Bevallen na een keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door Superano, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Superano

Superano Actief lid

26 aug 2010
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mama's,

Een vraagje aan hen die de ervaring hebben om na een eerdere keizersnee, vaginaal bevallen zijn.
    Ik heb vorige week de intake gehad bij mijn gynaecoloog. Met 36 weken zal ik me weer bij hem melden. Hij vertelde mij dat ze het hartje van het kindje extra in de gaten zullen gaan houden tijdens de bevalling; het kindje zal dus snoertjes op het hoofdje krijgen. Ik schrok hier een beetje van omdat ik dan bang ben dat ik helemaal geen vrijheid meer heb. Hier stelde hij mij wel weer wat gerust in.
    Maar hoe zit het nou? Hoe zit het in de praktijk? Hoe hebben jullie de bevalling ervaren na een keizersnee?
    Bij mij wordt het de eerste gewone bevalling, waar ik erg naar uit kijk...
    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Trouwens de reden dat mijn dochtertje met keizersnee is geboren was dat ik onverklaarbare pijnen had en dat ze in stuit lag. Dus dat is geen reden om nu weer een keizersnee te krijgen.

Nou, ben benieuwd...

Groetjes, Superano

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Spannend joh! Ik heb met Louise ook een keizersnede gehad en met Tygo ben ik vaginaal bevallen (ik mocht kiezen want Tygo lag er in tegenstelling tot Louise goed voor). Het is mij erg 'goed' bevallen ;) De bevalling op zich was erg zwaar maar wel erg mooi/wonderlijk om mee te maken na een keizersnede. Het herstel was zoveel beter... ik stond na 2 uur al zelf te douchen, met Louise kon ik dat pas op dag 4! De truc is om je jezelf gewoon aan alles 'over te geven'. Je vrijheid wordt inderdaad wat minder door ctg/draadje ed, maar ook daar leer je wel mee om te gaan ;)

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Helaas geen ervaringen hier, want na een spoedks bij de 1e (ontsluiting bleef hangen bij 9 cm, vanwege de grootte van mijn dochtertje) een geplande keizersnede bij de 2e (weer vanwege de grootte).
    Ik had graag vaginaal willen bevallen, maar het zal er niet in....
    Overigens wel ervaring met CTG op het hoofd van de baby en daar totaal geen moeite mee gehad! CTG op de buik was veel meer een beperking in de bewegingsvrijheid dan dit...
    Heel veel succes!

4. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Ik ben hier ook erg benieuwd naar. Ik ben dan alleen wat eerder 'aan de beurt'. Komende vrijdag heb ik de eerste afspraak met de gyneacoloog (ivm overdracht vk naar gyn.)
    Ik lees hier nu iets over snoertjes op het hoofdje van de baby :$ Is dat standaard? Kan je dan nog wel rondlopen? Hoe gaat het in z'n werk :) Dom he :) Ik ging eigenlijk uit van snoeren op mijn eigen buik vandaar ;)

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Je hebt CTG doppen die aan banden op je buik zitten. Soms registreren die niet je weeen en/of de hartslag van de baby, maar die van jou. Dan brengen ze vaginaal 2 draadjes in (moet je dus wel al ontsluiting hebben!). Een draadje gaat op het hoofdje van de baby en 1 draadje hangt min of meer in je baarmoeder. De een registreert dus de hartslag van de baby en de ander jouw weeen.

6. Superano

Superano Actief lid

26 aug 2010
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, zoiets had ik ook al begrepen. Maar weten jullie ook waarom dat zo belangrijk is? Je baarmoeder heeft een litteken, maar waarom moet dan de hartslag van het kindje in de gaten worden gehouden?

7. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Knap dat jullie het aandurven!
    Ik heb bij Jaime een keizersnede gehad ivm stuitligging. Ik mocht van de gyn voor de komende baby zelf kiezen. Vaginaal of weer een keizersnede. Ik heb goed gekeken naar percentage vaginale bevallingen dat lukt na een keizersnede. Maar ook de risico's die je loopt met vaginale bevalling na keizersnede en risico's van keizersnede. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een keizersnede.
    Nu blijkt overigens ook dat de baby niet indaalt en gaf de gyn zelf ook al aan dat als ik niet zelf voor een keizersnede gekozen had, zij dit ws voor mij had gedaan.

8. Superano

Superano Actief lid

26 aug 2010
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mij is verteld dat ik gewoon normaal kan bevallen omdat de keizersnee geen medische reden was. En dat er daarom ook geen reden is voor een keizersnee. Mijn gynaecoloog vertelde dus ook dat ik ook geen extra kans maakte op een keizersnee. Wel is er meer kans op een stuitligging.
    Maar hoe ben jij dan aan die informatie van jou gekomen, Senseemilia?

9. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Het is hier ook niet zo dat ik perse 100% een gewone bevalling wil doen. Iets zegt me dat mijn gynaecoloog het niet eens een optie zal vinden om een keizersnede te doen. Ik heb dan ook al helemaal geen zin om hiervoor te moeten strijden, daarnaast zijn er ook zoveel nadelen aan een keizersnede dat ik me berust heb op het feit dat we een normale bevalling gaan 'proberen'. ;)

10. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    ik heb veel info gekregen van de gyn in het gesprek met haar. Ze gaf ook aan dat de kans dat het uiteindelijk uitdraait op een keizersnede 40% is, ik vond dat best wel veel. Litteken scheuren is klein percentage kans op, niet veel. Ik weet ook van de risico's keizersnede, maar mss omdat mijn keizersnede de vorige keer zo goed is 'bevallen' dat ik daarvoor heb gekozen?

Dat je meer kans hebt op nog een stuitligger na een keizersnede wist ik niet!
    Bij de nvog heb je veel info. En dus van mn gyn.

Ik heb er overigens niet voor hoeven 'strijden' . Ik ging naar de gyn omdat ik meer wilde weten over hoe vaginaal bevallen gaat na een keizersnede. Zij gaf zelf aan dat de keuze bij mij ligt omdat er dus wel risico's zijn en zij niet geconfronteerd willen worden met gezeur.
    Ik mag of mocht trouwens ook gewoon normaal bevallen hoor. Alleen doordat de baby nu nog niet is ingedaald was het dat ze zei beter een keizersnede. Mss als hij morgen wel is ingedaald dat de keus dan weer bij mij ligt. Al keizersnede is nu al gepland.

11. mel05

mel05 Fanatiek lid

13 nov 2009
    3.253
    1
    38
    Ook ik ben vaginaal bevallen na een keizersnede.Bij mijn eerste bleek na 2 uur persen met vacuum dat het niet ging lukken (9 pond en sterrekijker). Omdat zijn hartje ook nog eens achteruit ging een spoed kz. Ik heb altijd geroepen dat ik bij een volgende gewoon wilde bevallen mits het niet weer een groot kindje zou zijn. Tijdes de groeiecho's bleek het weer om een groot kinde te gaan en gyn raadde en geplande kz aan met 38 weken.

Zelf had ik ineens een heel duidelijk gevoel dat ik het langs de normale weg moest proberen. Met gyn samen toen besloten af te wachten maar wel sneller in te grijpen dan bij de eerste. Mijn gyn wilde me niet inleiden en niet overtijd laten gaan dus uiterlijk bij 40 weken bevallen anders alsnog kz. Gelukkig was mijn eigen gyn bij controle net voor 40 weken op vakantie en kreeg een ander. Hij vroeg waarom ik zo graag wilde, en ik zei omdat ik "weet" dat het gaat lukken. Dan moet je er voor gaan zei hij mits de omstandigheden goed blijven.

Met 41+2 heeft hij mijn vliezen kunnen breken (9.00) en ben ik aan de weeopwekkers gegaan (helaas dus ook draadjes aan het hoofdje en banden om mijn buik) Ik kon dus alleen op mijn rug liggen/zitten, dit was erg vervelend ivm rugweeen. Om 12.00 hiel ik het niet meer en wilde een ruggeprik maar dit kwam dus achteraf omdat ik al 10 cm had en naar de verloskamer mocht.

Ook mijn tweede kwam er niet makkelijk uit en is (vanwege zijn hartslag, navelstreng om zijn hoofd) met spoed met een knip en tang gehaald.

De bevalling was zwaar, MAAR ECHT WAAR, allemachtigprachtig! Ik zou het graag nog 30 keer willen doen, zo mooi, zeker na de teleurstelling van een kz de eerste keer. Van mijn litteken totaal geen last gehad (niet eens aan gedacht toen) tijdens de bevalling terwijl ik daar van te voren heeeel bang voor was.

Succes meid, ik hoop dat je het mag gana proberen en het mag lukken, het is prachtig!

12. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Weeenopwekkers? Ik heb juist gehoord dat dat niet mag als je een keizersnede hebt gehad bij de eerste?
    Hoe heb jij weeopwekkers gehad? Een gel of via infuus?
    Wel fijn dat het gelukt is en dat je het een mooie ervaring vond.

Wij gaan nog niet voor een tweede maar ik zou bij de tweede wel graag op de natuurlijke manier bevallen. Niet ten koste van alles natuurlijk. Maar als het zou lukken zou het heel mooi zijn.

13. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ja dat vertelde mijn gyn ook, ze mogen geen wee opwekkers gebruiken. Dan kan de ontsluiting te snel gaan ofzo waardoor meer kans op scheuren litteken.?..zoiets was het.

14. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Getver, zoveel pijn en dan nog zoveel kans op een keizersnede. Daar word ik niet erg blij van :(

Ik hoorde dat specifiek de gel niet zou mogen omdat dit een totaal onvoorspelbare werking heeft. Ik ga eens vragen aan de gyn. opschrijven. Morgen is het zover, afspraak met die ouwe z***snor :D

15. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Waar ik trouwens nooit achter ben gekomen (vergeten te vragen toen). Ik begreep van verloskundige dat je geen ruggenprik mocht omdat je vaginale bevalling na een keizersnede, tussen de weeen geheel pijnvrij moet zijn oid. Maar goed heb het niet gevraagd aan gyn of dat nou wel of niet mag. WEet iemand dit?

16. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Geen idee, maar het stond al wel op mijn lijstje om te vragen. Als niemand het antwoord weet hoop ik morgen een antwoord hierop te kunnen geven ;)

17. Superano

Superano Actief lid

26 aug 2010
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sjonge zeg... het lijkt dan toch wel wat ingewikkelder dan mijn eerste idee was...
    Ik heb een vreselijk romantisch beeld van een gewone bevalling. En daarbij houd ik in mijn achterhoofd dat het ook anders kan... maar ik zie er nog niet tegenop...

Wel raar dat de gynaecologen beiden wat anders zeggen... ik had namelijk dus geen extra kans op een keizersnede dan een ander...

En mijn gynaecoloog is trouwens helemaal top!! Zo'n enorm lieve man, een gynaecoloog zoals een gynaecoloog hoort te zijn naar mijn mening... :)

18. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ja maar is natuurlijk niet voor niets dat je in zkh moet bevallen.

Mijn gyn is een vrouw. Ongeveer even oud als ik ben. Ook erg aardig en lekker zakelijk!

19. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb hier specifiek naar gevraagd en ik zou gewoon een ruggeprik mogen hebben. Nog nooit gehoord over dat je pijnvrij moet zijn tussen de weeen. Ik heb tijdens mijn bevalling om een rugeprik gevraagd maar die kreeg ik niet omdat tygo's hartslag te ver daalde. Uiteindelijk had het ook geen zin gehad want een half uur nadat ik te horen kreeg dat ik hem niet kreeg is tygo geboren.

M.b.t. inleiden is het beleid hier in het ziekenhuis dat je wel opwekkers via een infuus mag hebben maar geen gel. Het infuus kunnen ze namelijk lager of geheel uitzetten. Als die gel eenmaal op je bmm zit, kun je het er niet zomaar weer afhalen als je er te heftig op reageert.

20. femke32

femke32 Fanatiek lid

23 jan 2008
    1.773
    0
    0
    belgie
    hoi ik lees hier even mee want ook ik mag vaginaal gaan bevallen van mijn tweede kindje na een geplande keizersnede van mijn eerste.

ik mag absoluut geen weeenopwekkers!! dat is duidelijk gezegd. idd voor het scheuren van je litteken. dan wel raar dat iemand die hier wel gehad heeft.
    hmmm ik wil er zeker voor gaan maar heb ook toch een angst dat het terug een keizersnede wordt.
    oh ja en over die ruggenprik? weet daar al iemand iets over? want die wil ik toch wel hoor!
    heb al genoeg pijn gehad tot nu toe...... ( lang verhaal )

Deel Deze Pagina