2,5 en niet onder de douche durven

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Foxter, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi meiden,

Mijn dochter is inmiddels 2,5 en durft nog steeds echt niet onder de douche. Ook de douchekop in bad vindt ze niks. Dus ik spoel met een grote kan water haar haren uit, onder luid protest. Als ik de douchekop gebruik raakt ze zo overstuur dat ze overgeeft, dus aanstellen is het niet.

Hoe kan ik dit nou aanpakken? Er gaat zoveel tijd zitten in het in bad doen. Geen probleem, maar als onze 2e er is zou het wel fijn zijn als we haar dan bijv om de dag in bad kunnen doen en om de dag even snel douchen.

Geen levensgroot probleem maar wel lastig, alle tips zijn welkom!

2. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Liedje erbij zingen?

Het regent het regent...
    verzin zelf een tekst

helaas zitten er ook periodes tussen dat onze zoon niet onder de douche wil maar goed soms komt het echt beter uit.

Huilen tot ze overgeeft kunnen kinderen al snel hoor. Mijn zoon spuugt al met een hap groente alle groentes.

Voor de rest gewoon af en toe onder de douche en er zelf heel luchtig over doen het gaat vast wel weer over.

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hier ook een peuter van 2,5 en douchedrama's. Wij doen hem nog steeds maar in het babybadje, want in de douche wil hij echt niet, en ik heb 's ochtends geen zin in die strijd. Dus ik lees even mee :D

4. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Wat als je de badkuip vult met de douche. (weet niet of dat kan hoor.) eerst haar ernaast houden zodat ze kan zien dat er niks gebeurt.. En daarna evt met haar erin.. Dit net zo lang volhouden tot ze uit interesse met het water gaat spelen??

Is maar een idee hoor!! Succes!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook zo eentje. Het is nu eindelijk (bijna) over..

We zijn heel rustig begonnen. En onder zijn "controle".. Douchekop op zachtjes, en eerst zijn tenen. Daarna tot zijn enkels etc. Totdat hij uiteindelijk bij zijn schouders was. Daarboven blijft nog een beetje een issue. Het is niet meer de blinde paniek van eerder, maar tegensputteren doet hij wel even.
    Dus ik zou ook proberen haar rustig aan te laten wennen.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bedankt voor de tips, we moeten dus in ieder geval wel blijven proberen, niet een pauze in lassen?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Fox, je zou het even een weekje kunnen laten rusten. Maar de praktijk leverde hier dan meestal nog meer angst op, dan minder. Het blijft een issue..
    Ik zou het dus rustig aan doen. Even teentjes spoelen voordat je in bad stapt als start. Evt laat je haar zelf de kop vasthouden, en zet je hem op een paar druppels..

8. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    En anders samen onder de douche... dat ze jou eerst mag nat sproeien...... en de douchekop in elk geval niet op zijn hardst zetten. Gewoon een muizenstraaltje.

9. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier vinden ze allebei de douche helemaal niks. Gelukkig hebben we een grot bad en daar gaan ze iedere avond in. Haren spoel ik wel met de douchekop uit, maar dat blijft vaak een angstig iets.

10. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

ik ging ook wel eens samen met onze dochter onder de douche. wij hebben zo'n douchebak waar ik dan ging inzitten (lees ging want kom met mijn "dikke" lijf niet meer overeind ;)), en dan zat/stond ze bij mij. In het begin liet ik haar zelf zitten in de bak en en dan inderdaad de douchekop op een muizen straaltje. Ik lag de douchekop dan ook wel eens naast haar neer, zodat ze met haar handjes in het muizen straaltje kon voelen.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Samen met mij vind ze ook doodeng, ik had haar de douchekop gegeven en was gaan zitten onder het mom van "mama wassen". Maar nee, zodra er 1 druppel uit de douchekop komt wordt ze hysterisch...
    Maar ja, we blijven in ieder geval maar door proberen, mag toch hopen dat ze op haar 18e wel durft :D Geintje natuurlijk, maar bedankt voor de tips. We gaan ermee aan de slag!

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Hier helpt het om de douchekop op de laagste stand te zetten zodat het water dus niet van heel hoog komt.
    Daarbij niet te warm en niet te hard.

Mijn zoon heb ik tot hij 4 jaar oud was moeten tillen onder de douche.
    Echt heel bang dus ging meestal in bad. Totdat hij zwemles kreeg en nu doucht hij iedere dag.

13. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hier heeft het geholpen dat hij een ander kindje zag douchen (pret zag maken). Deze week durft hij ineens uit zichzelf met zijn hoofd onder de douche. Dikke schik!

14. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Hier ook zo'n mupke wat niet graag onder de douche gaat. Op vakantie was er alleen een douche dus mijn zusje en ik hebben haar in de douche gezet en er een spelletje van gemaakt zo van "oh wat voelt dat gek durf jij dat ook" natuurlijk durft zij dat dan ook haha. En grapjes zo van "oei kwam ik met de sproeier op je been hup hij is weer weg" en de sproeier op haar handjes laten voelen. Het ging niet van harte maar ik kon haar wel zonder problemen snel afspoelen onder de douche. Haartjes deed ik dag 1 met een bekertje (net als thuis) en dag 2 toen de sproeier als iets minder eng was gewoon met sproeier.

15. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ik zou:
    elke keer als je zelf gaat douchen moet ze kijken, doe een beetje maf inderdaad met een liedje en maak het giga leuk. vraag tussendoor 2x of ze erbij komt. Hou dit een hele tijd vol.

16. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Onze dochter was eerst ook erg bang om onder de douche te gaan. Om haar aan de douche te laten wennen ben ik gaan douchen terwijl zij in haar badje zat. Zodra ik dan klaar was met douchen mocht zei nog even met de douchekop spelen. Ik gaf hem haar dan in bad en liet hem heel zachtjes sproeien zodat er bijna geen water uit kwam. Elke douchebeurt deed ik hem ietsje harder en maakten we er steeds meer een spel van. Zij mocht mij afspoelen en ik haar. (buikje kietelen en rug kietelen noem zei het dan.:D) Wat je vooral niet moet proberen is het over het hoofd te laten gaan, want daar zijn ze meestal juist er bang voor, dat het water in de oogjes komt. Toen ze eenmaal gewend was aan de douche kwam ze zelf vaak al uit het badje om gezellig samen onder de douche te spelen met de badeendjes en een plastic bekertje. Nu vind ze het zelfs leuker dan in bad gaan, dus het is hier helemaal goed gekomen. Maar heeft wle even geduurt hoor.
    Mijn zoontje gaat dus nu al vanaf dat hij 2 maanden is mee onder de douche zodat hij er hopelijk niet bang voor zal zijn later.

17. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Fenna vindt de douchekop in het bad ook niks. Sowieso vindt ze haren uitspoelen een drama.

Maar ze gaat vaak wel op haar rug in bad liggen. Dan doet ze alsof ze aan het zwemmen is.
    Ik zeg altijd, ga maar zwemmen. Dan wordt haar haar nat, dan shampoo erin en dan zeg ik dat ze weer mag gaan zwemmen.

Dan spoel ik het met mijn hand uit, bij de haargrens.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hier nog 1 die meteen gaat gillen als ik de douchekop alleen al pak (zoontje is 27 mnd) en meteen uit bad wil klimmen..
    Wij hebben ook al van alles geprobeerd maar niks helpt, of ie nou met mij of met zn papa onder de douche gaat als zn hoofd onder de douchekop moet is het drama.
    Wij moeten hem dan echt met zn 2en vast houden en 1tje zn haartjes uitspoelen.
    Dit doen we dan ook niet meer elke dag.
    Mijn neefje heeft het ook rond deze leeftijd gehad en is nu 3 en er vanaf dus ik hoop maar op een fase...

19. mol81

mol81 Niet meer actief

Onze dochter durft het ook niet. Ze mag altijd kiezen tussen douchen of in bad maar roept altijd dat ze gewoon direct de pyjama aan wil... Nu doen we haar om de dag onder de douche en dat is maximaal 2 minuten werk. Die twee minuten is het gillen geblazen maar daarna is het klaar. Ik weet ook niet wat handig is. Hopelijk gaat het snel weer over.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb de garage van little people en een emmer gevuld met warm water in de douche gezet, ik heb straal heel zacht en kop in t midden(zodat alleen uit t midde van douchekop water komt)versteld. ik heb t ook op grond laten liggen zodat hij t ziet, ook dat er water uit komt en hij mag t zelf pakken. zeep en badspeelgoed in de emmer monddoekje om vast te houden. hij mocht eerst n paar dagen kijken hoe papa douchet. uitgelegd en zo en op n dag mocht hij zelf naar de douche lopen. hij was erg bang maar hij ging wel vrolijk zelf naar de douche toe, alles bekijken en ik kon hem daarna makkelijk wassen. nu af en toe is hij wel bang als water in zijn ogen komt.(hij roept dan mammaaa, mammmaa)maar hij is gek op speelen onder de douche. hij wil daar niet uit(dat is nu het probleem, hij wordt hysterisch als t afgelopen is)
    angst bij t hoofdwassen duurde hier echt maanden lang.douchekop was ook heel eng. pfff. hij gaat 1xper week onder de douche.

Deel Deze Pagina