Slecht zelf kunnen vermaken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Onze zoon van twee kan echt nog niet goed en lang zelf spelen. Waardoor ik op vrije dagen echt continue met m bezig ben.
    Natuurlijk probeer ik hem te stimuleren door iets voor te leggen of voor te doen in de hoop dat ie het zelf gaat oppikken. Meestal houdt ie het ca 5 minuten vol. Is dit niet vreselijk kort?!
    Ik vraag me af hoe andere moeders dit doen?
    Soms twijfel ik ook of ik wel het juiste speelgoed voor hem heb wat ie ook uitdagend vindt.
    Met blokken, zn garage of klei houdt ie het dus ca 5 minuten vol. Verder heeft hij iet echt speelgoed waar hij veel mee speelt :(
    Buiten spelen vindt hij echt te gek, maar ik vind hem nog te jong om er niet bij te blijven. Fietsen ( duwfietsje) ook.
    Verder kan hij ook goed ene half uur voor een DVD kijken dus als ik echt even iets in het huishouden moet doen gaat de DVD maar weer op..:) maar wil dat ook niet te vaak doen natuurlijk :p
    Verder samen boekjes lezen en zingen/ dansen zijn ook favoriet.... maar ja, dat doet ie dus niet alleen :(
     
  2. senne08

    senne08 Lid

    15 mrt 2011
    14
    0
    0
    Mijn zoontje (oktober 2008) heeft ook een hele tijd niet zichzelf kunnen vermaken. Ik moet zeggen dat, sinds hij naar de peuterspeelzaal gaat, dit helemaal anders is geworden.
    Misschien heeft hij daar wat inspiratie opgedaan....
     
  3. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    Mijn 2 jarige vermaakt zichzelf voornamelijk met auto's en dan die van zijn oudere broer:D GROTE! auto's iets wat open en dicht kan.
    of de brandweerwagen van little people dat soort dingen. misschein heb je er wat aan.
    de vrachtwagen Mac van cars vind hij ook geweldig.
     
  4. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik ken het.
    Mijn zoontje heeft het wel gedaan en kan het nog wel, maar dan moet je wel bij hem in de buurt zijn.
    Zodra we achter de computer zitten komt hij bij je staan.
    Tv kijken is hier ook favoriet maar ik ben bezig om dat te minderen al speelt hij ook gewoon als de tv aan staat.
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sommige kindjes zijn gewoon geen 'alleen' spelers (net zoals mn oudste zoontje) heel vermoeiend, maar probeer t te stimuleren. Eerst mee spelen en dan zeggen dat je dit of dat gaat doen en dat hij verder mag gaan spelen. Justin vond t kdv het einde, hoewel hij werkelijk doodop thuiskwam.
     
  6. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hier hetzelfde hoor. Mijn zoon houdt er gewoon van om alles samen te doen, het is echt een gezelligheidsmens volgens mij ;)
    Ik ben 2 dagen per week thuis (en het weekend ook natuurlijk), en dan plan ik altijd iets leuks om te doen. Zwemmen (dat doen we sowieso elke week), naar de speeltuin of kinderboerderij, ergens wandelen of op visite. Dan heb je 1 dagdeel alweer overbrugd.
    Ik laat hem ook wel vaak tv kijken...daar heb ik zelf geen problemen mee, omdat hij ook nog genoeg andere dingen doet en heel actief is.
    En wat ook helpt is gewoon zeggen dat hij nu even alleen moet spelen. Dat doe ik bijv. als ik even wil ontbijten, dan zeg ik dat mama nu even gaat eten en dat hij zelf moet gaan spelen. En dat snapt hij gewoon.

    Maar ik denk dus niet dat het abnormaal is dat je zoontje zich niet lang alleen kan vermaken. Het zal beter worden naarmate ze ouder worden, en het is ook weer afhankelijk van het karakter van je kind.
     
  7. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Gelukkig gaat het met de tijd wel steeds beter, maar nog wil ze vaak veel aandacht hoor. Idd vnl als ik zelf op de bank/achter de laptop zit. Als ik zelf (staand) bezig ben, speelt zij ook beter (of ze wil me helpen).

    We hebben sinds kort klei (met een pers, die vind ze vooral leuk) en daar kan ze zich echt lang mee vermaken, heerlijk! Maar niet te vaak doen, want dan gaat dat ook weer vervelen. Vingerverven (of tekenen) daarentegen is ze zo mee klaar.
    Maar ze heeft dus wel steeds meer spelletjes bedacht waar ze zich best lang mee kan vermaken en meestal zijn dat de simpelste dingen. Al haar knuffels op de bank uitstallen, allemaal een boekje lezen en een bakje met een blokje erin ofzo (??!!)

    Maar ik ga toch altijd wel 1-2x per dag iets buiten de deur doen met haar, want anders wordt ze op een gegeven moment echt wel vervelend hoor.

    Hopelijk gaat t met jouw zoontje ook met de tijd beter worden, want het is echt zeer vermoeiend als ze constant vermaakt willen worden. Meer dan het zoveel mogelijk stimuleren kun je denk ik ook niet doen...?
     
  8. maanvrouwtje

    maanvrouwtje Bekend lid

    26 dec 2010
    884
    0
    0
    Denk dat je goed bezig bent. Ik zou zeggen ga vooral door met stimuleren en heb geduld!
     
  9. Krulletje87

    Krulletje87 Fanatiek lid

    24 jan 2010
    2.404
    331
    83
    van alles...
    Hier dus eentje van 3,5 hdie zich niet vermaakt, ik hoop dat als hij na de zomer naar school gaat dat opeens gaat veranderen, heb nog 2 dochtertjes een van 3 wk die natuurlijk veel slaapt maar ook op haar tijd aandacht nodig heeft, de andere is ruim 1,5 die speelt veel in box.. maar samen spelen helpt ook niet echt.. dan word t meer spullen kapot maken en tuffen gillen enz met elkaar..

    wie heeft ervaring met 3 kids of meer...??en gaat t beter als ze naar school gaan?
     
  10. lob

    lob Fanatiek lid

    27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Mijn zoontje van 2 speelt ook niet graag alleen. Hij heeft wel veel speelgoed waar hij zich mee kan vermaken, maar ik moet er wel bij zitten. Ik hoef eigenlijk verder niet veel te doen. Een paar keer per dag speelt hij een minuut of 5 helemaal alleen en dat was het.
    De hoop op overdag veel huishoudelijke klusjes doen heb ik al lang opgegeven, dat doe ik 's avonds en in het weekend als papa met hem speelt.
    Ik denk ook niet dat het extreem weinig is, en dat veel kindjes dit hebben.
     
  11. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mijn zoontje vind het ook veel leuker om met mama te spelen! Ik mag soms niet eens koken of snel de krant inkijken. Als ik kook of afwas, krijgt hij water in zijn keukentje en als ik kook, krijgt hij echt eten in zijn pannetje. Soms gaat hij dan opeens naar de kamer en bouwt een boge blokkentoren en roept dan "mamaaaaa!" dan kom ik meteen kijken, laat hem dan niet links liggen!

    Gaat hij aan me trekken en gevaarlijke toeren uithalen gaat hij in zijn stoel en zet ik de tv/dvd aan.
     
  12. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Wat fijn die herkenning!!

    Onze zoon is ook echt een gezelligheids kind. Hij vindt het KDV waar hij heen gaat ook super! Maar thui is het een stuk rustiger...
    Naar buiten gaan of iets doen buitenshuis werkt hier ook goed, anders wordt hij echt zeurderig binnen. Maar moet zeggen met het herfstachtige winterweer dat ik er moeite mee heb ook iets leuks te gaan doen hoor... Ben zelf helemaal niet zo'n buitenmens...
    Ik zal echt blij zijn als het weer wat beter werd, lekker naar buiten!
    Nu ga ik meestal op vrije dagen met hem de weekboodschappen doen, het nuttige met het aangename zeg maar. Op de koffie gaan werkt hier ook goed.
    t gekke is dat hij op visite heel lief en zoet kan spelen?!
    Zolang ik er maar bij zit lijkt t soms wel.
    Aan het huishouden kom ik nauwelijks toe. Of iets voor mezelf doen kan alleen als hij slaapt. Of als ik een DVD opzet...
    Tsja, misschien maar accepteren dat ik dat 's avonds moet doen?!
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Meid; het is al een week zalig weer! Die winterjas is al uit en zoonlief loopt lekker in een fleecevest.

    Wij gaan iedere dag naar buiten; wandelen met de honden en naar de speeltuin. Als we dan thuis komen, is hij best moe en dan is het vaak al Sesamstraat-tijd en kan hij even in zijn stoel.

    Ik heb het gevoel dat ik al 2 jaar nergens aan toe kom, sterker nog: het is zo...
     
  14. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Tsja, als je zoals ik 4 dagen werkt dan mis je dat een beetje he...:( Dan moet je het van die ene dag hebben. Heb het tot nu toe nog niet zo getroffen!
     

Deel Deze Pagina