Bang dat ik spijt krijg

Discussion in 'Borstvoeding' started by Jax, Jul 31, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jax

Jax Lid

Dec 5, 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    Mijn babymeisje is vandaag 10 weken. Na veel wikken en wegen toch besloten te starten met bv toen ze geboren werd. We hadden best een lastige start met 2x borstontsteking, en ze deed anderhalf uur over elke voeding. Toch wilde ik het zes weken volhouden.
    Mijn zoontje heeft ook maar zes weken bv gehad, en ik weet nog dat ik het toen lang zat vond. Ik was 16 en moest alles alleen doen. Maar dit is al 10 jaar geleden

Echter bij mijn dochter ging de bv na 6 weken beter en heb ik doorgezet, nog een paar weekjes dacht ik. Nu zijn we 10 weken verder en heb ik de smaak te pakken. We genieten samen van de bv momentjes, en ik voed haar overal. (Nooit van mezelf verwacht dat ik het in me had;))

Er is een maar.... Mijn werk gaat niet samen met bv. Afkolven is met mijn functie onmogelijk. Ik zou dan dus tijdelijk wat anders moeten gaan doen. ( Dit mag wel van mijn werkgever) Maar ik doe al vanaf oktober iets anders en ben dit goed zat.

Ik heb dus besloten dat ik nog 6 weken intens ga genieten van onze bv momenten en dan ga stoppen. Ergens hoor ik alleen een stemmetje roepen dat ik er spijt van ga krijgen.

Ik typ dit om mijn ei kwijt te kunnen, heb geen vriendinnen met babys, en van bv snappen ze niets. Ben ook benieuwd naar ervaringen of tips

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Je moet voor jezelf de keuze maken: borstvoeding = tijdelijk ander werk doen en stoppen = waarschijnlijk spijt want dat gevoel heb je nu al. Het is lastig maar je moet kiezen en borstvoeding is niet oneindig en je werk wel.... ik zou kiezen voor de borstvoeding als het zo goed gaat!

3. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat je toch je gevoel moet volgen. Het zou zonde zijn als je spijt kreeg. Spijt krijgen van toch een andere functie (tijdelijk dan) is makkelijker om te keren dan stoppen met de bv. Succes met je beslissing ik begrijp dat het best lastig is. Ik vond het ook een lastige keuze wel of geen bv blijven geven..

4. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Misschien is het nog een optie om het deels af te bouwen, zodat je 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding geeft en overdag de borstvoeding wordt vervangen door kunstvoeding.

Het kolven was bij mij ook nooit het favoriete onderdeel, maar ben het wel blijven doen. Dan kon het gewoon op mijn vrije dagen op die momenten wel live voeden, anders valt dat ook weg.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In hoeverre kan het ECHT niet samen? Is het bijvoorbeeld omdat je met gevaarlijke stoffen werkt of zo? Of is het alleen maar omdat het niet valt in te roosteren of omdat er geen ruimte is?

Mijn ervaring is dat als de wil er is kolven met vrijwel elke functie samen kan. Ik ken zelfs een vrouwelijke loods die kolfde!

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Tja...als het zo goed loopt zou het idd wel heel jammer zijn als je nu dan moet stoppen...
    Mischien wil je met ons delen wat het probleem is qua kolven op je werk? Wellicht zijn er toch nog tips waar je iets mee kan ? :)

7. KateK

KateK VIP lid

Dec 26, 2008
    5,185
    0
    36
    Drenthe
    Ik ben na 2 mnd ook gestopt ( wel afgebouwd) ivm werk, had hetzelfde probleem. Heb besloten dat het zo goed was en zijn in stapjes overgegaan op flesvoeding. Daarnaast kostte het mij teveel energy en werd ik er geen fijne moeder van.. Heel moe.
    Sta er nog steeds achter wat ik heb gedaan en op welke manier.

8. Jax

Jax Lid

Dec 5, 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL

Ik heb een hulpverlenend beroep, ik kan dus elk moment weggeroepen worden en moet dan ook meteen beschikbaar zijn. Nu heb ik vandaag overleg gehad met mijn baas, die was niet zo blij, maar als ik ern andere functie tijdelijk doe dan zou ik de voedingen thuis mogen doen. Maar dit mag max. Een half jaar, en daarna zal ik toch afscheid moeten nemen van bv. Heb ik wel een halfjaar uitstel. Ochtend en avond voedingen wordt lastig omdat ik heel inregelmatig werk. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit. Voorlopig drinkt ze nog lekker aan de borst

9. Jax

Jax Lid

Dec 5, 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    Vond je het moeilijk te beslissen of had je er toen ook moeite mee?

10. KateK

KateK VIP lid

Dec 26, 2008
    5,185
    0
    36
    Drenthe
    Ja want ik had wel het gevoel dat bv beter was, maar ik keek er zo tegenop (werk op een woonvorm voor jonge kinderen) en had in mijn hoofd niet de rust en ruimte om te kolven ( en waar moet ik het bewaren?) plus onregelmatige diensten etc. Ik heb heel erg gehuild, van moeheid en twijfel en mijn man heeft mij goed opgevangen en mijn keus gesteund. Het afbouwen heb ik versneld (iedere 3 dagen 1 laten vallen/vervangen. Ik vond het heerlijk toen ik er af was. Ruimte en tijd voor mijzelf, manlief kan de flesjes geven als ik er niet ben bijv.
    Je moet doen wat je gevoel zegt. Met flesvoeding worden ze ook groot. Plus zoals iemand al zei: je kunt er voor kiezen een bepaalde bv te houden zoals de laatste voeding van de dag.

11. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Je mag totdat je kindje negen maanden gebruik maken van kolf/voedingsrecht. Daarna is je productie waarschijnlijk stabiel genoeg om haar te voeden voordat je gaat werken en gelijk weer zodra je terugkomt van werk. Ik persoonlijk trek dat niet en kolf nog in mijn lunchpauze. Maar dat zou je tzt kunnen inschatten en proberen af te bouwen. Als je kindje tien weken oud is wordt de bv pas echt leuk, zou zo zonde zijn om nu te stoppen. Nu kun je er eindelijk van genieten, na die moeilijke start. Mij lijkt die zes maanden een minder leuke functie niet zo bezwaarlijk, maar dat kun je natuurlijk alleen zelf beslissen. Eenmaal gestopt met bv kun je niet meer terug.

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik wil je wel nog even meegeven dat als je nu al overgaat op een ochtend- en avondvoeding dat je productie waarschijnlijk snel keldert, en je de kans loopt dat je dan alsnog moet stoppen.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #13 Zoe123, Aug 1, 2013
    Last edited: Aug 1, 2013
    Even onafhankelijk van jou
    Maar mijn haren gaan wel een klein beetje overeind staan van zo'n baas.Hij doet het voorkomen alsof hijz jou tegemoet komt maar...het is kolfRECHT.
    Je baas MOET jou hierin faciliteren.Tot je kindje 9 maanden is.

Ik ben stewardess en mijn werkgever geeft 2 keuzes:grondwerk doen of aan boord kolven.Makkelijk is dat niet want het is altijd superdruk. Maar het is nu eenmaal wettelijk zo geregeld.Dus voor jouw baas gelden deze regels ook!

Ik hoop dat je er uit komt.Want als het zo lekker loopt is het idd zonde om te stoppen.
    Ja hoor op kv worden ze ook groot.Maar dat is niet de discussie en we weten allemaal de voordelen van langer bv geven.
    Overigens heeft het mij nooit belemmert qua vrijheid.Kolf mee en klein vriezer voorraadje en zo kon papa ook een flesje geven :)

14. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Sinds 1914 heeft de vrouw al voed of kolfrecht!
    Meestal is de productie vanaf 9 maanden wat stabieler en kun je het dan aan om minder te kolven/ voeden. Ook mag je baas het dan niet weigeren, maar wel in eigen tijd.
    Als bv zo goed voelt, doorgaan. Het wordt echt steeds makkelijker en fijner. En het is het beste wat je kunt geven. Waarom een bewerkt product van een koe waarbij getracht wordt dat op moedermelk te laten lijken geven als je moedermelk hebt?

15. Jax

Jax Lid

Dec 5, 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    Mijn baas is idd een vreselijke man. toen ik belde dat ons babytje geboren was, kon er nog net gefeliciteerd vanaf. Hij vroeg niet eens of het goed ging( terwijl ze dmv een spoedkeizersnede ter wereld gekomen is)of het een jongetje of meisje was, helemaal niets:$

Ruimte om te kolven is er niet echt. Ik heb besloten dat ik haar thuis de voedingen geef, of gewoon maar in de kleedkamer ga zitten kolven en zelf een koelboxje meeneem. En ik ga wel zien hoe lang ik het volhoud, want ik heb niets met die andere functie, maar moet toch wat. Ik heb iig al veel langer bv gegeven dan ik had verwacht, dus ergens ben ik ook wel trots.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Anders probeer je het en als het niks is kan je altijd nog stoppen.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Ja das wel redelijk treurig ja, het inlevingsvermogen van een mier dus...Beetje jammer dat soort types. Wat zou het mooi zijn als alle dames op je werk tegelijkertijd zwanger zouden worden en vervolgens allemaal hun kolfrecht zouden opeisen...

Ik hoop dat je op deze manier toch verder kan. En zorg er voor dat je, met de middelen die je hebt, toch pakt waar je recht op hebt!
    Wie weet dat je, als je weer een paar weken aan de slag bent, het bij 1 keer kolven per dag kan laten, en dan de dagen dat je thuis bent gewoon lekker blijven voeden. Is ook een kwestie van uitproberen.
    Succes!

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kind een half jaar is dan ziet alles er qua bv ook heel anders uit, je kind wordt zelfstandiger van je, en bv naast je werk en naast vast voedsel geven wordt dan ook gemakkelijker. Onregelmatig voeden wordt dan ook gemakkelijker, dus helemaal afbouwen hoeft dan echt nog niet.

Overigens, in de wet staat dat je tot je kind 9 maanden is voedverlof hebt, je baas heeft geen gelijk met die 6 maanden. (Die 6 maanden gelden voor aangepast werk i.v.m. bevalling, los van of een nieuwe moeder wel of geen bv geeft).

19. Jax

Jax Lid

Dec 5, 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    Als ik weer ga werken is ze 16 weken, als ik dan 6 maanden een andere functie doe is ze 9 maanden geweest. Dan klopt het wel toch? Ik heb alleen nog nooit gekolfd, dus dat wordt dan oefenen geblazen.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Nou vooruit heeft ie toch nog iets zinnigs gezegd..:cool:
    Wat kolven betreft, zoiezo is oefenen met kolven/flesje goed om zo snel mogelijk mee te beginnen.Voor jou en je baby, om te oefenen.
    En daarnaast,voor jou ook fijn om lekker een keer weg te kunnen en papa een flesje laten geven :p

Share This Page