2,5 en nog geen kleuren herkennen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 14 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze zoon was net 2 toen hij alle kleuren al herkende, ook oranje en paars enzo. Maar onze dochter kent er geen een, roept maar wat en haalt ze constant door elkaar. Terwijl ze toch al goed kan praten. Wanneer kwam dit bij jullie kind?

2. tuc

tuc Niet meer actief

De jongste kent ze nog niet;) de oudste kon ze pas echt hoed toen ze bijna naar groep 1 ging.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Of was mn zoon gewoon snel?
    Oeps,. ik zie dat ik dit topic beter bij peuter en kleuter had kunnen plaatsen.. kan deze worden verplaatst?

4. Cally

Cally Fanatiek lid

13 okt 2009
    1.115
    0
    36
    De jongens kenden hier ook rond hun tweede de meeste kleuren wel. De oudste begon met de primaire kleuren, terwijl nummer 2 begon met kleuren als oranje, paars en grijs ;)
    Ik weet eigenlijk niet wat 'normaal' is.

5. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Zover ik weet ''moeten'' ze dit weten in groep 1.

Je zoon was denk ik gewoon erg vroeg met de kleuren :)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Hier werd ook vertelt dat de kleuren in groep 1 helemaal uitgebreid behandeld worden en dat de kinderen het nog niet hoeven te kunnen. De meesten kunnen het wel, maar het is niet erg.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #7 piccolina, 14 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2014
    Het kan al bij 1 jaar als je oefent. Er zijn speciale puzzels/speeltjes voor. Simpele is om eerst met blauw en rood te beginnen want kind moet twee kleuren naast hebben zo herinnert hij het met vergelijking.
    Haal bij bouwmarkt gewoon 2 kleurstalen blauw en rood en wat extra uit regenboogkleuren plus zwart.
    Kind mag papier niet pakken jij legt voor blauw en rood en benoemt het. Even kijken haal je weg. Zo gewoon 2-3 dagen herhalen.
    Dan leg je papiertje en leg je bin blauwe beker bijv. En bij rode rode. Je maakt stapeltjes van kleuren in verschillende vormen. Je vraagt haat ook zelf zoeken.
    Verder je noemt de dag van vandaag "blauw" en jullie doen alles in blauw : kleding, eten indien mogelijk, tekenen, hele dag blauw zoeken binnen/buiten. Plaatjes ophangen met blauw etc.

Sommige kunnen zelf dat al bij 1 jaar sommige niet. Maar met deze oefening leer je blauw en rood dan brei je steeds uit. Stapeltje geel bij en paars etc. Daarna gradaties van kleur.
    Kleurstalen van Gamma zijn handig. Ik heb toen 2x van elk gehaald:
    8 kleuren-7 tinten elk. Zo later heb ik zelf setje en ze. Ik leg patronen die ze moet herhalen.
    Verder kan je nu ook tangram gebruiken met 2-3 stukken voor kleur herkenning
    Ik heb ook zo"n puzzel zelf dat er 4 kleuren in zitten die kloppen met tekening bijv blauwe bal. Ik haal dat uit en geef haar ze moet kiezen tussen rode of blauwe rondje. Eerst laat volwassene dat zien dan na paar dagen oefenen had ze al dat door. Ze herkent nu duidelijk blauw en rood. Ik heb twee autos en als ik vraag haar blauwe geven kiest ze die dan ook.
    Het is nu ook haar leeftijd met puzzels nu lastig want ze kan nu niet het precies leggen maar alleen naast. Maar is goede oefening voor kleur herkenning

Uiteraard dat hoeft je niet te oefenen is maar ideetje als je dat wil. Bij 4 jaar op school zal ze dat leren. Ik zal dat zelf wel doen en begin al laangzaamhand met blauw/rood omdat eerste 3 jaar kind kan 100x beter leren/rechte hersenshelft gebruiken).
    Je moet het ook niet verplichten. Als kind wegloopt of boos word gewoon stoppen en volgende dag of iets later weer proberen.
    Het is ook maar 10-15min per dag als kind dat leuk vind.
    Hier vind ze super leuk kaartjes bekijken ik laat haar 100den per dag zien.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter (22 maanden) kent wel kleuren (oranje, paars, groen), maar heeft er geen zin in ze te benoemen. Soms is ze aan het spelen met haar stapelbekers en hoor ik haar groen zeggen bij het groene bekertje, maar als je je ermee gaat bemoeien en vragen: welke kleur is dit, kijkt ze me aan en zegt ze: appelmoes, met een brede grijns (appelmoes of ananas zijn haar woorden als ze grapjes wil maken :D)

9. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Jezus, hoe meer posts ik van jou lees, hoe raarder ik het vind worden.. Mag jouw kind ook nog wel eens kind zijn (of in dit geval baby)??

TS, wij zijn het op een gegeven moment een beetje gaan oefenen (deels ook uit onwetendheid dat het nog lang niet "hoefde", maar vooral omdat het leuker was voor onze zoon als we hem bijv vroegen of hij de rode ... wilde geven, hij ook daadwerkelijk snapte wat we bedoelden).
    Hier hebben we dat vooral gedaan met zn autootjes, daar is hij dol op, dus rond 2,5 had hij er ook een stuk of 60. En als hij dan met een paar speelde, gewoon de kleuren benoemen. Dus dingen als: "zoo, die blauwe auto gaat hard, is dat soms een raceauto?" Of vragen of ik mee mocht spelen met de groene auto etc. Ging hier vrij hard.

10. tuc

tuc Niet meer actief

waarom zou je in hemelsnaam willen dat een kind van 1 de kleuren kent:(

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is wat jonger dan 2,5, en als ze zin heeft, kent ze wel wat basiskleuren (blauw, groen, rood en soms geel). Maar vaak interesseert het haar gewoon helemaal niks en roept ze gewoon 'blauw!' :D Komt vast wel goed, ooit :p Het heeft nu gewoon haar interesse 99% van de tijd niet.
    Ik merk trouwens dat het passief eigenlijk wel heel goed gaat; als ik zeg 'mag ik dat rode blokje?' dan weet ze wel welke rood is, maar als ik het direct vraag 'welke kleur heeft dit blokje?' dan interesseert het haar niet.

12. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Het spijt me, maar ik vind dit zelf echt niet nodig. Voor mij gaat dit een stapje te ver.

On topic: Mijn dochter is net twee en die is de laatste tijd wel bezig met kleuren, maar die roept gewoon lukraak een kleur en soms is dat toevallig goed :D Dus die weet ook nog niet echt de kleuren.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier nog lang niet maar hij is een heel stuk jonger en zegt nog niet veel. :p

Maar hier heeft hij wel een ( vind ik ) extreme voorkeur voor alles wat blauw is.
    Zo extreem dat ik soms denk dat hij kleurenblind is en blauw beter onderscheid van andere kleuren. Maar weet niet of dat mogelijk is.
    Van de 10 blokjes (5 kleuren) speelt hij altijd met de blauwe. Met de ringen speelt hij altijd met de blauwe. Leg ik 3 spenen voor hem neer dan neemt hij de blauwe
    Hij is altijd met iets bezig wat blauw is

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje begon ineens zelf met kleuren te benoemen, kleuren van kleren of blokjes of van auto's waar we langs lopen en hij heeft het vaak goed maar vindt het ook een leuk spelletje om het expres fout te zeggen. Ik hoor dat ie vrij wijs is met sommige dingen maar weet eerlijk gezegd niet precies wanneer ze wat 'moeten' weten dus ben daar verder niet echt bewust mee bezig...

15. Cally

Cally Fanatiek lid

13 okt 2009
    1.115
    0
    36
    Dit is heel herkenbaar :)
    Alleen is hier de favoriete kleur groen. Mijn jongste zoon heeft al vanaf dat hij een maand of 8 was een voorkeur voor groen. Altijd het groene blokje pakken, het groene poppetje, de groene speen. En als ik hem zijn kleren zou laten kiezen, zou hij denk ik elke dag een groen shirt dragen :D

Maar hij is niet kleurenblind, daar zou ik me als ik jou was ook geen zorgen over maken. Hij is nu 27 maanden en kent nu vrijwel alle kleuren.
    En het leren is spelenderwijs gegaan. Zoals al eerder gezegd, gewoon dingen zeggen: kijk hier is je rode auto.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Haha leuk herkenning.
    Ik wilde zo weinig mogelijk blauw hebben omdat ik dat zo onnozel vind dat blauw voor jongens is en roos voor meisjes.
    Maar omdat hij zo een sterkte voorkeur heeft ben ik nu alles maar in het blauw aan het kopen :D blauw bordje, blauwe tafel en stoel pff :D

Hier begon het ook al vroeg. Als ik op oude foto's kijk waarmee hij bezig is met speelgoed had hij ook vaak blauw vast. Begon ook ergens tussen de 7 en 9 maanden.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    10-15 minuten per dag?????? Dat is voor een kleuter al best lang om op die manier bezig te zijn want zoals jij beschrijft vind ik alles behalve spelenderwijs.... Waarom zo dwingend?
    Ga lekker spelen en benoem gewoon regelmatig alles dan pikt je kind het vanzelf op. Als je met een jaar al 10 minuten per dag aan de kleuren besteed hoeveel dan wel niet aan de rest?

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, ik lees terug dat het nog lang niet altijd hoeft. Fijn! Het interesseert haar nog niks. Ze roept soms maar wat en af ent toe klopt het wel, maar de keer erop zegt ze weer wat anders waardoor ik weet dat ze het niet snapt.
    Ik heb wat leuke tips gelezen waardoor ik spelenderwijs wel wat met haar zal kunnen gaan oefenen. Bedankt!
    Piccolina: ook bedankt, je tips zijn voor mij alleen iets te serieus. Wellicht is een ander r wel mee geholpen.

19. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje wordt in juni 3 en die kent sinds kort veel kleuren goed, ook bijvoorbeeld oranje, paars en roze. Ik heb er eigenlijk niks aan gedaan, behalve hem verbeteren als hij een verkeerde kleur noemde. Mijn dochter, die verstandelijk functioneert op het niveau van ongeveer een 2-jarige, is momenteel erg met de kleuren bezig, maar noemt alles groen ;). Als ik haar vraag de blauwe beker bijvoorbeeld te pakken, pakt ze overigens wel de goede.

20. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter is nu 21 maanden en heel druk met tellen en kleuren... Tegen mij zeggen ze dat dit heel vroeg is? Tellen kan ze tot tien en de kleuren rood, roze, geel, groen en blauw benoemt ze overal de hele dag :)

(maar wij kleuren en schilderen ook veel, dus misschien dat ze het daarom al weet?)

Deel Deze Pagina