hoe borstvoeding nu afbouwen??

Discussion in 'Borstvoeding' started by jipje, Aug 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Hoi dames,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, een aantal weekjes geleden ben ik bevallen van een dochtertje.. Buiten de stuwing waar ik veel last van had ging de borstvoeding erg goed! Ik had ook erg veel voeding.
    Vanaf week 2 begon de drama en heb ik geen 1 dag gehad dat het pijnloos was (niet door verkeerd aanleggen), ik zit nu met een borstontsteking en antibiotica. De ontsteking zit er nog wel, maar is al een stuk minder dan een aantal dagen geleden.
    Nu wil ik overstappen op flesvoeding, ik ga het intieme momentje met mijn dochter echt wel missen en vind het jammer, maar ik zie borstvoeding nu echt niet meer zitten.. Heb alleen nog maar gedoe gehad ermee en mijn productie is tijdens de ontsteking ook erg achteruit gegaan.
    Hoe kan ik het beste afbouwen?? Lijkt mij ook verstandig pas te gaan afbouwen als die ontsteking volledig over is zeker??

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #2 Zoe123, Aug 1, 2013
    Last edited: Aug 1, 2013
    Eerst moet inderdaad de ontsteking weg..
    Wat doe je op dit moment (naast de antibiotica) hier tegen?

Verder, je kindje is 4 weken oud.
    Waarom zou je dan stoppen? Een borstontsteking is heel naar, daar weet ik alles van..maar het heeft soms wat tijd nodig voordat de boel op de rit is. Het klinkt zo makkelijk in theorie, borstvoeding geven, in de praktijk is het soms anders;) En heeft het wat meer tijd en hulp nodig.
    Heb je al hulp van een lactatiekundige gehad? De verloskundige, kraamverpleegkundige en huisarts zijn geen hulpbronnen op dit vlak.
    Natuurlijk is het je eigen keuze maar als je nu even doorzet is de kans dat je verder probleemloos borstvoeding kan geven zeer groot! Vooral omdat ik lees dat de borstvoeding goed liep, je veel melk had en je de intieme momentjes gaat missen.:)

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Mee eens.

Wil je stoppen, helemaal prima.
    Twijfel je nog, kijk het dan nog even aan. De eerste weken zo niet maanden waren hier ook niet leuk.. Gelukkig geen ontstekingen, wel in het begin veel melk en daarna télkens dipjes. Tot nu toe hebben we het gered al zat ik er vaak doorheen. En het is nu zó makkelijk!

Geen tips voor het afbouwen maar meid, zet m op, vraag hier (en overal) om raad, en zo niet, stop je gewoon.

4. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en ik had besloten om over te stappen op flesvoeding. Maar ik kolfde totdat ik helemaal geen borstontsteking meer had. Daarna begon ik pas met afbouwen. 1 voeding per week liet ik vallen.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met de dames boven me. Eerst moet die ontsteking weg en pas dan kan je denken aan afbouwen. Leg je kind dus heel veel aan, houd de borst goed warm en masseer onder de douche. Niet koelen en vooral legen, legen,legen.

Ook zijn de eerste maanden bijna nooit leuk. Twijfel je, stop dan NIET. Dat is echt de beste raad die ik je kan geven. Ik zat er ook regelmatig doorheen die eerste maanden en dan dacht ikaan opgeven, maar elke dag weer gevoed was weer een dag erbij. En wat bleek, na 3 maanden werd het zo makkelijk! Mijn dochter is nu 15 maanden en ze drinkt nog steeds bij me. Ik zou dus nooit bij twijfel stoppen.

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Afbouwen als de ontsteking weg is en dan het beste 1 voeding per 3-5 dagen.

(Bedenk wel goed of je écht wilt stoppen)

7. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Bedankt dames!
    Ik heb er nog heel goed over nagedacht en ik ga toch doorzetten..! :) Ik heb de hulp ingeschakeld van een lactatiekunde en ik hoop dat het met haar hulp weer helemaal goed gaat..
    Wat ik buiten de antibiotica doe? : een warme douche of kruik tegen mijn borst houden voor de voeding, daarnaast veel koelen met ijskompressen.

Ik moest van de lactatiekundige nu eerst beginnen met het stoppen met kolven en heel vaak aanleggen, en dan 3x de borst geven dus rechts, links, rechts en dan de volgende x andersom om die vraag en aanbod weer goed te krijgen!
    Maandag bellen ze me terug en gaan we waarschijnlijk een afspraak maken voor dat ze bij me langs komt.

8. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je toch doorzet! Heel veel succes daarmee!

9. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    You go girl! Heel veel succes, hopelijk snel alleen nog genieten van het geven van bv!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hou dat nu als doel voor ogen, je borsten weer gezond maken.
    Dat moet zoiezo gebeuren, of je nu stopt of doorgaat!
    Zonder pijn gaat alles ook weer wat makkelijker :p

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Geweldig dat je doorzet! Hoop dat de lk je ook goed kan helpen verder.
    En als die ontsteking weg is: genieten!

Share This Page