Ik loop eigenlijk al een tijdje met een vraag rond waarop ik geen antwoord kan vinden. De vruchtbare dagen, je schijnt er 5 of 6 te hebben per maand. Meestal 3 of 4 vruchtbare dagen vooraf aan de eisprong. Ook wordt er gesproken dat zaadcellen van de man gemiddeld 3 dagen kunnen overleven. Ik vraag mij dan af, als je op dag 1 van je vruchtbare dagen sex hebt gehad en daarna niet meer is de kans toch heel erg kleind dat je hiervan zwanger wordt? Er van uitgaande dat je op dag 4 of 5 je eisprong hebt en zaadcellen 3 dagen overleven gemiddeld. Snap ik iets niet helemaal of zie ik een logica over het hoofd? Ik begrijp uiteraard dat het per persoon verschilt hoeveel vruchtbare dagen je hebt en dat het allemaal van verschillende factoren afhankelijk is, maar als je het gemiddelde neemt zoald ik in het voorbeeld heb omschreven is de kans toch erg klein dat je zwanger wordt van sex op je eerste vruchtbare dag? Alvast bedankt voor jullie reacties
Als je eitje springt kan deze tot binnen 12-24 uur bevrucht worden. Mannelijk zaad kan 72 uur in leven blijven. Soms korter soms zelfs langer, dat is voor iedereen verschillend. Als je zwanger wilt worden is het belangrijk om in de week rond je eisprong regelmatig seks te hebben, zodat er altijd een voorraadje klaar ligt.
Ja precies, dus 1 keer sex op de eerste dag zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Tenzij je geluk hebt dat je eisprong eerder is.
Maar je weet toch nooit wat de eerste dag is? Dat kun je altijd pas achteraf berekenen als je je eisprong hebt gevonden...gewoon om de dag seks hebben dus
Waarschijnlijk kun je dat inderdaad niet weten, al probeer ik er wel achter te komen door dagelijks de stand van baarmoeder en mijn baarmoederslijm te checken. Mijn man is voor zijn werk geregeld in het buitenland, deze maand is hij weg van dag 11 t/m dag 18 volgens de berekeningen zou dit precies in mijn vruchtbare dagen zijn. Dag 10 zou dan mijn eerste vruchtbare dag zijn, dus ook deze maand zit het ons niet echt mee en volgende maand waarschijnlijk ook niet, al is hij dan maar 4 dagen weg.
Ik zou persoonlijk niet uitgaan van berekeningen, die gaan uit van gemiddelden en kunnen niet in jouw lichaam kijken. In jullie situatie kun je het beste gebruik maken van ovulatietesten. Slijm en BMM zijn minder betrouwbaar. Hopelijk valt het toch allemaal gunstig en ben je snel zwanger!
Ja heb ik ook aangedacht, alleen is het zo'n tegenvaller als de test knalt in de week dat mijn man in het buitenland zit..
Ik gebruik nu ook ovulatietesten, daardoor te weten gekomen dat mijn eisprong vroeger is dan ik dacht en de zogezegde standaard berekening niet klopt.
Hmm.. Dan moet ik misschien toch over op testen.. Ik ben op 29 december gecurreerd voor restweefsel na mijn miskraam. 33 dagen daarna werd ik weer ongesteld en daarna na 29 dagen weer. Hoe mijn cyclus nu is weet ik dus ook nog niet precies. Voor de mk was deze heel regelmatig 26 dagen.
Maar ook al heb je een regelmatige cyclus van 26 dagen zegt dat nog niets over je eisprong. In de berekeningen gaat men uit van 14 dgn voor je ongesteldheid, bij 26 dagen dus op dag 12. Maar het kan ook 10 of 16 dagen zijn bij wijze van spreken. Dus je eisprong kan ook op dag 16 of dag 10 zijn... en alles er tussenin. Snap je wat ik bedoel? Leg het volgens mij een beetje wazig uit... Je zou ook alleen ovulatietesten kunnen doen als je man thuis is. Want alleen dan kun je er gebruik van maken.
Ik gebruik ook ovulatietesten. Ik zit gemiddeld met mijn cyclus op 29 a 30 dagen. Ik heb mijn eisprong wel is op dag 12 gehad en ook wel is op dag 19. Ik gebruik de ovulatietesten van de big bazar of action. Dat zijn er 5 voor 2.49 als ik het goed heb. Iedergeval goedkoop. Bij mij zie je de streepjes wel mooi oplopen.. daarna heb je natuurlijk niet de zekerheid dat het gelukt is maar je hebt wel meer kans als je vrijt in de piek van je vruchtbare dagen.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop dat mijn eisprong deze maand of vroeg of laat is. We gaan iig vanavond het gezellig maken en volgende week zaterdag als hij weer terug komt. Ik ga er maar vanuit dat het deze maand niet gaat lukken.