Hoi hoi, Ik ben gewoon nieuwsgierig of mijn kleine meid het goed doet en wil graag het volgende vragen.. ze is nu 10 maanden en kan al best wat woordjes. Ze kruipt/schuift achteruit, best snel. Probeert het wel vooruit, maar lukt nog niet helemaal. Rollen geen probleem, van zit naar lig gaat ook prima. Van lig naar zit gaat nog niet. Ook als ik haar help met staan (soms een klein beetje oefenen), dan staat ze heel even heel goed en dan weer met "elastieke" benen. lol, ze gaat ook kijken naar hoe ze staat, waardoor haar kont weer naar achter gaat en ze dus niet meer goed staat... wat ze overigens wel steeds vaker doet is op mijn schoot gaan staan... En met spelen, ze is gek op haar ringen, ze kan ze om die paal doen, maar wil er liever mee slaan. Ze onderzoekt heel veel speeltjes momenteel. Maar echt iets indrukken doet ze nog niet, slaan is veel leuker volgens haar... Ze trekt zich een klein beetje op in de box, maar nog niet tot staan of iets in die richting.... verder kan ze kusjes geven, zwaaien (echt zwaaien), uit haar rietjesbeker drinken, met een gewoon rietje drinken, haar gordijn dichtdoen, lamp aan doen, riempjes van de kinderstoel aangeven.... Ik weet dat je geen enkel kind met elkaar kan vergelijken en we oefenen af en toe ook dingetjes, maar was toch even nieuwsgierig vanaf wanneer ze bepaalde dingen toch echt wel een beetje moeten kunnen...
Mijn zoontje is bijna 10 maanden. Zegt auto, eten en papa. Loopt achter de babywalker. Kan goed gaan zitten uit staan ook zelf zitten gaat prima.
Volgens mij doet je dochter het prima! Toch vergelijken? Mijn meisje liep met 10 maanden een paar meter los en kroop nog maar nauwelijks (deed ze wel vanaf 6,5 mnd maar nu niet meer nodig). Zitten, staan, hurken en iets pakken, weer staan, omdraaien uit stand, terug gaan zitten. Praten niet; tenminste niet verstaanbaar. Ik hoorde wel iets van mmmmammmmmaaaa en ppppapppp en eettte. Zwaaien, kussen, handjes klappen. En met 10,5 mnd een doorbraak: ze ging lekker de hele nacht doorslapen! (hoeraaa!) Ik denk dat m'n dochter tot nu toe wat meer is gericht op lichamelijke ontwikkeling (motoriek) en wat meer minder op taal. Is weer eens wat anders; haar broer was ook wel een vlotte met lopen (eerste stapjes loslopen met 1 jaar) maar die kletste me al heel gauw de oren van het hoofd.
Jouw verhaal klinkt mij heel bekend. Was hier precies hetzelfde. Met 12 maanden kon ze lopen, en met 16 maanden rennen. Taal gaat heel vlot (zie mijn andere topic) met 12 maanden ging ze opeens heel snel, meerdere nieuwe woorden op een dag. Ze begrijpt nog véél meer dan ze duidelijk kan maken.
die van mij kan al koken, afwassen, en studeert al... Wat worden ze snel groot he... Nee, die van mij kan bijna lopen, zwaait al, zegt al wat woordjes, begint al aardig haar eigen willetje te krijgen...Gewoon goed dus voor haar leeftijd...
Frummeltje volgens mij is dat helemaal prima hoor! Wat hier zo ongeveer aan de orde is: - optrekken - zelf gaan zitten, vanuit liggen en vanuit staan - staand iets van de grond pakken - los staan - kruipen - zelf eten met handen - zelf drinken uit een rietjesbeker Ze zegt heel erg veel en alle mogelijke klinkers en medeklinkers, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken dat ze bewust mama of iets anders zegt (echt alleen tegen mij dus)
nou dat was wat ik wilde horen, dat mijn meiske het goed doet, haha. Want tja, je moet niet vergelijken, maar soms doe je het toch. Alles gaat prima volgens het cb en de kinderopvang, maar toch wordt je als moeder soms onzeker als je sommige kindjes al ziet die staan en stapjes doen. Ik weet dat het bij eva allemaal vanzelf wel komt. Het kruipen komt nou ook steeds meer opgang, achteruit gaat wel, vooruit probeert ze heel hard, maar het lukt nog niet helemaal. Thanks meiden!!!
Weet je, als ik bij mijn dochter op het kdv kijk, zie ik kindjes van 10-12 maanden die: - helemaal los lopen - kruipen - bilschuiven - tijgeren - plat blijven liggen Komt allemaal voor. Alleen bij die ene die al 1 jaar is en nog alleen maar ligt (ook niet omrolt), worden nu extra oefeningen gedaan om hem te stimuleren.
Ach, vergelijken is eigenlijk nutteloos (ieder kind is anders en er is erg veel normaal op deze leeftijd) maar het is wel leuk!!! Mijn dochter is 10,5 maand (6 mei) Ze moet niets kunnen hoor maar het is met 10 maanden gewoon dat ze geluiden maken om dingen duidelijk te maken, kruipen of tijgeren, rollen in ieder geval, goed kunnen blijven zitten, zelf gaan zitten, soms zelf eten (fles vasthouden) maar de variatie kan heel groot zijn. Ik ken kinderen van 10 maanden die lopen en halve zinnen produceren maar ook die nauwelijks bewegen.
thanx meis!!! volgens mij doet mijn meisje het super goed. Ben gisteren begonnen haar te leren zelf eten, althans haar broodje dan. ze kan het al een beetje, maar vind het ook leuk om het brood dan tussen haar vingers fijn te knijpen lol... ach, het komt allemaal, ze ontwikkelt in ieder geval volop, das het belangrijkste!!!
-los staan -rondjes om de tafel lopen -kruipen, rollen, zelf gaan zitten - zelf gaan staan aan de tafel -zelf brood eten -warm eten gedeeltelijk zelf (afhankelijk wat we aten) -praten zo goed als niet alleen papa en mama