Ik heb het niet gedaan.. omdat ik er geen reden voor heb vond ik..ben onder de 35 en niemand in de familie met het downsyndroom..dus heb ik het niet gedaan..
Wij hebben het niet gedaan. Het schijnt dat gezonde kinderen ook een verdikte nekplooi kunnen hebben. We waren bang dat we onnodig ongerust zouden worden. Heb er tot nu toe geen spijt van gehad.
Wij hebben het niet gedaan, maar dat komt ook omdat we niet in een risico groep zitten en dan ga je bijvoorbeeld van een kans van 1 op 1000 naar een kans van 1 op 100, weet je eigenlijk nog niet veel. Vruchtwaterpunctie zou ik niet willen ivm risico's, ook al is het nog zo klein.
He Maartje! Ruim negen weken alweer, wat gaat dat snel (al kan het jou waarschijnlijk niet snel genoeg gaan ) Wij hebben ook geen combitest gedaan. Ik zou een zwangerschap van een kindje met Down namelijk niet beëindigen. En het blijft een kansberekening! Ik ken iemand die 1 op 1000 als uitslag kreeg, geen vervolgonderzoek en toch een kindje met Down kreeg. En ook iemand waarbij het kindje overleed na de vruchtwaterpunctie ivm verhoogde kans. De uitslag bleek achteraf goed... Ik weet dat dit beiden extreme uitzonderingen zijn, maar ik wil gewoon geen risico nemen als het geen consequenties heeft. Er zijn al meerdere topics geweest bij bv onderzoeken en echo's, waar de voors en tegens op een rij werden gezet. Natuurlijk hangt het ook af van je leeftijd, gezinssituatie etc. Wanneer heb je de volgende echo? Succes met je zwangerschap!
Ik heb wel een tante met downsyndroom maar ook ik heb het niet laten doen hoor!.. down is in de meeste gevallen niet erfelijk... er is een erfelijke vorm maar die komt zoooo zelden voor.... dus wij vonden het ook niet nodig... nekplooi zag er goed uit met de 20 weken echo... dus maak me er niet druk over
Wij hebben ook besloten het niet te doen. We zijn nog jong, ik ben 26. Wat als blijkt dat je een kans hebt van meer dan 1 op 200? Ga je dan een vruchtwaterpunctie doen met het risico dat je vruchtwater gaat verliezen? Dat was voor ons de reden om het niet te doen. Als we dan geen vwp zouden laten doen zit je namelijk je hele zwangerschap in onzekerheid en zou ik er niet meer van kunnen genieten.
Wij hebben ook besloten om het niet te laten doen. Bij onze eerste hebben we het ook niet laten doen. Toen zij de verloskundige dat ze wel zou zeggen als ze bij andere echo's iets afwijkends zag. De gynaecoloog die ik nu heb is het daar totaal niet mee eens. Zou absoluut niet gezegd mogen worden. Maar ook nu dus niet. Gynaecoloog vind het wel heel kwalijk dat het nog steeds niet standaard in het verzekeringspakket zit.
Thnx voor jullie reacties!! Wij hebben ook besloten dus geen nekplooimeting te gaan doen. Wij hebben >4 jaar moeten knokken voor deze zwangerschap. Ik zou dus niet abortus kunnen overwegen als iets niet helemaal in orde zou zijn. Ook zou ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest willen ondergaan. Heb heel even getwijfeld om toch de nekplooimeting te gaan doen zodat we een extra echo zouden krijgen maar ik krijg zo al genoeg echo's en die test doen mensen om in de mogelijkheid te komen om abortus te gaan plegen indien het niet goed zit en wij dit toch niet zouden doen... Dus dan is de keuze om het niet te doen snel gemaakt. Zat net het topic te lezen over wat de uitkomst van veel meiden van hier was en schrok echt van die kansen. Straks laat je zo'n test doen, krijg je een uitslag van 1 op de 4563 en dan is jouw kindje net die ene van de 4563. Ik vraag me dan af: als die dames abortus hadden willen uitvoeren indien het kindje niet 'goed' zou zijn, hoe blij kunnen ze dan nog met het kindje zijn als ze dat kindje eigenlijk niet hadden willen hebben?? Snappen jullie het nog of typ ik te warrig haha Ik vind het begrip kansbereking echt te warrig. Ik heb trouwens vanmiddag (over 7 kwartier ) de volgende echo!! Dat is dan alweer de 6e echo Heb echo's gehad met: - 6 week, 3 dagen - 7 week, 5 dagen - 7 week, 6 dagen - 8 week - 8 week, 3 dagen Zoveel echo's ivm een hematoom, krampen en bloedverlies, maar desondanks doet onze kleine het nog steeds Althans, die bevestiging hoop ik straks weer te krijgen!!
Wij hebben het ook niet gedaan, puur om het feit als het kindje wel down zou hebben dat voor ons geen reden zou zijn om het weg te halen. Plus de risico's die eraan vast zitten en als er wel een vermoeden zou zijn met vwp. En ook de onzekerheid tijdens de zwangerschap.
dat vind ik moeilijk om te zeggen of je het kindje zou houden of niet...denk dat dat een beslissing op dat moment zou zijn en kan je niet zomaar zeggen..het ligt ook helemaal aan de overlevingskansen van het kindje..
wij gaan t ook niet doen nekplooimeting en combinatietest om dezelfde redenen wat anderen hier zeggen wij hebben vanmiddag weer de echo!!!!
Hier geen combinatietest/nekplooimeting. Het is slechts een kansberekening. Wil je meer zekerheid, dan zul je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest moeten doen en dat wilden wij absoluut niet! Bovendien is het welkom zoals het is, ook al heeft het Down. Mijn collega heeft ook een zoontje van 3 jaar met het Down-syndroom en ondanks dat het soms wel zwaar is, zegt hij dat je het daarom niet moet laten. Ik mocht zijn zoontje zelfs wel even een weekend lenen, mocht ik twijfelen...
wij hebben er ook bewust niet voor gekozen. zou het wel graag willen weten als mijn kindje down-syndroom zou hebben, zodat ik mezelf en de omgeving alvast kan voorbereiden. MAAR, de combi test is slechts een kansberekening. Bij een slechte uitslag krijg je een vt of vwp aangeboden en dat brengt risico's met zich mee en wil ik dus ECHT niet. Dus ervoor gekozen om het niet te laten doen.
Be Happy hihihi, goeso van collega!! Overlevingskansen van het kindje valt volgens mij nog niets over te zeggen op het moment van de nekplooimeting Het feit dat een kindje down heeft zegt ook niets over de overlevingskansen. Het grootste gevaar bij Down is toch dat ze vaker ook hartklachten hebben?? Dat zou bij de 20 weken echo moeten blijken, of nog later: bij de geboorte. Wat ik trouwens ook een reden vind om GEEN nekplootmeting te doen en dus niet een kindje te willen laten screenen op Down: Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt. Zowel 'knuffelgehandicapten' als 'zeer moeilijk gedrag-gehandicapten'. Het gedeelte down syndroom gehandicapten is zo laag in verhouding tot de andere gehandicapten!! Bovendien: in de categorie 'knuffel gehandicapten' zitten meer downers dan in de categorie 'zeer moeilijk gedrag'. En die andere handicaps worden niet opgespoord met die nekplooimeting... Vind het prettig om te lezen dat er meer mensen zijn die er zo over denken als dat mijn man en ik doen. Soms, als je mensen zo hoort praten, lijkt het de meest gewone zaak van de wereld om deze screening te gaan doen.
Wij hebben ook geen enkele test laten doen. Wij hebben zoiets van het kindje is van harte welkom ongeacht of het nou Down syndroom heeft of niet.
Hey Maartje, Wij hebben er ook voor gekozen de nekplooimeting niet te laten doen. Het feit dat het een kansberekening is heeft voor ons de doorslag gegeven. Je krijgt toch geen zekerheid (dat krijg je trouwens nooit, daar niet van...) en het risico dat ik me anders druk zou gaan maken bij een iets wat ongunstige uitslag is natuurlijk ook aanwezig. Het gaf echt veel rust toen we de beslissing hadden genomen! Heel veel succes vanmiddag in 't ziekenhuis! Een goed teken dat ze je zo goed in de gaten houden he! Groetjes Masu