Mijn zoon van bijna 3,5 jaar is bijna elke ochtend tussen 5.00-5.30 al wakker (sinds de klok verzet is). Hij heeft een slaapwekker, waarop hij aan de hand van het kleur licht en de sterretjes een half uur van tevoren kan zien hoelang het nog duurt. Maar bij hem is het: wakker is wakker en dan gaat hij spelen, zingen, roepen.... het enige wat voor even helpt is naar hem toe gaan en boos worden dat het schaap nog slaapt en hij dus ook moet slapen. Schaap staat op 6.45, zodat hij in ieder geval nog even uitrust. Hij gaat dan niet slapen, maar is wel weer even stil. Als ik te vroeg kom, terwijl het schaap de ogen nog dicht heeft, dan klopt het niet en krijg ik dat te horen. Dus hij snapt het schaap heel goed. 'S avonds slapen is geen probleem. Maar doordat hij 's morgens zo vroeg wakker is, is zijn lontje overdag kort en is hij tegendraadser en kan hij minder hebben. Zodra hij in ieder geval tot 6.00 geslapen heeft, is hij zoveel makkelijker. Hij gaat 's avonds om 18.45 naar bed en slaapt dan al snel. Hij slaapt sinds een paar maanden niet meer tussen de middag, maar dat maakt geen verschil. Hoe leer ik hem langer te slapen?
Ik denk dat ik eerst zou experimenteren met een half uurtje later naar bed. Kijken of het verschil maakt. En anders blijven doen wat je doet: hem op de wekker wijzen en zeggen dat hij verder moet slapen of in elk geval stil moet zijn. Dwingen tot slapen lijkt me namelijk niet mogelijk.
Onze uk moet nog 3 worden en gaat pas om 19.45 naar bed en is dan tussen 6 en 7 wakker. Eerder naar bed en dan zou ook tussen 5 en 6 wakker zijn. Ik zou hem dus wat later op bed leggen.
Mijn dochter gaat hier ook om kwart voor 8 naar boven en slaapt dan om 8 uur. Komt rond half 7 of 7 uur uit bed. Misschien kun je de tijd van het schaap eerst vervroegen. Dus pas om 6 uur opstaan. Dan om half 7 en dan 7 uur..
Ik zou hem ook later naar bed doen. Hier is het ook al een paar jaar rond 19.45 u pyjama aan en voorlezen, en om 20.00u het licht uit.
Later naar bed brengen werkt niet. Om 17.00 valt hij al bijna om vd slaap. Tot 18.45-19.00 rekken lukt net. En later naar bed maakt geen verschil voor de volgende ochtend.
hier hetzelfde probleem, elke ochtend is hij tussen 5 en 6 wakker, ongeacht hoe laat hij s'avonds ook naar bed gaat. Dus hou het gewoon op 19.00/19.30 altijd. Soms slaapt hij nog overdag maar of hij nu wel of niet slaapt overdag, heeft geen effect op zijn nachtslaap (gelukkig) Heb het inmiddels een beetje geaccepteerd, dwingen om te slapen kun je toch niet en laat hem altijd nog wel even liggen en zeg tegen hem dat het nog veel te vroeg is om op te staan. Fingers crossed dat het straks met zomertijd weer iets beter gaat......
Hij is 3,5 zie ik, misschien ook erg toe aan school!? Te weinig uitdaging overdag. Hoor dat wel vaker van mensen om mij heen. Hij gaat misschien na de zomervakantie naar school?
Wat we ook doen, waar we ook heen gaan, als hij er maar bij mag zijn is het goed! Dus of hij op die manier al toe is aan school weet ik niet. Kwa denken loopt hij wel voor, en ook in z'n spel heeft hij grote fantasie. Maar ik heb niet het idee dat hij uitdaging mist, hij is enig kind, dus ik kan in zijn behoefte mee gaan. Hij wilt wel altijd graag met andere kinderen spelen. Vooral kinderboerderij, speeltuinen en dat soort dingen geniet hij van. Echt een buitenkind. Dus we gaan ook veel naar buiten, weer of geen weer. En binnen ook verschillende activiteiten. Als baby zijnde was hij ook altijd vroeg wakker, het is wel echt een ochtendmensje, maar dat zijn wij ook (maar niet zoooooo vroeg).