Ons meisje van 18 maanden loopt al een paar maandjes. Haar voetjes zet ze echter naar buiten toe dus haar linkertenen wijzen naar links en rechtertenen wijzen naar rechts. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Dat zou niet erg zijn op zich maar ze 'zwikt' vaak. Bij zwikken wordt de enkel vaak dik of rood, dat kun je niet echt goed zien bij haar. Alleen een klein beetje rood. Daarnaast gaat haar linkerenkel naar de grond toe. Deze wk in een goede schoenenzaak geweest en laarsjes met rits en veters gekocht. Maar als ze dus soort zwikt dan valt ze en is het huilen. Vanmiddag gebeurde dat weer en loopt nu een beetje mank. Zou dit reden tot zorg zijn denken jullie? Het gebeurt vrij regelmatig nl. Dank alvast.
jaa zeker! je moet echt verder actie gaan ondernemen denk ik hoor. zeker als ze nog maar zo jong is en nu al zo vaak omzwikt. heb het vroeger ook vaak gehad, heb toen heel lang zo'n steun zwachtel omgehad, was geen pretje midden zomer... en daarna heel lang steunzolen gehad, nu niet meer eigenlijk. ik zou naar een steunzolen man ofzo gaan...
Ja. Zeker actie ondernemen Mijn zoontje heeft een teen naar buiten staan maar zwikt niet. Dus om het zwikken zou ik naar een dokter gaan en me vanuit daar laten doorverwijzen
Of het echt zwikken is weet ik niet. Maar ze loopt, gaat door haar enkel, vallt en pak huilend haar voetje vast. Bij zwikken zie je toch een verdikking of verkleuring of heb ik dat mis? Het lijkt mij niet normaal in ieder geval dat ze veel valt en pijn heeft. Vanm bv liep ze een stukje om vervolgens huilend de tafel vast te houden zodat ze op 1 voetje kon staan. Ga wel actie ondernemen inderdaad. Dank voor de reacties
Hulp zoeken inderdaad. Dat ze regelmatig valt en grijpt naar haar voetje is niet goed, lijkt mij al redenen genoeg om er zorgen over te maken
Oeh dat klinkt inderdaad niet goed. Kindjes van deze leeftijd vallen de hele dag (die van ons althans wel..) maar ze horen in 99 van de 100 keren gewoon weer overeind te klauteren en verder te gaan! Echt verzwikken is volgens mij niet normaal.. Ik zou een fysiotherapeut en anders huisarts of kinderarts raadplegen.
Ik zou niks gaan doen met stevige, hoge schoenen; daar worden de spieren rond haar enkels alleen maar lui van, en maakt het probleem juist erger. Als ik jou was zou ik een fysiotherapeut om raad vragen.
Idd, beter even laten zien aan je huisarts. Mijn nichtje had het ook en zij moest juist zoveel mogelijk op blote voetjes lopen en iedere dag even op een heel zachte ondergrond lopen en springen (in bed bv); daardoor zouden de spieren bij de enkel sterker worden, waardoor zwikken wordt voorkomen. Uiteindelijk helemaal goed gekomen! Ze is nu 6 en heeft nergens last van.
In elk geval heeft je kindje ergens erg last van en krijgt daar steeds weer flink pijn door! Dus echt snel hulp gaan zoeken. Ik denk persoonlijk aan fysio om de enkels sterker te maken en evt een hogere schoen voor meer steun aan de enkel. Maar lang hoge schoenen dragen voor meer sten aan de enkel geeft een zwakkere enkel.... dus kijk wat de fysio zegt.