over minder kansen tgv endometriose tov de innesteling? Ik ben zo bang dat ze straks weer voorstelt om het lucrin depot te nemen. Het heeft mijn cyclus zó in de war geschopt, ik twijfel of daardoor mn eierstokken moeilijker te stimuleren waren en ik vond de migraine zó naar....Of ben je voor de behandeling nogmaals geopereerd?