Ik vraag me af wat het verschil is tussen regulatiestoornissen, pddnos/ass en sensorische integratiestoornissen. Ik ben nogal zoekende naar veel antwoorden omdat mijn zoontje bepaalde bijzondere dingen laat zien in zijn gedrag. Maar nu kom ik deze drie stoornissen tegen die wel erg veel op elkaar lijken maar toch een andere benaming hebben. Wie weet hier meer van of heeft kindjes met deze diagnoses?
Ben je daarmee bij een arts geweest of stel je de diagnose liever zelf? De oorzaak van de verschillen is een andere manier van verwerking van informatie. Vond er laatst een handige website over... Zal eens kijken of ik die nog terug vind.
Ik heb een mannetje met regulatiestoornis. Bij hem houd dit in dat emoties blij, boos, vedrietig ect ect wat moeilijker voor hem te verwerken zijn, hij blijft hier extreem lang in hangen en duurt even voordat hij zichzelf weer onder controle heeft (reguleerd) Wat voor dingen zie je bij je zoontje als ik vragen mag?
nou inlezen is nog zo gek niet.. maar de echte diagnoses kun je beter aan de pro's overlaten denk ik dan inlezen kan natuurlijk nooit kwaad.. dat vooropgesteld
@bizzy bedankt voor je reactie hij is heel druk en lijkt vaak doof als ik hem roep, zijn gehoor is verder goed, het is net of hij prikkels op een andere manier verwerkt, ook het lang blijven hangen in emoties herken ik, hij kan soms lang blijven lachen of lang blijven huilen en boos zijn hij heeft dan inderdaad geen 'rem' ook in zijn drukke gedrag heeft hij geen rem, tenzij wij hem remmen dan is het net of hij dat prettig vindt, hij is aangemeld voor verder onderzoek ivm een ontwikelachterstand, welke kenmerken heeft jouw zoontje nog meer als ik vragen mag?
Mijn zoon heeft een Sensorisce intergratie stoornis daar kan ik je alles over vertellen, over de rest niet haha. Hij heeft geen autisme of ADHD o.i.d. Hij heeft nit een goed evenwicht en motoriek doordat prikkels niet goed naar de hersenen verwerkt worden. Ook zijn eten is een moeizame strijdt. Stukjes verdraagd hij niet en eet zeer zeer langzaam. ik heb een goede therapeute nu in leeuwarden en mijn zoon gaat met sprongen vooruit! in de zomrvakantie begin ik met 2 weken borsteltherapie, om de 2 uren ga ik hem da borstelen met een speciale borstel om te kijken dat de prikkels juist naar de hersenen kunnen gaan komen! hoop zo dat het gaat werken! Ik ben achter de SI gekomen dankzij mijn ex schoonzus! zij is dieetiste en bij haar kwam ik met de vraag over mijn zoons eten... en zo is het balletje gaan rollen. Mijn zoon is verder een heel prettig ventje en heel sociaal en maakt goed contact met iedereen Zijn evenwicht en motoriekproblemen lossen zich op in de loop van de tijd maar zijn eten zal een probleem blijven denk ik maar nu ik eet wat het is kan ik er beter mee omgaan en heb ik er geduld voor en om mij heen hoor ik steeds meer kinderen met S.I. steeds meer mensen gaan er achteraan nu! kinderen hoeven niet alle verschijnselen te hebben van SI zoals velen denken, een paar is al SI en de 1 heeft dit en de ander heeft dat geen SI geval is hetzelfde... maar therapie er voor werkt hee goed en je kindje knapt er zo van op en krijgt zoveel meer zelfvertrouwen
Ff off topic. Op de daggroep waar ik liep met zoonlief had een meisje echt heel veel baat bij borsteltherapie! Eerst best veel weerstand maar later vond ze het geweldig ook werkte haar ouders met een veertje, op haar armen benen ect ect. Ben benieuwd hoe jou zoontje het gaat ervaren!
ik ben ook heel benieuwd! begin over 2 weken er mee dan beginnen de vakanties hier in het noorden, dan kan ik om de 2 uren borstelen. ik heb hem al geborsteld afgelopen week (1x om te oefenen) en hij liet het toe en vond het wel goed alleen moest hij mij ook borstelen haha dus ook ik ben geborsteld ik hoop zo dat het helpt! maar anders: baat het niet dan schaadt het niet. vooral voor zijn eten zou het geweldig zijn. ik hoor meer positieve verhalen gelukkig dus ik ga er voor
Ja hoor dat mag Zoonlief is heel maar dan ook heel erg druk, kan moeilijk stilzitten en als hij stilzit beweeg hij wel iets ( tenen, vingers ect ect) In slaap vallen vind hij erg lastig moet echt alles bespreken van die dag wat soms ook moeilijk is omdat hij natuurlijk ook eens iets heeft gedaan of gezien dat ik gemist hebt.Droomt veel heeft vaak last van angstdromen en praat in zijn slaap. Leuke of minder leuke dingen kan ik beter niet lang van te voren vertellen ( wat we gaan doen) omdat dat voor hem in zijn koppie gaat spoken. Boosheid is hier best extreem lijkt wel of het een ander kind wordt met grote ogen echt woest , slaan, schoppen, gillen ( voorheen zat hier ook knijpen en bijten bij). Gelukkig zijn deze buien al veel minder nu hij geleerd wordt te vertellen met woorden waarom hij boos is. Het kan om iets heel (voor mij) onbenulligs gaan maar ook ik heb geleerd dat op deze manier alle prikkels naar buiten komen bij hem ,is zijn uitlaatklep. Verder heeft hij een heel goed visueel geheugen , als hij een keertje ergens is geweest herken hij de weg (gewoon bizar) maar ook tv series ,mensen, gebeurtenissen nog een voorbeeld: hier was een brandweer geweest he mama? als we langs een huis komen waar iemand werd gehaald via brandweerladder (weken terug). En hij scoorde 2 jaar terug 118 met intelligentietest/psygologische test en nu resent schoorde hij 122 daarmee, wat bovengemiddeld is. Hij is heel sociaal praat tegen iedereen en is hyperflexibel (veel ruimte in gewrichten) maar de link met regelutatiestoornis valt niet te leggen. Zo heel verhaal
Leuk om jullie reacties te lezen en begin nu het verschil te zien en het beter te begrijpen. Dat van het eten herken ik niet bij mijn zoon hij eet en lust bijna alles. Ik las op internet dat een kenmerk van sensorische integratiestoornis kan zijn dat een kind niet reageert op geluid of op zijn/haar naam. Herken je dat misschien? Bizzy, dat doet mijn zoontje dus ook als hij rustig naar tv zit te kijken moet er altijd wel iets in beweging zijn. Hij beweegt zijn teentjes dan constant of beweegt onrustig met zn beentjes of friemelt met zn vingers. Mijn zoontje heeft weer moeite met contact met onbekenden. Met ons en familie die hij vaak ziet heeft hij gewoon contact, met kindjes ook maar met hun wel op een onhandige manier. Fijn om hier deze dingen met jullie te delen!
herken dingen van mijn zoon: niet stil zitten, goed geheugen! (vroeger heette dit fotografisch geheugen) hij slaat beelden op en als we er weer kome dan herkent hij dit. leuk voorbeeld afgelopen vakantie zijn op htzelfde park geweest als vorig jaar en voor de 2e keer naar een boerenmarkt waar hij op ecte tractors mocht zitten, vorig jaar ook al en toen zat hij op 1 en drukte perongeluk op de toeter en hij schrok toen zo! dit jaar zet ik hem op ee tractor en he 1e wat mijn zoon zei: mama dit i nietde tractor met de toeter he? en ja dan kijk je elkaar even aan (mijn moeder en ik even dus ) bij ltijd wel wat, mijjn zoon beweegt er ook wat vooral onder het eten... eten is gewoon heel gevoelig bij mijn zoon en dan zoekt hij andere prikkels om het eten niet te voelen (zo legt therapeute het uit.) OOk ik vertel mijn zoon niks meerals we ergens heen gaan, naar de dierentuin ofzo! dan is hij er helemaal afnl. ik zet hem in de auto deze dag en ga rijden en halverwege vertel ik waar we heen gaan haha. PS sorry voor de spellingsfouten! toetsenbord haperd al een paar weken
We zullen weten dat we mama's zijn he Ik weet al niet beter meer in me buik was hij al enorm druk en een eigenwijze scheefligger hahahaha. Maar ook verschrikkelijk lief en kan gek genoeg wel de emoties van andere benoemen! Vanmorgen paste me ma op en ik kwam huilend van de kaakchirurg terug, zoonlief wist niet dat ik daar heen moest en ik kwam binnen en hij zei mama je heb auw aan je wang he , ik geef wel een kusje....zwijmel me lieve kleine man die zelf zo veel moeite heeft met emoties wist wel mij te troosten