de gouden slaaptip

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door danif, 19 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danif

danif Fanatiek lid

10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Geinspireerd door het topic leuke tips, wil ik nu graag een slaaptip topic (zeg dat maar eens 10x achter elkaar hihi) openen.
    Hoe brengen jullie je kindje naar bed en heb je nog leuke tips of trucs zodat het lekker gaat slapen.

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Rust en regelmaat! Geen felle lampen meer aan, rustig flesje op de kamer. En als ze ouder zijn, rijstebloem!

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Een herkenbaar ritueel voor het slapen gaan dat net lang genoeg duurt om de overgang van leuk spelen naar rustig liggen en slapen te maken. Maar ook weer niet te lang of altijd exact hetzelfde, want een beetje flexibiliteit en soms wat kunnen inkorten is ook belangrijk.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voldoende eten overdag en niet teveel slapen overdag

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje gaat rond 19.30 naar bed. Om 18.30 gaan wel al naar boven, dan doe ik wat oefeningen met hem (rollen etc) ivm zijn voorkeurshouding. Vervolgens lekker in bad en daarna even heerlijk inmasseren met olie. Dan op zijn eigen kamertje in alle rust zijn flesje en direct na het flesje op bed.
    Meestal als de fles bijna leeg is, beginnen zijn ogen ook al dicht te vallen.

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Wij hebben eerlijk gezegd helemaal nog geen regelmaat voor ons zoontje van 3 maanden. Ik weet dat het het beste is om hem overdag ook op bed te leggen, maar wij hebben hem beneden in de wandelwagen. Hij heeft namelijk een voorkeurshouding en daardoor een scheef hoofdje. We moeten hem zoveel mogelijk naar links laten kijken en dat kan nu eenmaal het beste als je hem kan zien. Vandaar dat hij beneden slaapt.

Maar 's avonds leggen we hem wel gelijk in zijn bedje en hij heeft de laatste 2 nachten van ongeveer 8-9 uur 's avonds tot 4 uur 's ochtends doorgeslapen.

Het is ons tweede kindje en er zullen ongetwijfeld methodes zijn die het doorslapen versnellen, maar onze ervaring is dat het vanzelf allemaal wel komt. Je kunt een kind niet dwingen en sommigen hebben nou eenmaal vaker wat aandacht/borst/flesje nodig 's nachts. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed.

Ons dochtertje van 2 jaar slaapt nu wel keurig door (uitzondering daargelaten). Wij bleven voor de tweede kwam altijd bij haar tot ze sliep en moesten altijd heel zachtjes weglopen anders begon ze te krijsen. Sinds de 2e er is zijn we wat harder voor haar en hebben we wel een ritueel. We doen allebei wat anders voor ze gaat slapen (om de beurt brengen) en lopen gewoon weg terwijl ze nog wakker is. In het begin was het heeeeeeeeeel hard en heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang schreeuwen, maar tegenwoordig vind ze het prima en valt ze zelf in slaap. Heel soms wil ze het niet, dan zing ik nog even rustig slaap kindje slaap en dan valt ze ook zo in slaap. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het goedgekomen! Ze mag alleen wel iets langer doorslapen 's ochtends, want half 6/6 uur is wel erg vroeg. Maar hopelijk komt dat nog!

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Rust en regelmaat!
    Voeden, spelen, en bij de eerste tekenen van vermoeidheid op bed leggen.
    En soms ook je kind bewust laten huilen, en nee dit is niet zielig!

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Daarover zijn veel verschillen in mening ;)

Ik ben van mening dat je vooral niet moet laten huilen, zeker niet als ze nog zo klein zijn... lekker bij je nemen!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daar wil ik wel even als kanttekening bij plaatsen dat het dan om huilen/jengelen gaat, en niet om hard en/of langdurig huilen/brullen/krijsen...
    En dat, zoals DK al opmerkt, de meningen verschillen vanaf welke leeftijd je dat gaat doen.

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier een tip van een mama van twee kinderen (2 en 1) die vrijwel nooit wakker worden vanaf ze de drie maanden gepasseerd zijn ;):

1. Geen speen tijdens het slapen. De speen was hier thuis met drie maanden afgeleerd en met een maand of vier/vijf buiten de deur ook. Ik heb het idee dat ze zo leren zelf weer te slapen als ze wakker worden 's nachts. Ik hoor mijn dochtertje wel eens kletsen 's nachts maar gaat gewoon weer zelf slapen zonder te huilen.
    2. Veel en met regelmaat slapen overdag (in tegenstelling tot cygnet). hier werkte het zo: Als ze overdag goed slapen slapen ze hier 's nachts het langst. Ik kan ook oprecht zeggen dat mijn kinderen blij zijn als ze naar bed mogen. Mijn dochtertje geeft me haar stralende glimlach als ze mag slapen en mijn zoontje gaat soms zelf bij de trap staan omdat hij naar boven wil om te slapen. Soms tijdens sprongetjes of eigenlijk komt dat alleen maar voor als we een erg drukke dag hebben gehad met verjaardagen heeft mijn dochter even vijf minuutjes huilen nodig. Als ik haar er dan uithaal wordt ze nog onrustiger dus laat ik haar meestal even gaan. Ze is dan echt overprikkelt en oververmoeid en die spiraal moet dan even doorbroken worden. Maar eigenlijk gebeurt dat zelden. Hoe minder ze overdag sliepen hoe slechter ze 's nachts sliepen.

11. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Rust, regelmaat en de puckababy.

12. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

De puckababy werkte ook hier heel goed!

En wat ik hiervoor ook al las... hier betekent ook weinig slaap overdag, weinig slaap snachts en andersom.. hier dus voldoende rust overdag!

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hier ook DK! Hoe meer rust hoe beter mijn kind in zijn vel zit.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook: hoe beter ze overdag slaapt, hoe beter 's nachts!
    Zal ws de balans zijn dat ze dus voldoende moeten slapen overdag, want TE moe, betekent echt een rot-nacht.
    Maar TE uitgerust zal ws ook niet veel goeds doen voor de nacht... :)

15. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Rust en regelmaat, en goed naar je kindje kijken wat die aangeeft.

Ieder kind is namelijk anders, wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet

16. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    1. In bad doen (ontspanning & rust)
    2. Vast knuffeltje
    3. Niet te warm/koud aankleden
    4. Rustig muziekje
    5. Vast bedritueel
    6. Boekje lezen
    7. Liedje zingen
    8. Tijdje strelen over het hoofdje
    9. Na 45 min nog klaar wakker? Dan even eruit, spelen en weer opnieuw proberen
    10. Even veranderen van omgeving
    11. Klein lichtje aan
    12. Niet teveel geluidoverlast
    13. Flesje voordat ze gaan slapen (slapen met een volle buik vind mijn kleine zo fijn)
    14. klein knuffeltje erbij (dan gaat ze even spelen en valt dan vlug in slaap)
    15. Niet te lang wachten met naar bed brengen na het 1e teken van vermoeidheid (oogjes wrijven, aan oortje zitten)
    16. Zelf rustig blijven

Succes!

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Voor ons zeker de eerste maanden lekker aan de borst (evt fles) in slaap laten vallen en daarna of lekker bij papa/mama laten slapen, bij papa/mama in de buurt laten slapen of in het bedje leggen boven om te slapen. Pas op veel latere leeftijd wakker naar bed met een verhaaltje en dan lekker gaan slapen in het bedje. Werkt voor ons super! En nooit laten huilen, dat werkt hier ook goed!

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier krijgt S een lekkere fles rond 7 uur, rond 8 uur naar boven, slaapzakje aan, muziekje aan en een kus.

dan huilt hij soms ong. 10 minutjes, maar kan de klok erop zetten dat hij dan slaapt...

op de arm gaat hij absoluut niet slapen, tijdens de fles ook niet,
    dus hier gaat hij altijd wakker (maar moe-> gapen, oogjes wrijven) naar bed. vanaf dag 4 :)

om 11 uur eruit,flesje bij ons in bed, en direct zonder al te veel kusjes en knuffels naar zijn eigen bed. als hij al slaapt alleen een kusje als hij nog wakker is even het muziekje erbij. Dan slaapt hij binnen 2 min...

19. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M had veel liefde en warmte nodig: mamaborst en wiegen.

T is veel makkelijker en voor hem gelden wel die rustenregelmaat regels als 'laten huilen is niet zielig'. Soms moet ie inderdaad eventjes een beetje huilen. M ging dat volledig over de zeik.

Rust en voorspelbare regelmaat kan geen kwaad. En verder heel goed naar je kindje kijken: ieder kindje is echt anders en heeft dus ook iets anders nodig.

20. danif

danif Fanatiek lid

10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Vandaag ben ik er achter gekomen dat ze veel rustiger is met een knuffeldoekje. Ze was zomaar vertrokken ;)

Deel Deze Pagina