Ik ben benieuwd... Wanneer gaan kinderen ongeveer hun eerste woordje zeggen dat ook echt gericht is? Dus niet "mamamamama" als mama, maar bv echt "mama" en dan weten wat ze daarmee bedoelen. Gr. shampoo
amy-lynn is 15 maandjes en zegt al heel wat woordjes poes en kijkt wijst naar poes nee nee en steekt haar vinger op en doet m heen en weer papa en mama 1.2 djie zegt ze en zo nog veel meer woordjes het komt gelijdelijk aan.
Evy zegt nu soms mama en papa, al komt het er nog wel heel schattig lief en klein uit. Ook vaak mamamamapapapa. En vandaag zij ze aai na toen we de poes aan het aaien waren en ik aai poes zei. Maar ik ben ook wel benieuwd wanneer ze het bewuster gaat doen.
Charlotte zegt sinds vorige 'hebbe' als ze iets wil hebben en wijst ook naar alles wat ze wil. En sinds gisteravond zegt ze echt bewust mama dus ben trots!!
jayla nu sinds een paar maanden dat ze echt woorden begint uit te spreken waar ze voor bedoeld zijn zoals mama naar mij, oma naar oma, hmmm lekker! als ze eten krijgt, bah als iets vies is oja en als ik haar iets geef zegt ze danke haha goed opgevoed he
hier praat ze bijna de hele dag, maar nog niet veel verstaanbaars. dunya en af en toe dickie (de hondjes) die naar veel dingen. aaa= aaien. af en toe zegt ze wel duidelijke woorden, maar ze blijft ze niet herhalen. vis, lamp. (lamp is nu bam) we wachten af en oefenen af en toe gewoon verder.
Hier mama/papa vanaf maand of 8... ook wel bewust volgens het cb, want hij keek ook de goede persoon er bij aan. Daarna is het hier heel snel gegaan, hij zegt nu; woef, poes, boem, dág, bah, buhba(=bumba), die, ieta (=kita de poes)... en nog wel meer geloof ik. Maar dit is ook wel een uitzondering, meestal komt het pas na een jaar.. Hier met 9 maanden al meerdere woorden (woef was en is echt z'n favoriet, alles wat op een hond lijkt is een woef.. behalve een poes, dat was wel al snel een poeh en nu een poes). Maar ja... hij kruipt en staat pas sindskort.. en nu hij daar mee bezig is komen er weer minder nieuwe woordjes bij. Zo doen ze het allemaal wel in hun eigen volgorde en tempo.
Hier we wat bewuste woordjes maar nog niet zo veel, *Lala: Hallo (roept hij als er iemand thuis komt, of als we thuiskomen) *Dagdag: Is daaaaag *Apie: Zijn aap *tatie: Borstvoeding en soms heel soms zegt hij mama,papa
Vanaf 9,5 maand zegt onze dochter 'tiktak' als ze een klok ziet. Daarna is het snel gegaan. Met 10 maanden zei ze bewust papa en mama. Nu zegt ze oa; Poes, Bumba, Bal (favoriet), Hai, Aap, Kikker.. En verschillende dierengeluiden. Allemaal helemaal bewust. Oh ja, verder zegt ze tegen de telefoon 'loddie' (hallo) en haar schoenen noemt ze 'Tokko's'. Een echte kletskous dus!
Mijn zoontje brabbelt de hele dag maar echt iets verstaanbaars is het nog niet. Hij zegt wel eens 'op' als zijn eten op is en gaat dan met zijn handjes omhoog. Wat hij wel doet is zwaaien en dan aju zeggen (wij wonen in het oosten van het land en dan zeggen we aju als we weg gaan) Mama en papa heb ik hem nog niet horen zeggen, wel mamamamamama en papapapapapa inderdaad! Komt allemaal vanzelf wel. Veel liefs Nataly
Roy zegt papa en mama al wat langer, ook wel bewust. Hij zegt nu: die, dit, hebbuh, eet (eten), dies (Diesel=de hond), opa (oma nog niet) heej (als in "hallo" en dan steekt hij ook echt zijn vingertje in de lucht ), auw (zelfs als ik me pijn doe, hihi), op (als zijn eten op is, maar ook als hij ergens mee klaar is...) O ja en hij zegt "Oi" daar bedoeld hij zichzelf mee (Roy) Hmm, eigelijk al aardig wat als ik het zo achter elkaar zet.
hier met 13 maanden mama, kort daarna ook papa. nu, 18 maanden: baby, boekie, koeka (koekje of koekiemonster), bah, die, opa, kakak (kwak-kwak, eend dus, maar ook vogels) woef (hond, maar ook olifanten zeggen woef ), poes, oh-oh (als iets valt) au, oke, ja, nee, tok (sok) bitje (beertje) en aai
Hier een kletskous Mama Bo (de hond, en intussen alle honden Doeidoei Hoi Ik vraag hoe heet jij? Zegt hij: Kayyyy (zijn eigen naam) Tantiee Hoi Tatjee (hoi schatje) Oohhooohhh als hij wat laat vallen of iets doet wat niet mag Auto Auto broemmm toet toet Dieren nadoen zoals een koe, kippen, varken etc. Boemmmm (ballon) Boes (bus) Huis Tractor En ik vergeet vast nog wat...