bang voor de douche..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zonnetjes, 30 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    onze dochter is eigenlijk altijd in bad geweest, niet onder de douche. waarom niet? ik weet het niet.

dus het volgende, ze is bang voor de douche..

nou ja, bang.. van te voren vraagt ze al of ze niet onder de douche hoeft. en dat blijft ze herhalen totdat ze in bad zit. ze kan lekker spelen in bad en vervolgens wassen we dr haartjes, dat spoelen we uit met een speelgoedgieter. cremespoeling erin en weer uitspoelen met gietertje. en dan onder de douche. onderlip begint te trillen en ze gaat brullen, keihard huilen dat ze niet wil. we maken al spelletjes ervan, eerst handje eronder zodat ze kan voelen. 10 seconden hoofdje onder de straal, wel meetellen, en dan uit. maar het helpt niets. we zeggen dat iedereen altijd doucht, zelfs haar lievelingsnichtjes en broertje.

zo ben ik met thijs dus heel veel onder de douche geweest, maar ja die was op een gegeven moment 10 kg. mocht niet meer van mn vriend, vond hem te zwaar worden.

wie herkend dit? en heeft tips?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is niet bang voor de douche, maar staat er over het algemeen nooit onder, het hoeft toch ook niet? Gewoon lekker in bad laten blijven gaan.

3. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    nou ja er zijn tuurlijk situaties waar het badje niet is en ze dus even lekker onder de douche kan, maar ja dat gaat niet lukken met haar.

4. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    wij deden oudste ook altijd in bad. Al een hele tijd krijst ze de boel bij elkaar als de sproeier aangaat en we de haren uitspoelen.

Wat hier helpt:
    haar zelf de sproeier laten vasthouden en dan sproeien. Eerst de armen en dan de buik etc. Het gaat nu een stuk beter, haartjes uitspoelen blijft ze niet leuk vinden.MAar tis een minder drama. We vinden dat ze het wel moet doen, want ze moet er toch aan wennen en haar haren moeten toch schoon.

suc6 ermee

5. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik lees ff mee, heb hier eentje van 2, die helemaal gek wordt als ie de douche ziet. Toen ie baby was wel veel met hem onder de douche gestaan, daarna niet meer. Nu dus echt bang.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje wilde niet in bad en niet onder de douche. Ik heb daar laatst ook een topic over geopend. Het was na een poepincident in bad.

Maar goed, sinds een paar dagen gaat hij standaard iedere avond na het avondeten onder de douche en het ging gister zowaar al een stuk beter! In jouw geval zou het dus kunnen helpen als je haar een tijdje iedere dag onder de douche zet ipv in bad. Ze heeft nu waarschijnlijk door dat als ze niet wil, ze toch wel in bad wordt gedaan. Dat houdt dus het roepen van niet te willen in stand. Net zoals dat mijn zoontje niet wist of hij nou wel of niet onder de douche moest die avond en dus iedere keer tijdens het avondeten zei "niet douchen!".

7. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Ik lees ook nog even mee. Heel herkenbaar verhaal namelijk.
    Laatste week vindt hij het af en toe interessant om in bad met de douche te spelen, die we dan heel zachtjes aanzetten.

Twijfel zelf nog steeds... Gaat het op een dag "vanzelf" over en zal hij de douche minder eng vinden als we proberen hem er geleidelijk aan laten wennen.
    Of moeten we de angst proberen te doorbreken door, zoals Yukl beschrijft, hem gewoon voor een voldongen feit te stellen en hem een tijdje lang alleen maar laten douchen?

Sorry... Van deze kant dus geen oplossing voor TS :)

8. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    dank voor alle reacties.

tja, ik blijf het moeilijk vinden. je ziet dat ze er bang voor is, maar probeer dat maar eens te doorbreken.

9. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik hoor het veel vaker, en ook onze zoon heeft de eerste 4 jaar ong van zn leven niet willen douchen, hij vond het vreselijk. Ik heb het gewoon gelaten, dan maar in bad, ook goed. Nu is hij bijna 5 en nu heeft hij geen probleem meer met douchen, hij vroeg er tot mijn grote verbazing op een dag zelf om. Ik denk omdat ik hem nooit gepushed heb te douchen ;)

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Misschien een hele domme suggestie hoor... maar als je samen met haar gaat douchen? Ga je er eerst zelf onder staan en dan nodig je haar uit? Of, wat ik regelmatig doe hier, je gaat zitten op de douchevloer met de sproeier in je hand en dan de kleine tussen je knieën. Dan kan ze evt. zelf de douchekop vasthouden en mama nat sproeien (misschien wel een heel mooi spelletje ;)).

Nu heb ik het geluk dat onze man graag doucht, maar samen douchen vind hij toch echt wel het toppunt van plezier!

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Want? Ik denk dat hij gewoon ouder is geworden waardoor de irreele angst opeens geen angst meer is. Echte angst is het niet, dat geloof ik niet. Anders was mijn zoontje niet binnen een paar dagen alweer milder over het douchen.

12. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Nou precies zoals ik het zeg, omdat ik dat denk. En ik denk ook dat er wel degelijk kindjes bang kunnen zijn voor douchen omdat ze wellicht bang zijn om water over hun hoofd te krijgen, de mijne wel iig. Overigens sloeg mijn antwoord op MIJN zoon en niet op de jouwe, ik had jouw reactie nl niet eens gelezen ;)

Deel Deze Pagina