2,5 jaar en wat samen doen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lionne, Oct 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Wat doen jullie met jullie peuter in het weekend?

Mijn man is werken (avonddienst) of hij slaapt. Ik sta er dus vrijwel alleen voor.

Dochter wil het liefst tv kijken of op de ipad hele irritante liedjes luisteren (ze weet hoe de ipad werkt, ook het volumeknopje).

Ik ben ook nog zwanger, ik kan steeds minder. Maar hoe minder ik onderneem, hoe meer drakenstreken ze gaat uithalen.

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Kinderboerderij.
    Naar het bos, eikels en kastanjes zoeken en daar evt later mee aan het knutselen.

Of thuis knutselen, spelletje doen, koekjes/cakejes bakken.

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Qua weinig inspannende bezigheden: samen liedjes zingen (dl heeft van die cd's met tekst/prentenboekje erbij , daar kan ze inmiddels zelf ook wel een tijdje in bladeren als ik de cd op zet) , en sinds ik een sjaaltje voor haar knuffel heb gehaakt speelt ze daar ook veel mee (knopen leren maken etc).

4. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Kleien, knutselen, puzzelen, memory, buiten spelen, kinderboerderij, fietsen, bos, wandelen, boodschapje doen, koekjes bakken, op bezoek bij iemand, verkleden, dansen op liedjes, spelen met duplo of blokken.
    Wat ik wel eens deed was een workout thuis of yoga (voor zover dat kan als je zwanger bent) en dan ging ze mee doen.

5. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Boodschappen doen, ze kan dan helpen met zoeken in in de kar gooien.
    Puzzelen
    Met Duplo spelen
    Kinderboerderij
    Verstoppertje, gegarandeerd een uur plezier hier
    eendjes voeren in het park
    Fietsen
    Naar het bos en daar vanalles zoeken
    Knutselen, verven, tekenen, knoeien met rijst, stukjes scheuren en plakken in herfstthema. Ook leuk voor de versiering in huis
    Naar de bieb
    Zwemmen
    Op visite bij familie
    Naar de ikea, smalland is altijd leuk en we nemen altijd wat mee. Lekker lunchen daar ;)
    Verkleden
    Koekjes bakken
    Samen in bad spatteren

6. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Neem een grote pot kralen en een heel lang stuk touw; dan is ze wel even bezig met kralen rijgen terwijl jij er rustig naast zit. Verder inderdaad, knutselen, boekjes lezen, koekjes bakken of appelflapjes van bladerdeeg, samen filmpje kijken, liedjes zingen, helpen met de was in en uit de wasmachine en droger, mee naar de supermarkt of winkels. En even duidelijk een dagritme maken voor haar, zodat er ook een moment is waarop ze een hakf uurtje zelf speelt tussendoor. Kun jij even bijkomen. Spreek dan bijvoorbeeld af dat als ze zelf speelt tot de kookwekker gaat, dat je daarna ....... Samen met haar gaat doen.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

In huis:
    Kleien
    Met magic zand spelen
    Smartmax uittesten
    Puzzelen (hier begint dat nu steeds meer te lukken)
    Kleuren/schilderen
    Propjes gekleurd papier op een ondergrond plakken
    Snippertjes papier op een kleurplaat plakken
    koekjes bakken (nooit geprobeerd nog; maar het schijnt te kunnen)
    koekjes versieren
    Voorlezen uit boekjes met rare stemmetjes
    Autootjes spelen (sowieso met speelgoed samen spelen)
    "Samen" koken (ieder een eigen pan met keukengereedschap - jouw ingrediënten zijn de echte, hij/zij krijgt water, bloem, zout en ketchup ofzo)
    Een toren bouwen van megablocks
    Samen dansen
    En voor het schermpje zetten

Buitenshuis:
    Speeltuin
    Kinderboerderij
    Winkels bezoeken (en nieuw speelgoed kopen)
    Stukje fietsen/lopen (en dan naar een andere speeltuin verderop ofzo)
    Naar het park/bos/strand/zwembad
    Op visite gaan bij collega-peuters
    Familie bezoeken

8. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,151
    3,027
    113
    Nederland
    Ik zit in mijn verlof met een 3 jarige die ontzettend veel aandacht vraagt de hele dag en ik kan ook niet zoveel meer. Soms moet ze zichzelf maar even vermaken, ik kan nu niet alles meer.

Wat ik wel veel doe is even een stukje wandelen en zij op de fiets.
    Naar de kinderboerderij
    Tekenen en knutselen
    Spelletjes aan tafel
    Puzzelen
    Even op visite bij iemand. Kan zij mooi spelen en ik zitten
    Kleine boodschap in de winkel

9. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Dierentuin
    Boodschappen doen (en zelf helpen)
    Naar de bibliotheek
    Speeltuin in de wijk
    Fietsen
    Kleien

Wij vervelen ons nooit hoor :)

10. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #10 piccolina, Oct 10, 2015
    Last edited: Oct 10, 2015
    Huh? Simpelweg speeltuin/bos/strand/wandeling met loopfiets/step?
    Mooi weer. Zo 2x naar buiten heb je al snel geen tijd over voor samen thuis iets verzinnen laat staan tv/ipad.

Wil je perse thuis iets doen gewoon ipad/tv weg en kijken wat ze dat wil
    - kinetic zand/klei/tekenen
    - boeken lezen
    - stickers boeken doen
    - dansen/rennen/hut(tipi) bouwen
    - kralen rijgen
    - mozaiek spelen
    - lego
    - bouwen
    - haba spelen/domino/memory
    - huishoudelijke dingen samen
    - hammertje tik
    - blaadjes buitrn vinden en thuis beschilderen etc

Gewoon dus wat in huis is en dan specifiek pakken, tijd voor nemen, zitten, spelen. Dus niet zo van dat je begint maar dan na 5 min zelf op bank gaat of vermoeiend vind etc.

Ik was hoogzwanger vond ook lastig om te "beginnen" "zin krijgen" etc ik ging gewoon 10-12 en 15-17.30 naar buiten dus ruim 4 uurper dag.

11. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Mijn vriend zijn werkweek loopt van dinsdag tm zaterdag dus ik ben op zaterdag ook gewoon samen met m'n zoontje. En ik doe dan met hem wat ik op m'n andere vrije dagen ook doe..

Lekker naar t bos, de duinen, het strand
    Een lekker stuk fietsen
    Naar een kringloopwinkel, gegarandeerd pret voor zeker een uur met al dat speelgoed haha
    Naar een speelpleintje in de buurt
    Boodschapjes doen, dan loop ik en laat ik hem op zijn fiets fietsen, in de winkel mag hij het mandje rijden en alles er in doen.

En binnen doen we van alles. Samen schoonmaken, puzzels maken, kleien, verven, smartmax, met de toet toet, etc etc etc. En soms ook gewoon even lekker een half uurtje achter de tv of even op de iPad.

12. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

Aug 8, 2013
    939
    81
    28
    Female
    Ik zit in vrijwel dezelfde situatie en kon vanwege bi vanaf 20 weken al heel veel leuke dingen niet meer doen die we eerst dagelijks deden. Lastige situatie..
    Wat wij nu samen doen (toch wel veel binnen helaas) kleien, kleuren, knippen, spelletje, rollenspel, duplo, magic sand, houten blokken, toet toet opbouwen. Ook natuurlijk af en toe een filmpje, geen iPad want daar wordt mijn zoontje echt ingezogen.. Buiten vooral in de tuin spelen, klein boodschapje (mag hij zelf met een kar boodschappen opzoeken) veel op visite (bij oma kan mama zitten) stukje rijden met de auto, treinen kijken, tuincentrum met speelgelegenheid. En af en toe een uurtje niks, gewoon zichzelf vermaken, lukt hem best gelukkig

13. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Gewoon de tv uit en tablet weg. Kinderen hoef je niet continu te vermaken maar natuurlijk is het leuk om sommige dingen samen te doen. Onze jongste is fan van boekjes kijken, de oudste had daar weinig interesse in. Hier wordt veel met auto's en tractors gespeeld, maar ook met het keukentje. Ik hoef dan niet meer te doen dan het "gekookte" op te eten. Met 1x per dag knutselen zijn ze hier wel klaar hoor; het is vooral afwisseling bieden.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Schilderen!

15. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook een aandachtvrager en zwanger. *(en nu fulltime thuis omdat ik helaas geen baan heb)
    Gaan op woendagmiddag naar bied voor het voorleesuurtje.
    Na school naar de buurtspeeltuin, dan zijn er ook andere kinderen.
    Naar grote/ kleine speeltuinen
    Park/ bos en allerlei dingen verzamelen waar je later thuis mee kan knutselen
    Taart/ koekjes bakken
    eendjes eten geven

16. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Wij zijn veel buiten. Speeltuin, kinderboerderij, fietsen. Gewoon lekker buiten spelen. Zwemmen doen we ook geregeld. Binnen houdt ze ook van de Ipad, kijkt ze af en toe tv, we puzzelen, met de bal voetballen, aan tafel stempelen/kleuren.
    Als ik alleen met haar ben ga ik ook nog weleens op visite bij familie bijv.

Maar over het algemeen speelt ze veel buiten

Share This Page