speenprobleem

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lisa1986, Nov 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lisa1986

Lisa1986 Actief lid

Apr 11, 2010
    211
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ons zoontje is 6 weken oud (2 weken te vroeg geboren). Vanaf zijn geboorte heeft hij een speentje ivm zuigbehoefte. De laatste tijd spuugt hij steeds per ongeluk zijn speen uit en begint dan te 'zeuren', wat overgaat in huilen. Vooral s'nachts, wat betekend dat ik constant dat speentje terug moet stoppen. Gek word ik ervan :$ Nu hebben we hem gister even niet zijn speen gegeven maar dat was dus huilen toen hij wakker werd. Ik liet hem maar even huilen en na een half uur was het stil maar daarna begon hij weer. Hij wasde hele nacht ook erg onrustig in zijn slaap. Vond het zo sneu :( Nu heb ik hem vanochtend zijn speen maar weer gegeven en hij is vandaag een stuk relaxter.

Ik weet niet wat ik moet. Wanneer geven jullie je baby het speentje? Wij meestal als hij erom begint te huilen, (en dat vinden wij nogal moeilijk te beoordelen, want als hij huilt en het is geen honger dan wordt hij met speen wel stil.) voor het in slaap vallen en soms om te sussen als hij honger heeft of in bad gaat (daar vind hij niks aan). Dus eigenlijk bij elk huiltje komt de speen er wel weer aan te pas.

Ik ben bang dat als hij huilt weet dat zijn speen wel komt. Kan dat op deze leeftijd? Ik wil hem ook niet verpesten met zijn speen :(

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Blijkbaar heeft je zoontje een enorme zuigbehoefte en geeft speen hem geborgenheid. ik zou hem geen speen ontnemen op deze leeftijd. Verder is hij nog veel te jong om te begrijpen dat zijn acties een reactie oproepen.
    ik heb zelf bij mijn kids geen ervaring met spenen, maar het schijnt even te duren voordat ze de speen goed in hun mondje kunnen vasthouden. Heb je een speenknuffel of een doekje al geprobeerd?

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Sluit me aan bij kiwi..

Speendoekje zou ik niet doen als hij die zelf nog niet van zijn gezichtje kan halen..

Mijn dochter is vrij snel gaan duimen, probleem van de uitvallende speen opgelost ;) MAar wij zijn er ook vaak uitgeweest 's nachts om dat ding weer in te doen..

4. Lisa1986

Lisa1986 Actief lid

Apr 11, 2010
    211
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gelukkig ben ik niet de enige :) Ik mag hem dus best zijn speentje geven?? Maar kan ik hem daar niet te veel mee verwennen? Niet op deze leeftijd dus? Ik vond het ook echt zielig dus was al niet meer van plan zijn speen af te pakken ;)

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier is ook de speen heilig en ook ik (wieg staat naast mij) was steeds de sjaak.. Of overdag tig keer naar boven.. Maar ja ze sliep dan wel super en ze is nu sterker om 'm vast te houden. Welke speen heb je? Ik las hier ergens dat Bibi fijner is dan Difrax en ik heb het getest met de I Love Mama speen uit het Prenatal-pakket! En idd ze kan deze beter inhouden en terugzuigen als ie eruit dreigt te floepen.. ;)

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Nee joh echt niet! Het is ff vervelend voor jullie maar echt zoveel meer waard dan tranen en een onrustige baby!

7. Lisa1986

Lisa1986 Actief lid

Apr 11, 2010
    211
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gelukkig. Ik heb indd de Difrax speen. Maar de i love mama speen heb ik ook! Ga ik die uitkoken en proberen :D

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn tip... invester 2-5 dagen tijd... en haal de speen vlak voor het in slaap vallen uit de mond. Je kindje heeft zichzelf wel goed kunnen kalmeren maar de associatie met in slaap vallen wordt veel kleiner. Wij hebben dit 3-4 dagen consequent gedaan bij ieder slaapje (wel gereguleerde slaapjes) en nooit problemen met de speen gehad (zowel bij zoon als dochter niet).

En.. het is even zoeken naar de speen die je kindje het fijnst en het gemakkelijkst vind. Voor jonge babies is vaak de Bibi het gemakkelijkst.

Lees ik het goed dat je kindje met 38 weken geboren is? Dit is touwens niet 'te' vroeg maar gewoon a terme (vanaf 37 weken).

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ons meisje heeft de eerste maanden bijna fulltime de speen in haar mond gehad. Nu is ze bijna een jaar ( slik! ) en krijgt ze de speen alleen nog bij het slapen en de wat langere auto ritjes. Wel heb ik hem nog in mn broekzak voor als ze bv gevallen is om te troosten. Zelf heb ik er dus lekker aan toe gegeven en zo'n speen geven 's nachts is toch veel minder vervelend als een huilend kindje?

10. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Haha! En de Difrax zat in de blije doos van de Etos.. :) Ik vind de Difrax wel "mooier" die staat wat fijner bij zo'n klein babygezichtje...

Mijn dochter verliest 'm vrij snel als ze echt in slaap is en dat geeft niet dan slaapt ze zo 3 uur of de hele nacht maar het is echt even om goed in slaap te komen. En soms toch zelfs zonder dus het zal vanzelf wel minder gaan worden. En een speen is niet slecht alleen kreeg ik de tip het mondje dicht te doen als de speen uit is gevallen en het mondje staat nog in "speen stand" ivm eventuele infecties die makkelijker via de open mond in de luchtwegen kunnen komen ook al ademen ze nog alleen door de neus.

11. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Misschien is de speen te klein? Van Difrax heb je spenen van -2 tot +2 maanden, volgens mij zit deze ook in de Blije Doos. Mijn zoontje spuugde deze ook constant uit. Toen de speen gehaald tot 6 maanden en dit ging prima. Tot vorige week, hij is nu 5 maanden en nu heb ik de speen van 6+ maanden gekocht, gaat het weer goed. Hij is ook groter dan gemiddeld dus niet zo gek.
    Je kan ook andere speentjes proberen, de Bibi, of de andere versie van de Difrax (weet niet welke je nu hebt).

12. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Je zou het speenje van Avent kunnen proberen. Die houd mijn zoontje ook veel makkelijker in.
    Mijn zoontje is wat minder een spenenkind dan mijn dochter. Toen zij oud genoeg was om zelf haar speentje te pakken legden wij een stuk of 4 speentjes in haar bed. 'snachts ging ze dan zelf op zoek naar een speentje en kon ik blijven liggen.

13. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Jayden is 1 jaar nu en die pakt zelf af en toe nog zijn speen omdat hij dan gewoon een zuigbehoefte is of moe is en zich dan fijn voelt.

Ik zou hem zijn speentje nu nog niet willen afpakken.
    Hij is nog zo jong, nog maar 6 weekjes oud.
    Sommige hebben het ook nodig om scheetjes te laten, dat was hier in het begin het geval.
    Zodra hij ging zuigen hoorde je het pruttelen in zn broek.

14. masu

masu VIP lid

Jan 5, 2010
    7,185
    0
    0
    Brabant
    Lastig he? Ik herken het probleem helaas! ;)

Zoals anderen al zeggen zou ik hem gewoon zijn speentje geven, het geeft hem troost en schijnbaar heeft hij ook een enorme zuigbehoefte. Door de speen niet te geven ben je vaak verder van huis...

Mijn dochtertje had ook een grote zuigbehoefte en dus ook een speen. Honderden keren per dag en nacht moesten wij dat ding terug stoppen, maar ze had 'm gewoon echt nodig. Ik heb het soms vervloekt en keek uit naar de dag dat ze of zelf haar speen terug kon stoppen in haar mond of desnoods haar duim kon vinden.
    Inmiddels duimt mevrouw er lustig op los.
    Geen ideale situatie aangezien ze die duim altijd bij zich heeft, maar dat zijn zorgen voor later wat mij betreft. Ze kan nu heerlijk zelf haar duimpje in haar mond stoppen en dan zichzelf in slaap duimen. We hoeven nooit meer uit bed voor die speen! We gebruiken de spenen ook niet meer.

Dus....helaas moet je geduld hebben tot hij 'm zelf in z'n mond kan stoppen of tot ie z'n vingers in z'n mond stopt. En als hij wat ouder wordt zal hij de speen ook beter in z'n mond kunnen houden. Het wordt beter uiteindelijk hoor, nu ben je gewoon heeel druk met telkens die speen terugstoppen, maar dat wordt beter!

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Gewoon geven, als hij naar bedje gaat of als je merkt dat hij m wil hebben..

In het ziekenhuis had ons mannetje een flesspeen met daarin een propje gaas en met tape er een opgerolde spuugdoek aan vast gemaakt (klinkt ingewikkeld he).. Dat hadden ze gedaan omdat hij zn speentje steeds kwijt was en wel wilde zuigen. Die "fopfles" bleef dus netjes op zijn plek liggen en hij kon lekker zuigen..

Thuis hebben we dit ook nog even gebruikt, tot hij zn speentje (difrax bol modelletje voor prematuurtjes) goed in zijn mondje kon houden. Hij heeft nu met slapen nog steeds een speen (zelfde model, platte speen moet ie echt niet).

16. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zou hem de speen niet al afnemen... vaak vinden ze daar troost bij en hij is nog zo klein!!
    Hier ook al ontelbare keren uit m'n bed geweest om de speen te geven, maar dan slaapt ze wel gewoon weer door!
    Vanaf 1 jaar oud geven de speen alleen nog 's nachts, overdag heeft ze hem niet meer nodig. Hebben hem op een gegeven moment wel vast gemaakt aan een knuffellapje, dan kan ze hem 's nachts zelf terugvinden. Daar is jouw kindje nog te klein voor....

Hier gebruikte ik zo'n 'kegel' die er speciaal voor is om speentjes aan vast te maken... ze sliep toen op haar zij en dan zat de speen precies op mondhoogte en kon ze hem makkelijker zelf weer pakken als die uit haar mondje ging...

De bibi-spenen bevallen hier ook het beste (heb aantal merken geprobeerd), en dan de dentalvariant met een platte kant. Die kan ze het beste inhouden...

17. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    2,362
    0
    36
    Female
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Wat ik als tip kreeg en hielp goed toen. Was een spuugdoekje met een puntje door de ring van de speen doen en dan het doekje onder de deken doen. Doordat ze nog niet veel bewegen blijft de speen op zijn plaats.

Of de deken net voor zijn speen doen dat het dekentje ervoor zit en de speen er niet uit valt. Helpt ook goed. Hou natuurlijk wel de deken zo dat zijn neus gewoon vrij is ;)

En wees gerust op een gegeven moment hoef je het niet meer te doen, mijn dochter is oud genoeg dat ze zelf haar speen pakt en in haar mondje doet, erg fijn ;)

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hier een meisje wat de difrax wel nam maar er niet ceht heel blij van werd..toch van allerlei spenen geprobeerd en ze werd helemaal blij van de mam speen (verrkijgbaar bij de kruidvat) en die hebben ook een speen tot 2 maand. helemaal fan hier..ze hebben namenlijk ooop spenen waarvan de knop licht geeft in het donker. Echt zooooo makkelijk 's nachts ;)
    En nu hebben we via een site besteld die hebben een soort bijtring aan de zijkant, dat is dan weer lekker handig met de tandjes.
    MAM Soft 6M+

Share This Page