Daarom je baby nooit laten huilen.....

Discussion in 'Baby en dreumes' started by jingels, May 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik las de laatste tijd verschillende topics over het laten huilen van de baby.

Hieronder een artikel wat de gevolgen/consequentie's zijn.
    Ik zelf ben nooit voorstander geweest om een baby te laten huilen, ben blij altijd naar mijn gevoel te hebben geluisterd, ongeacht Ria Blom ,CB , schoonmoeder of wie dan ook.

http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/file ... p_2008.pdf

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Bij ons huilt ze soms een paar minuten voor ze in slaap valt, dan moet ze even alles eruit gillen en dan blijf ik er niet bij, want dan gaat ze nog harder huilen als ik weer wegga.
    Maar een kookwekker zetten en een half uur laten huilen? Werkelijk, ik zou het niet eens kunnen. Hoogstens 5 minuutjes en die vind ik al heel lang duren.
    Ik hoor wel welk huiltje wat vaak betekent en als ik niet helemaal zeker ben, ga ik haar meteen troosten.
    Oh ja, hier bij het CB zeiden ze ook dat het goed was haar gewoon even lekker te laten huilen, ze had weken lang enorme last van krampjes en reflux bleek later. Ben ik even blij dat ik hun advies niet heb opgevolgd.

3. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ja, precies, je herkent en kijkt naar je kind, denk dat dat het allerbelangrijkste is.

4. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    1,807
    0
    36
    Haarlem
    Hier laten wij hem ook nooit huilen, is het 20 uur savonds of 3 uur snachts, maakt niks uit, ik ga altijd ff naar mijn kleine mannetje toe en als hij even een knuffel wilt,dan geef ik die graag! Daarna slaapt hij altijd weer heerlijk verder.

5. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    3,914
    0
    0
    ergens in het gezell
    Wij laten Luca ook nooit huilen.
    Er is natuurlijk wel een verschil in huilen en huilen.
    Als het een beetje jammeren is dan kijk ik het wel even aan, maar zeker geen half uur ;)

Ik ben dus ook niet voor het laten huilen.
    Een baby wil juist lekker dicht bij mama zijn als hij huilt.

6. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

Feb 21, 2008
    590
    0
    0
    Hier ook een refluxbaby. Het heeft twee maanden geduurd voor we dat wisten en ze heeft dus heel veel gehuild. Je weet op een gegeven moment echt niet meer wat je moet doen.
    Ik las toen een folder van hetcb over oververmoeid zijn en dat je dat moest doorbreken met laten huilen. Ik wist natuurlijk nog niet wat er aan de hand was en heb dat dus een keer geprobeerd. Een half uur laten huilen, ik zat zowat nog harder te janken op de bank. Nooit meer!
    Nu heeft ze ook af en toe nog van die enorme huilbuien, ik zit dan gewoon weer te huilen, ik kan er niet tegen, maar wel met m'n meisje dicht tegen me aan. Ik ben blij dat ik het behalve die ene keer nog nooit heb gedaan.
    Ik hoorde trouwens vandeweek weer dat een wijkverpleegkundige het advies had gegeven om een baby van twee weekjes met veel krampjes te laten huilen, anders zou ze haar verwennen. Wat een onzin zeg! Ik heb haar ook maar meteen gezegd dat dit echt niet war is en dat zo'n klein humpie mama of papa heel hard nodig heeft, zeker als ze ook nog eens pijn heeft.

7. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Dank je Jingels, eindelijk een goed leesbaar en prima onderbouwd artikel, gesteund door het NIP zelfs! (Heb alle vertrouwen, ben zelf NIP-lid).
    Het is wel een summier artikel, in die zin dat er wel meer over te zeggen valt. Bijvoorbeeld: learned helplessness treedt pas op na een langdurige periode van wanhoop waarin er niet wordt gereageerd. Dus je leert je kind geen hulpeloosheid aan door het een paar keer te laten huilen.
    Maar dit terzijde, ik vind het artikel ok!

groet
    Amber

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik heb niet het hele artikel gelezen maar vind het een minder betrouwbaar artikel. Er wordt gesproken over de gevolgen op volwassen leeftijd terwijl er onderzoeken zijn die in 1995 en later zijn uitgevoerd. Dat zijn nu nog niet allemaal volwassenen.

Ik ben het er sowieso niet mee eens om een baby te laten huilen tot ze zich in slaap huilt. Alhoewel rond de leeftijd van 11 maanden heeft mijn dochter het moeilijk gehad met slapen en begon haar dag/nachtritme om te draaien. Daar zijn wij toen ook even doorheen gegaan met haar te laten huilen. Maar je hoorde aan het huilen dat het anders is dan wanneer het om tandpijn e.d. gaat. Vanavond toen ze huilde ben ik bv wel weer meteen heen gegaan.
    Ik denk dat je als moeder weet wanneer je moet gaan kijken. Het beruchte "moedergevoel" vertelt mijn inziens meer dan alle richtlijnen en onderzoeken.

9. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Ben hoewel Rust en Regelmaat fan ook geen voorstander van laten huilen.. kan het ook niet over mn hart verkrijgen eerlijk gezegd. Maar goed, er is wel een verschil tussen structureel laten huilen, of een inslaaphuiltje van 10 minuten.

Hier heb ik haar nooit laten huilen maar wel in bedje laten liggen, al betekende dat ik tot in den treure naar boven moest, speentje teruggeven, bolletje of buikje aaien, handjes vasthouden bij onrust etc..

10. miranda22

miranda22 Bekend lid

Jul 5, 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    Nee hier ook niet langer dan 10 minuten en dat is dan echt de top, meestal hou ik het zelf niet langer vol dan 5 minuten.
    Als ik xander had moeten laten huilen met de krampjes was ik echt helemaal gek geworden.
    Ik vindt zo ie zo dat je het beste naar je gevoel kan luisteren, en als mam weet je zelf toch het beste waarneer je je baby eve laat huilen en waarneer niet. Zulk soort artikelen wordt altijd zo geschreven dat het voor iedere baby zo geld, nou iedere baby is anders, dus daar valt vindt ik toch niets over te zeggen.

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik heb daan wel laten huilen maar ja het aakte de eerste toch niet uit waar hij lach of wat je deed huilen deed hij toch wel.
    Nu laat ik hem alleen huilen als ik hoor dat het aandacht is als er wat aan de hand is ga ik gelijk

12. MamaBianca

MamaBianca Actief lid

Mar 12, 2008
    478
    0
    0
    Drieborg
    En ik laat Esmee dus wel huilen!

's Avonds heeft zij veel moeite om in haar bedje in slaap te vallen. Overdag overigens niet. Maar als ik haar uit haar bedje haal dan valt ze binnen enkele seconden in mijn armen in slaap en daar pas ik voor! Als ze daar in slaap kan vallen kan ze dat ook in bed. Ik ga om de 10min even kijken en troosten, maar ik haal haar er niet uit.

13. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,125
    0
    0
    Enschede
    ik heb ticho ook wel laten huilen. Ik hoorde aan zijn huilen wat hij wou en of er iets aan de hand is.

hij mag van mij rustig even huilen in bed maar ik haal hem er niet uit.

de een zegt niet laten huilen en de andere zegt wel laten huilen ik denk dat je als moeder zeinde het, het beste weet

14. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hier ook nooit laten huilen. Al waren we vaak de wanhoop nabij en nu is het ook nog niet ideaal. Maarja. ( Hij kan alleen maar slapen als ik erbij ben )
    Het enige wat het CB zegt is : laten huilen.

maar Erik huilt dus niet gewoon he. Die gaat compleet door het lint!
    En dat neemt dan ook niet af. na een half uur stopt ie dan een paar minuten om op adem te komen en dan begint ie weer. ( we hebben het toch een paar keer geprobeerd om hem te laten huilen )

Met het gevolg dat er niet alleen een overstuurse baby in huis is ( die echt dan de hele dag overstuur bleef! ) Maar ook IK kon het niet aan.
    Ik heb een heel traumatische jeugd gehad ( verwaarloosd en mishandeld )
    En voelde me vreselijk om mijn baby zo te moeten horen en zien huilen.

Ben dus heel blij met dit artikel! Maar mis eigenlijk een duidelijke website van adressen waar je terecht kan met een huilende baby. ( die ervoor zijn om de baby niet te laten huilen. )
    Of is dat er wel?

15. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Wij laten ons zoontje ook wel even huilen. Natuurlijk geen half uur met de kookwekker... Maar om in slaap te komen heeft hij het nodig en ik vind het nog veel zieliger om een kind oververmoeid te laten worden. En inderdaad je herkent de soorten huiltjes van je kind zo snel. Ik heb bijvoorbeeld wel nachten opgezeten met een kind wat maar moest spuugen en krampjes had, maar als hij gewoon moe is en niet wil slapen dan laat ik hem gewoon 5 a 10 minuten huilen en dan ga ik naar boven. Even troosten, speentje e.d. en dan weer naar beneden. Vaak is het dan al goed en gaat hij slapen en wordt hij blij en uitgerust wakker.

16. knorretje21

knorretje21 VIP lid

Jan 1, 2008
    5,805
    0
    0
    hier was het zo..

alysia was als baby moeilijke slaper sliep alleen als we haar in oonze armen hadden of in de kinderwagen of maxi cosi..

het CB riep altijd laten huilen laten huilen en nog een slaten huilen ze mogen ruim 20 minuten huilen..

nou ik hield het nog geen minuut vol.. Want ze raakte altijd overstuur en hard gillen..
    dan maar een lamme arm want ik pakte ze gewoon weer..

kijk ik laat ze nu wel eens even huilen natuurliijk maar dat is een zacht huiltje of gewoon een gil van aandacht. Als ze overstuur raak of harder gaat huilen pak ik haar weer. Alleen komt bijna nooit voor ze gaat bijna altijd lief slapen zonder een gil of iets te geven :)

17. Balou

Balou Fanatiek lid

Mar 27, 2007
    2,320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik laat Sanne ook weleens huilen maar meestal maar een paar minuten, langer hou ik het niet vol! Overigens gaat ze dan ook over in krijsen, dus ik pak haar dan meestal op. Als ze s'avonds in bed valt en ze gaat huilen dan haal ik haar er niet uit, meestal is ze dan zo moe dat ze zo in slaap valt, ik geef haar dan de speen en dan huilt ze ook niet meer.

18. gina18

gina18 Bekend lid

Dec 30, 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    ja wij hebbe onze kleine ook half uur laten huilen 2 dagen elke avond 1 keer half uur laten huilen sindsdien hoef ik haar alleen in bed te leggen en ze huilt niet eens meer.Ik had dat toen ook gedaan naar 5 min naar haar toe maar dat weten ze opgegeven moment ook wel dat mama naar 5 min komt. Dus half uurtje laten huilen naar 2 dagen geen problemen.Ik deed wel als ze begont te huilen eerst naar haar toe even knuffelen en tegen haar praten en legde ik haar weer terug.

19. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ik vindt je hebt "huilen" en je hebt "huilen"

ik liet (laat) mijn kinderen ook wel eens huilen hoor, maar er is wel degelijk een verschil tussen...

wanneer ik ze liet(laat) liggen is als ze gewoon aan het "miemeren" zijn.....gingen (of gaat) ze echt huilen, gewoon hard e.d. dan laat ik ze ook niet liggen hoor...

denk dat daar wel onderscheid in moet worden gemaakt.....

het is heel "normaal" dat kinderen soms gewoon even "huilen" omdat er voor hun geen andere manier van communiceren is, soms huilen kinderen ook als ze "moe" worden maar over hun slaap heen zijn of er tegen aan het vechten zijn (vaak aan het einde van de dag) net zo goed als dat oudere kinderen aan het einde van de dag "lastig" kunnen zijn omdat ze dan gewoon "moe" zijn...

vindt dat ook een heel natuurlijk iets, en niet iets waarbij je moet denken oh ik mag ze niet laten huilen want......

echt huilen - krijsen - blauw aanlopen bijv. etc etc etc, tja daarin ben ik van mening dat je ze gewoon bij je moet pakken, ik krijg het in ieder geval niet over mijn hart mijn kinderen te laten liggen als ze "echt" aan het huilen zijn....

dus zoals gezegd er is onderscheid in huilen en huilen....

:D

20. sabrina27

sabrina27 Actief lid

Aug 21, 2006
    279
    0
    0
    ik laat de kids soms ook even huilen als ze gewoon jammeren dan meestal vallen ze wel weer in slaap na een paar minuutjes

maar de middelste was/is een geval appart en nog steeds die kon vanaf dag 1 alleen bij mij slapen en dan nog moest ik de meest rare capriolen uithalen wou het werken ze huilde alleen maar soms legte ik haar in bed en dan werd ze gelijk helemaal hysterisch heb dus ook de eerse 7 maanden met haar in een draagzak rond gelopen 24/7 om haar in slaap telaten vallen en toch steeds proberen haar in bed teleggen als ze gewoon huilde liet ik haar even als ze weer overstuur raakte en dan gaat ze altijd heel erg zweten en zo haalde ik haar er weer uit zo heeft ze ook maanden bij ons geslapen en nog steeds vaak maar dan halve nachten.
    dat ging meestal ook goed tenzij ze in haar dromen weer hysterisch werd en ze net zolang bleef gillen tot ze wakker werd om je dan verbaasd aan tekijken wat is er nou met een big smile dat is gelukkig na een paar maanden over gegaan
    ze is nu nog steeds een hele slechte slaper en het laten huilen heb ik totaal opgegeven omdat ze dus snel hysterisch word en anders worden de andere 2 meiden ook wakker
    na 2 jaar ben ik allang blij dat op sommige momenten ze 8 van de 10 keer gelijk gaat slapen als ik haar op bed leg en soms heeft ze weer momenten dat ze dus gelijk al gaat brullen dan pak ik haar er maar weer uit leg haar op de bank met een dekentje en zeg tegen haar je gaat wel slapen he zegt ze ja mama en ze slaapt 5 min later waarna ik haar dus in bed kan leggen is misschien niet de ideale oplossing maar voor ons wel is nog nooit zo goed gegaan als de laatste paar maanden alleen s'nachts word ze 9 van de 10 keer nog steeds wakker en dan leg ik haar naast me in bed en slaapt ze gelijk verder anders zitten we echt uren met haar op beneden wat dus ook heel erg vaak is gebeurt dat zij dus de hele avond en halve nacht op is
    ze was overigens wel een huilbaby 7 maanden lang maar daar kwamen we pas achter toen ze al 18 maanden of zo was door dat ik een artikel las over wat een huilbaby inhoud en daar voldeed ze meer als genoeg aan

sorry voor het lange verhaal
    groetjes sabrina..

Share This Page