Ervaringen inleiding…

Discussie in 'De bevalling' gestart door Essie28, 5 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Ik word zaterdag ingeleid eerst een ballon en zondag inleiden.
    Ik heb zelf een zeer slechte ervaring met inleiden bij mn 1ste ben ik ingeleid en kwam direct in een weeenstorm met hele heftige weeen en ontsluiting schoot niet op. ruggenprik gehad en zelfs na een paar uur voelde ik de pijn gewoon weer erdoorheen.
    duurde vanaf vliezen breken 15 uur. Heb er echt een trauma aan overgehouden. Ik had echt teveel pijn maar hield me heel erg in.

    2de bevalling was natuurlijk en echt ideale bevalling perfecter kon gewoon niet. De pijn van de weeen waren niet te vergelijken met die van de inleiding. Deze kon ik goed opvangen.

    Nu de 3de word ik weer ingeleid tenzij ze voor zaterdag komt wat ik hoooppp!
    Toch wil ik jullie ervaringen horen.
    Wat ging er mis de 1ste keer? Waarom kreeg ik zulke heftige weeen met 3cm? En waarom voelde ik weer pijn na een paar uur ruggenprik?
    Hoe is t bij jullie gegaan?
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Ik kan het niet vergelijken met een natuurlijke bevalling, want die heb ik niet meegemaakt, maar ik ben 3 keer ingeleid. Ik kijk op alle 3 de bevallingen heel goed terug, maar de ervaringen waren wel wisselend.

    De eerste bevalling duurde 3u50min en was eigenlijk één grote weeënstorm.
    De weeën waren volgens de verloskundige steeds niet goed genoeg, de weeënopwekkers werd maar opgehoogd en opgehoogd… Het ging snel, complicatieloos en verder prima, maar die heftige weeën zó snel achter elkaar waren wel echt serieus pittig.

    De tweede bevalling duurde 47 minuten totaal ;) Ook één weeënstorm, maar anders en behapbaar. Het grote verschil met de eerste is dat de opwekkers vrijwel gelijk na het aanzetten alweer uitgezet werden. Het waren dus wel natuurlijke weeën.

    Voor de derde zwangerschap liep ik in een ander ziekenhuis en heb beide bevallingen uitgebreid besproken voor deze laatste. We kwamen tot de conclusie dat weeën bij mij niet goed geregistreerd worden door de CTG door een gekantelde baarmoeder. Ik voel enkel rugweeën en de verloskundige ziet het schijnbaar weinig terug op de monitoren. Dat verklaart het oneindig ophogen tijdens de eerste bevalling:rolleyes:
    Omdat we dit wisten, is bij de derde bevalling al het handelen gebaseerd op hoe ik eruit zag, me gedroeg, mijn aanwijzingen, niet op de monitor. Daardoor wederom weinig opwekkers gekregen en oprecht een relaxede bevalling gehad. De baby was een sterrenkijker, maar het ging fijn, weer super snel (kleine 1,5 uur), soepel, geen weeënstorm. Tuurlijk is bevallen geen feestje, maar zo doe ik het echt wel 10x:thumup:

    Ik kan niets zeggen over de ruggenprik, want daar heb ik geen ervaring mee, maar ik zou adviseren het gesprek aan te gaan over de vorige keer. En maak afspraken over hoe snel ze het laten gaan.
    Ze willen vaak gauw doorgaan, maar je mag prima vragen te wachten met weeënopwekkers of met het ophogen alvast.

    Succes alvast! Ik duim voor een fijne bevalling :)
     
  3. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    hoe is die 1e keer precies gegaan? Je kreeg een ballonnetje en wat heb je daarna aan medicatie gehad ?

    En is het na 2 bevallingen nog nodig om een ballon te doen bij je? Dat verbaasd me soort van, zou verwachten dat er toch wel iets van een opening is na 2 bevallingen. Maar blijkbaar werkt dat niet altijd zo. Is echt op basis van mijn aanname hoor :D
     
  4. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Hier helaas ook geen goede ervaring met inleiden. Ik ben ingeleid omdat ik inmiddels 57 uur gebroken vliezen had en de weeën niet vanzelf kwamen. Daardoor kon ik geen ballonnetje krijgen maar kreeg ik tabletten. Deze heb ik in 36 uur tijd 4x gekregen maar deed weinig helaas. Na de zoveelste keer getoucheerd te worden, kwamen de weeën toch op gang en hoe. Zowel rug als been weeën. Begon rond half 5 en waren vrij heftig. Rond half 9 eindelijk 3 cm ontsluiting en kreeg een ruggenprik. Mijn linkerkant was goed verdoofd en voelde de weeën nauwelijks meer maar rechts ging ik nog steeds kapot van de pijn.

    Omstreeks half 12 pas op 4cm ontsluiting en duurde dus veel te lang. Ook had ik inmiddels zwangerschapsvergiftiging en begon de hartslag van onze zoon te dippen. Dus om 23:40 besloten een spoed keizersnede uit te voeren.

    Ik kijk dan ook niet zo positief terug op de inleiding. Op de keizersnede gelukkig wel, ook al is het herstel best pittig.
     
  5. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    weet je dat ik bij de 1ste inleiding niet eens wist dat weenopwekkers verhoogd of verlaagd konden worden? Totaal geen idee volgensmij Zat t bij mij dan vanaf begin op hoogste stand ofso want die weeen had ik bij mn natuurlijke bevalling pas bij 9cm.

    jouw inleidingen klinken goed en best vlot ook. Ik dacht dat je standaard ruggenprik moest vanwege die heftige pijn. Maar hoeft dus niet perse.
    Ik ga dan eerst even een gesprek aan. Dat lijkt me handig.
     
  6. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    eerst ballon daarna vliezen gebroken en infuus.
    En t begon meteen pats boem heel heftig begon over te geven en te trillen van de pijn. De vk zei zelf tegen mij t lijkt me slim om nu meteen een ruggenprik te nemen. Dus dat gedaan. Had even 3 uur rust waarbij ontsluiting ook niet echt vorderde.
    Had toen misschien 5/6cm en daarna voelde ik gewoon weer de pijn.

    jaa je zou echt zeggen dat ik al meer cm zou hebben. Ik ging daar ook vanuit. Maar werd eergister gestript en had net 1cm en bbm was niet volledige verstreken.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  7. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    wow dit klinkt dus een beetje soortgelijk alleen zonder keizersnede. Heftig voor je zeg.
    Maar snap dus niet bij de ene gaat de ontsluiting heel snel en de ander weer niet.
    Als t snel gaat dan kan je de pijn nog soort van aan. Maar als je hoort 4 cm en je bent al zolang bezig dan raak je echt in paniek.
     
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier ook geen goede ervaring met inleiden. Op maandag ballon geplaatst en op donderdag pas bevallen :|
    Ik had wel flinke krampen/weeen maar de ontsluiting kwam niet genoeg om gang om vliezen te breken. Woensdagavond braken deze spontaan en kwam ik in een weeenstorm terecht. Ze moesten toen zelfs weeenremmers gebruiken omdat de baby en ik er beide te heftig om reageerder. Bij mij werkte de ruggeprik gelukkig wel goed, alleen kon die dus pas woensdagavond worden gezet en had ik vanaf maandag al wel flink pijn.. Uiteindelijk bleek dat ze als sterrenkijker lag. Daardoor drukte ze niet goed op de baarmoedermond en kwam de ontsluiting dus niet op gang. Toen de vliezen braken zakte ze waarschijnlijk net genoeg om wel ontsluiting te veroorzaken. Maar weer te snel.. en ik had persdrang omdat ze verkeerd lag. Uiteindelijk door de ruggeprik en weeenremmers wel rust gekregen en donderdagochtend is ze geboren (wel met vacuümpomp).
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.918
    15.362
    113
    Standaard een ruggenprik? Neehoor :) Ik heb gevraagd of ik bij het breken van de vliezen meteen een ruggenprik mocht (weet dat dat in sommige landen standaard is), maar werd me zelfs afgeraden.

    Heb de eerste bevalling in het laatste stuk een pijnpompje gehad. Bevalling twee en drie zonder pijnbestrijding gedaan.
     
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb bij mijn inleiding ook een ballonnetje gehad. Dat duurde 2 volle dagen en toen was hij er net aan uit gevallen. (Edit: tussendoor was ik gewoon thuis en nergens last van oviergns)
    Ik moest toen blijven en zouden ze volgende dag vliezen breken en dan infuus aan. Savonds ergens kreeg ik misoprostol pilletjes.
    Rond 12u savonds braken spontaan de vliezen en binnen een half uurtje brak ‘de hel los’. Voor mijn gevoel een grote wee tot aan de bevalling. Ruggenprik was niet mogelijk ivm gebruik bloedverdunners.
    Wel reminfentanil pomp, maar dat werkte op een gegeven moment niet zo goed meer.
    Uiteindelijk baby ongeveer 9,5 uur later geboren met de vacuüm. Meer dan 2 uur geperst. Op een gegeven moment wel opwekkers gekregen ook, maar dat kan ook komen door gebruik van de pomp.

    Ik kijk er op zich wel goed op terug, vooral blij dat het vaginaal gelukt was.

    1,5 jaar terug heb ik een miskraam gehad. Toen heb ik ook misoprostol gebruikt om dat op te wekken (is hetzelfde middel als ze gebruiken bij inleidingen, nooit geweten daarvoor). Dat bracht ik in en reageerde ik na een aantal uur ook mega heftig op met een soort van weeen storm. Die was niet extreem lang (1,5 a 2 uur), maar wel echt verschrikkelijke pijn gehad.

    achteraf denk ik dus dat mijn heftige reactie bij de inleiding kwam door die misoprostol, maar dat heb jij dan dus niet gehad.
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #11 Lisa280887, 5 jan 2022
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
    Ik ben op 6-7 ingeleid dmv een ballon. ik had toen een ruime cm ontsluiting.
    Die middag krampen maar in de avond rustig.

    op 7-7 in de ochtend terug naar het zh, had toen 4cm en de arts kon mijn vliezen breken.
    Opwekkers aan en voelde in het begin vrij weinig. Maar ze verhogen de dosering steeds, na een paar uur kwamen de weeën heel snel achter elkaar. Qua pijn prima op te vangen maar ik kreeg flashbacks naar mijn bbz. Toch een ruggeprik gevraagd die mij hielp weer te focussen op het heden. Duurde wel 3 uur voor hij goed zat. Hij verdoofde eerst alleen links. Na een hoop proberen en gedoe toch opnieuw geplaatst. Die werkte wel goed! Voelde wel wat op rechts maar veel minder.

    Ze is diezelfde dag om 21.21 uur geboren! Wel dmv een vacuümpomp, ze zat vast in het bochtje. Ik kon wel goed perse. Ondanks de ruggeprik maar ze kwam het laatste stukje gewoon niet goed door. Maargoed, dat heeft weinig te maken met het inleiden denk ik.

    Al met al een prima ervaring met inleiden. Ik was blij dat we na het plaatsen van de ballon naar huis konden om nog een nachtje in eigen bed te slapen. Kreeg een oxazepam mee om relaxt te slapen, dat was heel fijn!

    die opwekkers kunnen ze dus verhogen maar ook weer verlagen! Toen de weeën te snel kwamen hebben ze hem verlaagd (zelfs even uitgezet) en ik merkte echt verschil. Dat is misschien goed om in je achterhoofd te houden, mocht het te hard gaan.
     
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben 3x ingeleid.
    Ik kreeg elke keer ‘s avonds een ballon.
    S morgens had ik het 3 a 4 cm ontsluiting en eerder mijn vliezen gebroken.
    Half uurtje aankijken en dan aan de wee opwekkers.
    Elke 20 minuten ophogen.
    De eerste is geboren na 7 uur (10u vliezen breken, 17:05 geboren)
    De tweede na 4 uur (7:45 vliezen breken, 11:54 geboren)
    De derde na 4:15 uur (8 uur vliezen breken; 12:14 geboren)
    Ik heb geen ervaring met een ruggenprik.
    De laatste kwam spontaan en ik vond er weinig verschil in zitten tov inleiden.
     
  13. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Wil je zelf wel ingeleid worden?
     
  14. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Super bedankt voor jullie verhalen ik leer hier weer van en ben meer gerustgesteld:thumup:

    Ik ben vanmorgen mn slijmprop verloren en heb 3cm, heb wat lichte weeen dus hoop dat het vanzelf op gang komt nu. Zou echt top zijn als ik niet ingeleid hoef te worden.
     
    evaleana en Kramertje vinden dit leuk.
  15. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    als t aan mij ligt niet. Maar doe het meer voor mn kindje ze zeggen dat je na 41 weken meer kans hebt op miskraam slechtere placenta minder vruchtwater etc.
     
  16. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Ik heb zo veel moeite met dit soort uitspraken van zorgverleners.

    Vergeet alsjeblieft niet dat jij bepaalt. Je kunt prima vragen naar hun onderbouwing en cijfers. Dan kun je zelf een keuze maken.

    Het is overigens echt zo'n normaal termijn om tussen week 41 en 42 te komen. Inleiden geeft ook altijd risico's. Jij mag zelf bepalen wat jij acceptabel en prettig vindt.

    Er is veel mogelijk. Wachten kan ook. Wachten met meer checks kan ook. Als je meer onderbouwing en cijfers zoekt, kan ik je trouwens wel helpen. Je kunt me altijd pb sturen.
     
  17. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Klinkt als een goed begin! Dat maakt, als er toch een inleiding moet komen, wel dat ze al veel minder kunstmatig hoeven te doen. Ik hoop dat het helemaal niet nodig is en je een voorspoedige natuurlijke bevalling hebt :)
     
  18. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dit klopt hoor. Je weet natuurlijk dat ik eerder ingeleid ga worden, en dat heeft precies ook hier mee te maken. Alleen vanwege leeftijd is het voor mij niet 41 weken maar eerder.
    Ook vanwege deze reden (niet over 41 weken geen ivm risico’s) ben ik vorige keer voor 41 weken ingeleid. Ik heb er toen veel over gelezen.
    Dit soort zaken is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en risico’s na 41 weken nemen gewoonweg significant toe.

    en natuurlijk ligt de keuze bij jou, maar de cijfers zijn duidelijk. Ik zou nooit over de 41 weken heen willen lopen. Dan maar inleiden.

    Maar hopelijk is het allemaal niet nodig!!!!
     
  19. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Spannend! Hopelijk pakt je lichaam het zelf op en heb je je kindje snel in je armen. Veel succes :thumup:
     
  20. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Mijn oudste is zonder inleiding geboren, dat duurde 12 uur waarvan ongeveer 10 uur in een weeënstorm met even een soort pauze toen ik in een warm bad zat, ook toen wee op wee op wee, maar wat minder in m’n rug en bovenbenen, daardoor beter vol te houden. Vanaf 6 cm persdrang, maar dat moest ik negeren (die drang kwam door haar ligging; sterrenkijkertje met voorhoofdje/deel gezichtje naar voren). Geen pretje al met al.

    Tweede werd een inleiding, ik kreeg ‘s avonds een ballonkatheter. Gedurende de nacht wat gerommel, geen weeën, wel dusdanig rommelig dat ik een aantal keer onder de warme douche ben gaan staan. ‘s Ochtends rond 8 uur kon de gyn de ballon eruit trekken en had ik 3cm, waardoor meteen de vliezen werden gebroken. Ik kreeg geen weeën, dus infuus - laagste standje deed te weinig, standje twee net te veel. Wederom weeënstorm, maar door allerlei apparatuur kon ik niet in bad voor een beeeetje ontspanning, dus vol wee op wee op wee, vanaf rug tot buik tot bovenbenen. En na 6 uur in die weeënstorm zat ik op… 3cm! Aargh! Mijn man zei opgewekt;’Dus nog… 7 uur ongeveer!’
    Daardoor gekozen voor een ruggeprik ;) Duurde even voor de anesthesist kwam en hij gezet was, maar ik had na het zetten nog altijd flink pijnlijke weeën. Gyn wilde de anesthesist gaan bellen om te kijken of alles wel goed zat, maar toucheerde eerst nog even; volledige ontsluiting! Toen was dochter en met een aantal weeën, geen sterrenkijkertje en dat scheelde enorm in hoe effectief ik kon persen (en ook in de drukkende pijn).

    Al met al ging de tweede vlotter, maar kijk ik op beiden ongeveer hetzelfde terug.
     

Deel Deze Pagina