We zijn nu bijna 2 weken bezig met een paar hapjes fruit. Bij sommige fruitsoorten wordt zowat de lepel uit mijn handen gerukt; bij verse banaan en meloen. Daar moet ik de rem opgooien anders eet ze zo een hele banaan of een paar parten meloen. (gepureerd hè) Maar daar blijft het dan ook bij. Bij fruit uit potjes wordt er bijna gekokhalst en spuugt ze het steeds uit. Ook bij andere verse fruitsoorten (bv nectarine) wordt een ontzettend vies gezicht getrokken. Toch blijf ik het stug een paar dagen achter elkaar aanbieden. Hebben meer baby's dit of hebben wij een moeilijke eetster? Oja, worteltjes waren vanmiddag ook een ramp. Ik was helemaal oranje van de spetters. En madame deed bijna of ze over haar nek ging... gr. shampoo
Misschien moet nog even wachten met bijvoeding. Mijns inziens lijkt het of ze er nog niet aan toe is. Voor de rest geen tips. Ben pas begonnen toen mijn kindjes 6 maand oud waren en toen eigenlijk nooit problemen gehad.
ik ben geen expert hoor, maar 4 maanden lijkt mij ook wat aan de vroege kant. Het is dan niet zo gek dat ze voor veel dingen haar neus ophaalt. Misschien heb je wat aan deze info: (van Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Beginnen met vast voedsel ) Wat te doen als ik met drie maanden met vast voedsel begin? Op deze leeftijd van drie maanden is het aan te raden om het toch wat langzamer aan te doen. Begin met pap of vast voedsel dat gemakkelijk fijngestampt kan worden, bijvoorbeeld bananen. Soms eet een baby makkelijker van je vinger dan van een lepeltje. Doe het ook een beetje rustig aan wat betreft de hoeveelheden. Zodra de baby vast voedsel aankan, kan je zowel de hoeveelheid als de verscheidenheid in vast voedsel vergroten al naargelang de behoeften van de baby. Maar waarom begin je eigenlijk met drie maanden? Veel oma's zijn er op gespitst dat je baby met "echt eten" begint, maar als er geen goede reden is om met vast voedsel te beginnen bij drie maanden, doe het dan niet! De meest voorkomende gelegitimeerde reden om eerder te beginnen dan vijf à zes maanden is een onvoldoende gewichtstoename die niet gecorrigeerd lijkt te kunnen worden met een verbeterde haptechniek, door compressie toe te passen, te wisselvoeden of door domperidon te gebruiken.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze er ook nog niet aan toe is, en zou zeker even tot de 6 maanden wachten(en als JIJ niet wil wachten 5 maanden) Voor zo'n klein kindje voegt het nog niet veel toe hoor...
Ik zou ook nog even zolang mogelijk wachten. Wat hebben ze jou geadviseerd bij CB? Ons dat we het zo lang mogelijk moeten uitstellen als lukt is beste tot 6 mnd.
Geeft niks dat ze nog niet alles lust. Het is nog wel vroeg, maar niet te vroeg met 4 maanden. Je mag zelf kiezen of je bij 4, 5 of 6 maanden gaat bijvoeden. wij zijn bij 6 maanden begonnen en toen lustte meneer ook bijna niks; zo vond hij banaan echt te vies om aan te pakken. is helemaal goed gekomen, hij vindt alle fruit nu heerlijk! (en veel groentes, vlees en vis, maar vooral kaaaaaaasssss!) af en toe verschillende dingen introduceren en af en toe geven wat ze al kent, zou ik doen. en het hoeft zeker niet elke dag, op deze leeftijd! het is toch vooral verkennen en wennen wat ze nu doen.
Was hier in het begin ook zo hoor, een heleboel dingen vondt ze niet lekker op een paar smaken na. Bleef dus gewoon het lekkere en mindere lekkere aanbieden. Ze hoeft er niet veel van te eten, dus als ze niet meer wil, gewoon stoppen. Nu zijn we bij de 6 maanden potjes en die lust ze allemaal! Ze vindt niet alles even lekker, maar eet wel van alle smaken. Verandert dus nog wel, lekker laten gaan!
Ik denk ook dat het nog even moet wennen. Wij zijn ook begonnen met 4 maanden. En worteltjes waren hier in het begin ook 'niet lekker'. En nu eet ie ALLES met smaak weg! 7 Maanden oud is D. nu. Behalve kiwi... dat gaat niet zo denderend.
Alles is wennen in het begin, maar wij hebben een smulpaapje gelukkig. Alleen de broccolie was niet zo'n succes, maar die proberen we over een paar weken weer. Het geeft niet dat er niet zoveel ingaat, en dat kokhalzen deed Vicky ook een paar keer, maar ze at wel door want mama moest snel zijn met het volgende lepeltje Soms hebben ze even tijd nodig om aan een smaak te wennen, dat kan met 2x zijn maar ook met 10 of 20 keer zijn. Het is nu nog allemaal bijvoeding. Ik denk er zo over: als ze het wil, goed. wil ze niet meer, ook goed. Ik laat het aan mijn meisje over hoeveel ze eet, maar let er wel op dat ze de flesjes goed blijft drinken. Wat bij ons helpt bij een nieuwe smaak en ook een bekende smaak trouwens: laten zien dat jij het ook eet en lekker vind. Zelf ook een lepeltje pakken wanneer je kleintje naar je kijkt en dan lekker overdreven Hmmmm Lekker hoor zeggen compleet met gebaren. Dan gaat ons meisje lachen en wil ze lekker dooreten.
Wij zijn met 4 maanden begonnen mede omdat onze meid last had van verstopping. Nu ze wat fruit krijgt heeft ze elke dag een poepluier, soms 2 op een dag. Ze heeft nu veel minder last van alles wat daarbinnen vastzat . Een opluchting voor haar. Tja, ook wij hebben getwijfeld of het niet te vroeg is/was. Ze vindt het eten van een lepeltje helemaal fantastisch en de dingen die ze lekker vindt gaan er zo in. Ik ben vaak te langzaam met het lepeltje, hihi.
Hoeveel flessen en cc per keer krijgt jouw kindje? Ik vraag me af als je gaat starten met bijvoeding of je dan gewoon 5 flessen mag geven?
@vruchtje: ik weet niet aan wie je de vraag stelt, maar hier mijn antwoord: Als je start met bijvoeding maken het aantal flessen volgens mij niet uit, het ene kindje zit bij 4 maanden al op 4 flessen, het andere kindje nog op 5 of 6. Mijn Vicky zat met 3 1/2 maand al op 4 flessen van 180/6, waarvan de laatste met 2 of 3 schepjes rijstebloem. De rijstebloem hebben we sinds een week laten vallen.
Maakt inderdaad niet uit. Het is echt voor erbij. Dus een paar hapjes meer of minder heeft geen invloed op de hoeveelheid cc. Bedankt voor jullie reacties meiden. Alleen in overleg met het CB zijn we sinds gisteren gestopt met de bijvoeding omdat ze ook nog wat allergische reacties vertoonde. (Zie mijn andere topic) Dus over 1,5 maand zien we wel weer verder, hihi. Gr shampoo
kinderdagverblij vertelde mij dat zij GEEN kiwi te geven het eerste jaar. Net als aardbei en tomaat. Misschien dat daarom de kiwi niet gegeten wordt. Zal vast met de smaak/ kans op allergie zijn.