Peuter logopedie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suuzan, 21 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden. Hij zegt zo’n 30 woordjes en voor de rest brabbelt hij de hele dag slissend en onduidelijk door. Ik ben zelf naar het consultatiebureau gegaan omdat hij in 4 maanden tijd niet is vooruitgegaan. Hij begrijpt gelukkig wel alles. Het consultatiebureau raadt logopedie aan en de peuterspeelzaal met VVE. Dit ga ik natuurlijk regelen.
    Ik ben op zoek naar succes verhalen, want ik heb een knoop in mijn maag. Heeft logo/peuterspeelzaal bij jullie kindjes geholpen op het gebied van spraak?
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Vanwaar je knoop?
    Hier nog geen ervaring met logopedie bij de kindjes (ga mogelijk binnenkort met ze starten om andere redenen), maar de peuterspeelzaal heeft hier zéker geholpen om nòg beter te gaan praten ja.

    Op de groep van ons zoontje zit nu een kindje van 2,5 dat ook niet heel veel zegt en m.n. brabbelt. Hij is in het half jaar dat ie er nu op zit (eigenlijk minder want er gaan nog wat vakantieweken vanaf) wel vooruitgegaan in het aantal woorden dat ie uitspreekt.
    Het brabbelen/mompelen is denk ik toch echt iets wat met logopedie opgepakt zou moeten worden ja. Denk niet dat de peuterspeelzaal hierin een wereld van verschil gaat maken (wellicht een beetje, maar niet alles).
     
  3. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    De knoop in mijn maag: hopelijk komt het goed met zijn spraak.

    Fijn dat de uitbreiding van woordjes goed gaat met hulp van de peuterspeelzaal.
     
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde, zoon van 2,5 die 3 maanden geleden weinig woordjes zei, niet vooruitging en veel brabbelde. Advies VVE maar ik heb gezegd dat ik het even wilde aankijken voor 3 maanden. Hij leerde veel nieuwe woordjes, brabbelt wel nog veel maar we zien duidelijk vooruitgang. Een andere consultatiebureau arts bij de vervolgafspraak vond VVE niet nodig (obv hoe mijn zoon praat en de indruk die hij kreeg van hoe wij zijn/met hem omgaan) en raadde alleen logopedie aan, omdat hij denk dat het meer met mondmotoriek te maken heeft dan een ontwikkelingsachterstand.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Mijn zoon zei nog geen woord op die leeftijd. Ik heb zelf om een vve indicatie gevraagd en verwijzing voor logopedie, vooral vanwege zijn grote frustratie om iets duidelijk te kunnen maken. We zijn nu een jaar verder en zijn actieve woordenschat is nu op niveau. Hij praat de hele dag door en heeft alleen moeite met bepaalde klanken, maar een aantal daar zijn ook passend bij zijn leeftijd.
    Hij heeft veel baat gehad bij de peuterspeelzaal en logopedie. En gelukkig vindt hij het allebei ook heel erg leuk. En hij zit beter in zijn vel omdat hij zich ook beter kan uitdrukken.
     
  6. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Fijn dat je vooruitgang ziet. Hopelijk heeft hij baat bij logopedie.
     
  7. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bedankt voor je bericht. Wat fijn om te lezen dat hij nu op niveau zit en plezier had tijdens de peuterspeelzaal en logopedie.
     
    Adje vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ah ja, dat kan ik me wel voorstellen ja. Heb dat zelf gehad bij de oudste (maar kwam wellicht doordat dat ons 1e kindje was en je vaak wat onzekerder bent dan bij een 2e e.v. kindje).

    Wel fijn dat het nu opgepakt kan worden mbv. VVE en logopedie. Hopelijk is er binnen een paar maanden voldoende verbetering te merken.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn zoontje sprak nog veel minder op die leeftijd. Heeft toen een half jaar logopedie gehad, weinig vooruitgang. Met 5,5 weer naar de logopedie omdat juf hem niet altijd verstaanbaar vond. De logopediste vond het niet echt nodig en wij ook niet, nu merken we niks meer en praat hij heel duidelijk.
     
  10. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mooi om te horen dat het gelukkig goed is gekomen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier had de jongste vanaf 2,5 VVE op de peuterspeelzaal, dat was gewoon echt heel leuk voor haar. Ze had een taal-/spraakachterstand door oorproblemen (lijmoortjes) en zei feitelijk niks, ook geen ‘mama’ ofzo.

    Met 3,5 had ze een logopedische test en scoorde ze qua woordbegrip en taalproductie bovengemiddeld, alleen haar uitspraak was nog wat ‘jong’. Met 4 jaar was dat nog steeds zo en stond haar uitspraak qua ontwikkeling stil, toen gestart met logopedie en ik ben alleen meer heel positief; in aantal maanden heeft ze eigenlijk alle klanken goed leren uitspreken. Ze kon bijvoorbeeld geen ‘knoop’, dat werd ‘kjoop’, ‘snor’ werd ‘sjor’, ze kon geen L en geen R, die werden weggelaten of een J, haar ‘ui’ was een ‘au’, en zo nog meer dingen. Nu is ze 5 en is er totaal geen sprake meer van een achterstand, ze heeft het volledig ingehaald en ligt qua woordenschat en zinsconstructie nu juist voor op het gemiddelde.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  12. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Wow, wat knap van haar! Dat zal een flinke opluchting zijn geweest.
     
  13. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Een tijd geleden stond er in onze plaatselijke krant een mooi artikel over logopedie dat je wellicht een beetje gerust kan stellen. Ik kan het je evt sturen in een pb als je wilt.
     
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Genoeg succesverhalen lijkt me zo. Hier niet, maar dat heeft ermee te maken dat er een onderliggende oorzaak is (autisme), ik denk dat als de spraak zelf het probleem is, kinderen zowel bij peuterspeelzaal (met /zonder VVE) als bij logopedie gebaat zijn.
     
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Hopelijk komt het bij jouw kindje ook goed en is er een manier voor jullie om elkaar te begrijpen. Bedankt voor je reactie.
     
  16. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Graag, als je het nog hebt. Mooi lied heb je als citaat bij je handtekening.
     
  17. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Fijn om dit te lezen, dat er meer ouders in dit schuitje zitten.
    Mijn jongste praat nog steeds heel weinig, paar losse woordjes en verder een bepaalde ‘ehh’ neusklank die ‘ie overal voor gebruikt.
    Gaat sinds 4 weken naar de peuterspeelzaal en we hopen dat dat voldoende verbetering gaat geven. Met het consultatiebureau afgesproken dat we in december kijken wat dan de status is en anders had zij het ook over VVE en logopedie. Lijkt me zo heftig voor zo’n kleine van 2,5 om dan al 4 ochtenden weg te moeten. Hij is nu al gesloopt ‘s middags. Dus ik hoop dat we ook voor alleen logopedie kunnen kiezen of dat het niet nodig blijkt te zijn.
     
  18. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Wij starten binnenkort met 2 dagdelen peuterspeelzaal met VVE en hij zal 1 x in de week logopedie krijgen. We hadden al 4 dagdelen mogen krijgen, maar lijkt me ook te pittig voor hem. Hij slaapt ‘s middags ook nog 2 uurtjes. Maar ze hebben het wel steeds over die uitbreiding naar 4 dagdelen. We zien wel! Hopelijk werkt het voor onze kinderen.
     
  19. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Ben benieuwd of het gaat werken, hou ons op de hoogte!

    Hij gaat nu ook twee dagdelen, en dan zou de VVE 4 dagdelen zijn. Hier ook nog 2-3 uurtjes slaap 's middags, je hebt ook niets meer aan je dag met elkaar dan.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.043
    113
    Die van ons praat op zichzelf al niet heel veel. Met 14mnd was t hier nog doodse stilte geen gebrabbel of wat dan ook, die heb ik toen met een pratende hamster uit de tent gelokt. Ze ging ineens brabbelen, hamster werd t hele huis door gesleept en zo zat ze samen te spelen in dr keukentje, hamster eten en drinken geven, hamster slapen, hamster in de buggy...en intussen maar kletsen en die hamster weer terug. Eindelijk uit dr schulp, die tigduizend liedjes, verhaaltjes lezen en praten met en tegen dr had dat niet gelukt.

    Ze snapt veel, meerdere opdrachten achter elkaar (ook gekke) kan ze. Eigenlijk pas vanaf 2-2,5 is de woordenwaterval begonnen en zij zit al heel dr leven 2 dagen per week op de kdv. Leeftijdsgenootjes praten echt wel beter "g, g, kijk eens je papa is er!" Als mn man dr op komt halen. Dat zien we haar echt niet doen nog.

    Bij vlagen gaat er hier een praatbom af, hele verhalen met een bloed serieus gezicht en her en der komen woorden die we snappen en voor de rest klinkt t echt als een verhaal maar geen idee wat ze bedoeld.

    Bij de kringloop hebben we een puzzel tegenstellingen gehaald. Ze is gek van puzzelen. Zijn allemaal puzzeltjes van 2 stukken, wel engelse tekst. Maar hoog vliegend eendje en laag vliegend eendje, in en uit de tractor, jong en oud etc. Ff halfuurtje helemaal 1 op 1, (niet volledig gepuzzel, ze sleept van alles mee en tussendoor is t dansen of liedje zingen en dan puzzelen we weer) gaat t beste. Van de week weer nieuwe woorden geleerd, niet alles blijft hangen maar een paar wel.

    De kleuren maakt ze werkelijk een zooitje van. Geel wordt groen, blauw en rood etc. Dus die pak ik maar op met them a's. Groot vel met tekst geel en daarop alles wat geel is en zij kent op getekend of geplakt.

    Mogelijk komt er hier ook nog een en ander bij aan VVE maar dat zien we nog wel. Voor ons lijkt deze aanpak redelijk succesvol dus die gaan we even doorpakken en kijken waar het ons brengt.
     

Deel Deze Pagina