eerste keer niet werkende ruggenprik.. tweede keer? ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Eefje86, 15 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste bevalling werkte de ruggenprik voor geen meter..
    Ik vroeg me af of er ook dames zijn die dit ook hebben meegemaakt en werkte hij bij een tweede wel of ook niet?

2. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik heb bij onze dochter ook een ruggeprik gehad maar had het beter niet kunnen doen het deed helemaal niks alleen dat mijn bloeddruk naar beneden ging...
    Hier komen er denk ik geen kids meer maar zowel zou ik er nooit meer voor gaan.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Bij mij werkte de ruggeprik ook niet. Ja tien minuten ofzo, daarna kwam de weeënstorm er dwars doorheen. Maar dat was de eerste en enige keer dat ik een ruggeprik heb gehad dus ik weet niet of het de tweede keer anders zou zijn gegaan. (heb je dus eigenlijk niets aan, haha!)

4. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Wat bedoel je precies met 'werkte voor geen meter'?

Ik ben zelf 1x zonder verdoving bevallen en heb 3x een ruggenprik gehad tijdens 3 bevallingen en elke keer werkte het onvoldoende.
    In het begin ging het nog wel en voelde ik nog wel pijn, maar niet meer de enorme druk, maar na mate de ontsluiting vorderde kwam de pijn in alle hevigheid weer terug met als gevolg een martelslag in de laatste anderhalf uur van de bevallingen. Wel is het zo dat mijn bevalling zonder verdoving pas echt hels wat.. dat wil ik NOOOIT meer meemaken!
    Ik denk daarom dat de hoeveelheid vloeistof die normaliter wordt gebruikt voor mij gewoon niet toereikend genoeg is om het draaglijk te maken.

Sinds het begin van deze zwangerschap maakte ik me al zorgen over de bevalling en het feit dat het de vorige 3x zo heftig was ondanks de ruggenprik, ik zat ook met een aantal onbeantwoorde vragen. De verloskundige heeft me voor een enkel consult doorgestuurd naar de gynaecoloog om hier over te praten, zodat ik wat meer vertrouwen zou krijgen.

Ik heb vooraf mijn vragen opgeschreven en heldere antwoorden gekregen. De gynaecoloog bood onverwacht aan dat ik deze keer kan worden ingeleid, zodat ik zeker ben van pijnbestrijding. Ook heb ik nog een gesprekje gehad met een anesthesioloog, welke ook antwoorden heeft kunnen geven op mijn vragen. Dit samen heeft bij mij de angst weggenomen.
    Ik heb nu gekozen voor de inleiding en daarbij is mij toegezegd dat als de ruggenprik onvoldoende werkt, dat ze dan gaan ingrijpen en extra medicatievloeistof bij gaan geven.
    Daarnaast heb ik een geboorteplan gemaakt waar dit ook duidelijk in staat. Het is nu ook zo afgesproken, het staat in mijn status. Ik heb daardoor nu veel meer rust. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen. Ik krijg in elk geval vooraf al de ruggenprik en mijn man is van plan in te grijpen en ook aan te geven dat extra hulp is toegezegd op het moment dat de pijnbestrijding opnieuw onvoldoende werkt.
    Ik heb er daarom deze keer veel meer vertrouwen in.

Mocht je angsten hebben, praat er dan over. Aan een ruggenprik die onvoldoende werkt is vaak van alles te doen, wel is het belangrijk dat je hier vooraf afspraken over maakt. Succes!

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hier werkte hij eerst ook onvoldoende (kreeg hem met 8 a 9cm.... ja, raar maar ik heb er niks van gezegd)
    Ik heb nog 2x op de bel gedrukt dat ik geen verschil merkte. Ze hebben dus tot 3x toe de hoeveelheid omhoog gegooit en bij de derde keer ging hij ineens werken. Voelde de pijn heerlijk van me afglijden.

Dus misschien de volgende keer even doorzeuren? Ze zeiden tegen mij dat ze starten met een standaard dosis, maar die kan verhoogd worden.
    Ik was al redelijk ver dus ik had gewoon meer nodig.

6. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik kreeg hem met 4-5 cm.. Wou pompje maar deden ze niet..
    Ik voelde heel even verlichting.. Zeg paar minuten..daarna gewoon weer zoals daarvoor.. Erg pijnlijk dus.. Ik heb een paar keer gevraagd of ze hem hoger konden zetten.. Dit deden ze (denk ik) ook.. Ik heb het niet gezien want lag andersom en was in mezelf gekeerd..
    Ik ga sws een gesprek aanvragen met anesthesioloog Om er over te praten.
    Ik overleef het wel zonder ruggenprik maar wil toch graag die zekerheid ofzo dat als ik hem wil dat hij ook werkt!

Bedankt voor jullie reacties..

7. Elise1990

Elise1990 Actief lid

8 mei 2015
    185
    1
    16
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Nieuwegein
    Bij mijn eerste heeft de ruggenprik welgeteld 5 minuten gewerkt .. Alleen maar links!! Het was vreselijk .

Bij de 2e was ik daar ook weer bang voor , maar man man wat heb ik intens genoten van die ruggenprik hahahha!!! Alle pijn was volledig verdwenen , en de bevalling ging verder top!

Één minpuntje .. Na de bevalling duurde het ongeveer 16 uur voordat ik het gevoel en kracht in mijn rechterbeen terug had .. Die hing er maar een beetje bij die uren ! Vond ik wel even een beetje eng , maar alles is helemaal goedgekomen!

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg bij 3cm de ruggeprik, zat toen al wat uurtjes op 3cm en had een weeenstorm. Ik kon iedere 15 minuten zelf bijspuiten met een pompje, deed dat ook braaf, de pijn was wat minder maar ik moest alsnog wel echt de weeen opvangen en wegzuchten. Na een half uurtje werden ze weer wat heftiger, de pieken waren wat minder intens, maar het was gewoon weer een weeenstorm aan het worden. Opvangen, opvangen, opvangen. De gyn vond dat de anesthesist maar even moest komen kijken of hij wel goed zat aangesloten, voor de zekerheid controleerde ze mijn ontsluiting nog even (uurtje daarvoor was het dus 3cm)... volledige ontsluiting! Ik mocht meteen meepersen en voelde de persweeen ook heel duidelijk.
    Na de bevalling moest ik naar de OK vanwege overmatig bloedverlies, ik moest toen vanuit het ene bed over op het andere en kon daarbij goed kracht zetten met m'n benen. Ze voelden wel dof, maar had meer kracht in m'n benen dan ik had gedacht.

Hij werkte dus wel iets, maar kennelijk niet helemaal. Geen spijt van gehad overigens, het gaf echt net dat beetje ontspanning dat ik nodig had.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij de eerste een ruggenprik gehad. die heeft een paar uur gewerkt, totaal geen pijn gehad maar daarna begon het gevoel terug te komen. aan 1 kant. ontzettend naar gevoel. hij bleek scheef te zitten. sowieso werd hij tijdens het persen uitgezet zodat ik de weeen voelde dus toen kwam ik helemaal in een hel van pijn.

bij de 2e lag een ruggenprik sowieso niet in de planning. bij de eerste heb ik veel nare bijwerkingen van de prik gehad. zat aan allerlei toeters en bellen, kon me niet bewegen hierdoor, bloeddruk van mij en kleine daalde dus nog meer toeters en bellen. daarna ging hij stijgen, bleken we allebei koorts te hebben. hoppa, antibiotica infuus erbij. daarna nog een hoop ellende ervan gehad dus voor mij was het klaar met ruggenprik. het is lang niet zo veilig als er beweerd word. er kunnen een hoop nadelige gevolgen aan zitten voor moeder en kind.

bij de 2e bevallen met een geboorteTENS. werkte super en geen gevaren voor jezelf of de baby.

Deel Deze Pagina