Beste verloskundige, Ik ben 38 weken zwanger en mijn zusje heeft hier vanacht gelogeerd, nu is het zo dat zij herpes stomatitis in de mond heeft. De blaasjes zijn bijna weer weg, maar kan dit nog consequenties voor mij hebben? Ik bedoel ze zit veel in haar mond met haar handen en vervolgens aan deuren enz. Ik kan ieder moment bevallen en kan het dan kwaad voor het kindje? Is het een probleem als ik het nu ook zou krijgen? Hartelijke groet,
Hallo, In principe hoef je je geen zorgen te maken. Herpes kan geen kwaad in de zwangerschap alleen erna. Rondom de bevalling kan het gevaarlijk zijn, maar alleen als je deze blaasjes ook bij vagina hebt. Er is maar een kleine kans dat je dat overgenomen hebt van je zusje en het ook op die plek krijgt. Mocht dit wel het geval zijn, neem dan contact op met je verloskundige. Als je het ook krijgt bij je mond of in de mond is het voor de baby niet erg op dit moment. Alleen na de bevalling moeten er strenge hygiene maatregelen getroffen worden. Dit zal je verteld worden door je verloskundige en kraamverzorgende. Voor je zusje geldt dat ze vaak haar handen moet wassen om besmetting van iemand anders te voorkomen. Groeten Evelien