Nee zeggen helpt niet! Help...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Elena haalt me al een paar dagen het bloed onder de nageld vandaan. Naast dat ze vreselijk chagrijnig is, is ze ook nog eens ontzettend koppig. Ze doet alles wat niet mag; Op knopjes van decoder drukken, aan vazen trekken, aan knoppen van fornuis draaien, kast leeghalen, en ga zo maar door. En "nee dat mag niet" zeggen helpt niet! Lijkt wel of ze het dan juist gaat doen. Ik heb haar vandaag al een paar keer op d'r donder gegeven en voor straf in haar box gezet, maar ik dring totaal niet tot haar door. Zodra ze weer uit de box is gaat ze weer regelrecht op hetzelfde doel af en begint ze weer van voor af aan. :(

Slaan op haar handjes heeft geen zin, moet ze alleen van maar lachen.

En straffen (zoals hierboven gezegd inde box of op de gang) helpt helemaal niet, want het lijkt wel alsof ik niet tot haar door kan dringen. Ze kijkt me niet aan, ze is gewoon gefocust op wat ze wil doen.

Volgens mij begrijpt ze niet wat nee betekent en wat straffen is.
    Ik ben echt radeloos. Hoe kan ik haar nou regels leren en dingen niet laten doen?

2. Narcissen

Narcissen Bekend lid

20 nov 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Volgens mij kunnen kinderen die zo jong zijn helemaal niet bevatten dat iets niet of juist wel mag. Ze zijn gewoon ontzettend nieuwsgierig. Alles is nieuw voor ze.

Het gedrag is dan ook absoluut niet bedoeld om jou te treiteren ofzo! Laat je dus ook niet op de kast jagen. Het is niet persoonlijk!
    Gewoon elke keer weer weghalen waar je haar niet wil hebben. Of lekker in de box laten spelen als je het gesleep zat bent. Ik zou haar zeker niet voor straf in box zetten. Dat snapt ze toch niet!
    Enne, dingen waar ze echt niet aan mag zitten gewoon maar even wegzetten lijkt me.
    Heel veel succes!

ps. Mijn meisje van 2 begint nu door te krijgen dat bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet mogen.

3. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    hier is het precies zo, maar ik ben het met Narcissen eens dat ze op deze leeftijd nog niet in de gaten hebben wat wel of niet mag.
    afleiden is de beste manier, en inderdaad je kleine wegpakken, ook al moet je dat wel een aantal keer herhalen heb ik gemerkt ;)

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Rustig blijven en afleiden. Wat hierboven al is gezegd: ze is nog zo jong, ze snapt dat nog lang niet. En het is niet om te treiteren of uit te proberen. Ze is gewoon de wereld aan het ontdekken. Hier hebben we de keukenkastje allemaal op beveiliging. Decoder omhoog gezet en breekbare/kostbare dingen buiten handbereik. Er blijven dan nog een paar dingen over die niet mogen: knoppen van de tv en het gasfornuis. En die 2 dingen gebruik ik dan om Jarissa te leren wat nee en afblijven betekent. Dat doen we nu een half jaar en ze begint het nu te snappen.

Veel succes!

5. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Box werkt niet als "straf"hoekje want voorheen speelde ze er in ;)

Ik ben van mening dat opvoeden niet vroeg genoeg kan beginnen, en dat ook kleintjes van deze leeftijd donders goed weten wat wel en niet mag...
    Negeren werkt vaak ook erg goed...Want je kleintje krijgt immers geen respons meer als ze een strekk uithaald ;)

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Grassprietjes: opvoeden kan idd al heel snel. Vraag is alleen wat vind je opvoeden. Ik kies ervoor om met een paar dingen te beginnen. Zo hoef ik niet de hele dag overal achteraan. En op deze leeftijd kies ik voor afleiden of nee/afblijven en weghalen of negeren. Straf komt bij mij niet voor.
    Prima als een ander het doet hoor maar ik geloof er persoonlijk niet in. Zou ook wel raar zijn trouwens, voed mn honden positief op zonder straf en dan zou ik mn kinderen wel straffen.

7. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ben het er gedeeltelijk mee eens al heb ik er zelf nog niet echt ervaring mee ;) Heb wel een klein broertje die geboren werd toen ik vijftien was, dus ik weet er wel iets van. Negeren hoor je iedereen zeggen tegenwoordig maar eerlijk gezegd vind ik daar ook een grens aan. Tuurlijk is het goed je kindje te negeren als het staat te gillen bijv. voor aandacht, ik noem maar even een voorbeeld. Maar wat als de verf tegen je muren aangekwakt wordt? Moet je dan maar lijdzaam toezien hoe de boel wordt afgebroken? Nee, dat vind ik niet. Er is een grens. Op zo'n moment ga ik echt ingrijpen en krijgt de kleine echt wel te merken dat dat niet mag.

8. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb een lijstje van het CB gehad, met wat tips erop. Ons meisje gedraagt zich namelijk precies hetzelfde, nog steeds wel eens. Er staat in ieder geval op dat je heel duidelijk moet zijn.

Je kan dus niet zeggen: Nee, dat mag niet.
    Je moet dan zeggen: Nee, Elena, dat mag niet WANT........(dan gaat ..... kapot)

Als ze bijvoorbeeld 100 keer om een koekje vraagt, en jij zegt 100 keer nee, begrijpt ze daaruit dat je 100x haar vraag niet begrijpt. Dan moet je dus zeggen: Nee, je mag geen koekje, want we gaan zo een boterham eten.

Het is mega-irritant dat je alles zo uitgebreid moet zeggen, maar het heeft bij ons wel een beetje gewerkt. Ze luistert nu wel beter.

Ik gebruik de box overigens wel als straf. Spelen doet ze er toch niet meer in en als je dat een paar dagen volhoudt, dan is de box echt wel in een strafhoekje veranderd.

9. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Negeren als opvoeding werkt alleen als het getoonde gedrag niet zelfbelonend is. Gillen b.v. is niet zelfbelonend en kun je dus heel goed negeren. Verf tegen de muur opkwakken is zeker wel zelfbelonend. Je ziet als dreumes/peuter nl. heel goed resultaat. Dan werkt negeren niet. Uitleggen dat dat niet mag EN uit de situatie halen werkt dan veel beter.

Deel Deze Pagina