Mijn dochtertje is 6 maanden. Sinds enkele weken draait ze van haar rug naar de buik. Terug lukt nog niet. Ze draait nu ook vaak in haar bed. Resultaat is dat ze vaak klem ligt met haar beentjes in de spijlen, want natuurlijk een gilbui oplevert. Daarbij ben ik vanwege alle waarschuwingen door wiegendood (bij buikligging) toch ook wel bezorgd. Tot nog toe legde ik haar met rompertje met lange mouwen en (zomer) slaapzak in bed, met een dun dekentje over haar heen. Met een dekentje op, bleef ze rustiger liggen. Ze begint nu ook onder de dekens te draaien. Hoe lossen jullie dit op?
Ik had altijd een lakentje met een dekentje op bed liggen. Ik deed dan het lakentje over dwars erop zodat ik haar strak in kon stoppen en de slaapzak aan de onderkant onder de matras stoppen. Op een gegeven moment kon ik het niet meer tegenhouden omdat ze zo sterk werd, toen heb ik haar gewoon gelaten en ze slaapt nu nog steeds op haar buik
Eerst dit: wiegedood is ongelofelijk naar maar komt ook ongelofelijk weinig voor in NL. In 2007 waren er 14 gevallen... De kans dat er dus iets gebeurt op dit vlak zijn dus miniem. Een kind van 6 maanden gaat zich draaien en wurmen in een positie waarin hij of zij zich lekker voelt. Dat moet je naar mijn idee niet tegen willen houden. Jij en ik liggen ook graag in onze favoriete houding in bed. Katoenen dekentjes en lakentjes zijn luchtdoorlatend, het is onmogelijk om daaronder te stikken! Je kunt je kindje dus prima onder een dekentje leggen. Ook op de buikliggen is met 6 maanden helemaal niet erg. Je kindje weet inmiddels hoe zij het hoofdje moet draaien en zal dat ook doen. Je ligt tenslotte niet erg lekker op je neus. Maak je geen zorgen. Wiegendood is helaas niet te voorkomen (anders zouden we het wel doen) maar de belangrijkste aandachtspunten zijn: - niet roken tijdens en na de zwangerschap - niet te warm aankleden of toedekken - niet te hoge temperatuur in het kamertje - niet slapen in het bed bij de ouders - geen dekbedden gebruiken voor de 2e verjaardag. Probeer het eens op je in te laten werken... en laat je kindje lekker op haar buikje slapen met of zonder dekentje. Dan hebben jullie allebei jullie nachtrust weer terug
En anders in een slaapzak laten slapen helemaal zonder laken en deken, dat doen volgens mij de meeste mensen. En wanneer je het draaien naar de buik echt wilt voorkomen (wat ik persoonlijk toch wel het prettigste idee vind) kun je een Safe T Sleep slaapwikkel gebruiken, waarbij je je kindje ook op zo'n manier kunt vastleggen dat ze niet kan omdraaien. Om te zien hoe het eruit ziet, kun je het beste op de naam even zoeken via google. Wij laten Noelle ook in een slaapwikkel slapen en zij ligt daardoor dus nooit raar in haar bed en blijft prima op haar plekje onder de deken.