He meiden, nou, Thirza heeft afgelopen donderdag haar eerste tandje (middenonder) doorgekregen. Zondag kwam nummer 2 erachteraan, (ook middenonder) en vandaag is nummer 3 aan de beurt (middenboven). Je kunt mij dus onderhand helemaal opvegen , want de dame is natuurlijk helemaal niet lekker ervan, jengelt een eind aan, is hardstikke moe, maar slapen gaat bijna niet. Ik ben ten langen leste na twee korte slaapjes vanochtend maar weer eens met haar samen op bed gedoken, (in de hoop zelf ook in slaap te kunnen vallen). Thirza slaapt nu anderhalf uur, ik kon de slaap niet meer vatten na twee mislukte pogingen vanmorgen Maar nou wilde ik eens weten: hoeveel tandjes komen er eigenlijk achter elkaar? Ik snap dat dat per kindje verschilt, maar my goodness, ik had nooit gedacht dat er 3 (en waarschijnlijk volgt nummer 4 deze week ook nog wel, als ik het tandvlees zo bekijk) zo vlak achter elkaar zouden komen. Of kan ik er nog wel meer verwachten? Enneh, hebben jullie nog tips? Dentinox helpt maar af en toe, bijtring ook maar een beetje en een zetpilletje werkt de ene keer super en de andere keer helemaal niet. Ik ben dus op zoek naar tips om het toch zoveel mogelijk te kunnen verzachten voor onze kleine meid, want ze brult het steeds uit van de pijn!
Hier kwamen tand 1 en 2 binnen een week. Toen een maandje niets en daarna in 1 klap tant 3,4 en 5. En allemaal niet volgens het boekje (er zijn "feiten" over welke tand eerst zou zou moeten komen nou daar klopt in Jamila haar geval helemaal niets van). Wij verwachten nu binnenkort een kiesje (dik, opgezet bij de kies en constant alles in haar mond stoppen zodat ze er met die kand op kan kauwen).
tand 1 en 2 kwamen snel achter elkaar (binnen een week was tand 2 er ook) maar toen stond het weer een hele poos stil. onder tussen heeft ze 7 tanden en 2 kiezen ,kies 3 is in aan tocht (al heel lang) maar wil nog niet erg door komen.
HIer ging het ook als een razende. Wat bij ons wel hielp was eerst het tandvlees insmeren met dentinox en meteen een zetpilletje geven. Tegen de tijd dat de dentinox niet meer hielp was het zetpilletje lang genoeg binnen om te werken. Bij Kylian was het zelfs zo erg dat hij het presteerde om op vakantie 4 keizen in 1 keer te krijgen , Groetje sAnita
O dat is nog wel een idee ja, eerst dentinox en dan een zetpillethe er achter aan, (haha, Thirza straks hardstikke stoned van de pijnstillers, LOL). Nouja, beter dan zoals het nu is, ze is bij tijden echt helemaal ontroostbaar. Niks is dan meer goed, zelfs niet bij mij zijn en zelfs niet lekker drinken bij mama... nou, dat wil wat zeggen! Zelfs midden in de heftige buikgriep werd ze daar nog helemaal rustig van. Hoeveel en hoe snel kwamen bij jullie de eerste tandjes dan, Anita? Ook een stuk of 4 tegelijk, of nog meer?
Wij hebben hier ook af en toe echt de paracetamol nodig gehad! Mijn zoontje is nu net een jaar en heeft tien tanden en drie, bijna vier kiezen. En de eerste tand met vier en halve maand. Ook zo'n snelle tandenman dus. Aan een kant heel vervelend, aan de andere kant: Iedere tand kun je maar weer achter de rug hebben is mijn motto. Sterkte met de kleine meid!
Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe het er nu uit ziet als het tandje BIJNA door gaat komen. Ik kan er niet over vinden op internet. Geen foto's in ieder geval. Iemand foto's van gemaakt toevallig???
Hier kwamen ze vaak per 2.. nr1 en 2 zat een week tussen, dan een paar weken rust, dan nummer 3 en 4 met een paar dagen ertussen etc. Alleen de voorste kiezen kwamen met zijn vieren bijna tegelijk. Maar wel steeds met een kleine week ertussen. Dus ipv 1 week flink ellende, hadden we nu een hele maand problemen. Maar dat verschilt ontzettend per kind..
6 maanden: binnen 2 weken haar 2 ondertandjes. 8 maanden: binnen 2 weken haar 4 boventandjes. 11,5 maand: binnen een paar dagen nog 2 ondertandjes. 12,5 maand: tegelijkertijd 2 kiezen boven 15 maanden: binnen 2,5 week 2 kiezen onder en haar 2 hoektanden boven Nog maar 2 tandjes en 4 kiezen te gaan dus. Eva heeft er maar weinig last van gehad trouwens, terwijl ze haar 14 tanden/kiezen dus op 5 momenten heeft gehad. Ze heeft alleen wat meer gekwijld en kauwde overal op. Hier dus een bijtring om op te kauwen en ook de tandenborstel is favoriet. Vooral bij het tanden poetsen merk ik heel duidelijk wanneer er weer een tand/kies onderweg is .
Hier een latertje wat betreft de tanden. Zoontje is bijna 10 maanden en heeft er maar 2. Overigens hebben nooit wat gemerkt van het doorkomen van tanden. Beide keren heeft mijn moeder ze ondekt, omdat ze steeds wil weten of ze nou kwamen. Ik had zoiets ze komen wanneer ze komen. Nu is de bovenkant wat dik (heeft mijn moeder weer eens ondekt) dus waarschijnlijk komen de boventandjes er ook aan. Maar hier best laat met tandjes en duurde 2,5 week tussen de eerste en de tweede.
Judi, ik heb een foto van Eva's boventanden die aan het doorkomen zijn, ga 'm zo inzoomen en uploaden.
hier kwamen de 2 ondertandjes alle2 binnen een week of 2 door, maar daar heeft ze totaal geen last van gehad. Nu komen er 2 boventandjes tegelijk door en in combinatie met verkoudheid en koorts was het dit weekend feest.... Ook vandaag is ze niet te genieten.
Hier is ie dan, de foto is van 4-9, de volgorde van doorkomen was als volgt: 27-8 meest linker tand (op de foto dus rechts ) 28-8 meest rechter tand (is niet zo goed te zien) 4-9 voortand links (dus echt nét door) 7-9 voortand rechts (dus bijna door) Eigenlijk zie je het dus niet echt als een tand bijna doorkomt, het wordt vaak wel ietsjes dikker en roder, maar je weet pas zeker dat een tand er bijna was, als je 'm ziet .
Hoi, wat ik hier aan Thirza's kaakje zie, is ongeveer vergelijkbaar met de foto van Snoopy: de vorm van de tandjes tekent al helemaal wit af in het tandvlees, (voornamelijk bovenkaak). Onder is het toch meer dat er een bult komt. Wat dat betreft lijkt 1 van de hoektandjes onder ook al door te gaan komen, Nouja, hebben we het straks maar weer gehad.... maar dan kun je mij hier opvegen zeg!
Bij mijn zoontje zie je de tandjes wel door het tandvlees heen, aan de voorkant dan, dus niet bovenop. Je kunt ze echt al tellen. Zal het dan lang duren of juist niet?
Brrr ik hoop maar dat Tobe er niet ontroostbaar door raakt. Lijkt me zo sneu als ie er op het kdv last van heeft
Haha, als het een paar dagen geduurd heeft, ben je blij als ie er juist dan last van heeft, Het is slopend iig! Gisteren heeft ze dus bij de gastouder alles bij elkaar gebruld... tja, niks aan te doen en ik was dus wel blij dat ik haar even niet had hoeven troosten, stiekem.
Fae was bijna 8 maanden toen ze haar 1e 2 (onder)tandjes kreeg, met 1 weekje ertussen. En zover zijn we dus nog steeds... Niets wijst er verder op (behalve vage aanwijzingen, en nog steeds niets) dat ze er heel snel aan zitten te komen.
Oh, ja, ik herken het zo.. ik kon ze er wel "door" kijken!!! Ons meissie is met zes maanden begonnen en nu met 15 maanden is de stand 4 tanden en twee kiezen boven, 4 tanden en 2 kiezen onder en twee doorkomende hoektanden. Ze schiet aardig op met haar gebit compleet te krijgen Ik moet zeggen dat de eerste tanden het ergste waren, dan at en dronk ze nauwelijks en maar druppels van vsm en zetpillen geven... De eerste kiezen waren ook lastig, maar meestal zijn ze al bijna door voordat ik het in de gaten heb. Het is hier dus wel beter geworden, ik hoop bij jullie ook. Groetjes
Eigenlijk heb je een geluk bij een ongeluk... Ze zeggen dat hoe sneller de tandjes elkaar opvolgen, hoe rechter de tanden uiteindelijk gaan staan. Dus even 'doorbijten' en later minder kans op een beugel