Goede avond allemaal. Mijn vraag: Anouschka is nu 4 weken oud en krijgt afgekolfde melk. Ze begon met zo'n 70 cc per keer na een week of 2. Nu krijgt ze ongeveer 120cc alleen soms wil ze gewoon nog 50 cc er achteraan. Is dit niet veel te veel? Ze spuugt soms een mondje terug (wat dikkige derrie), maar verder lijkt ze tevreden. Na die 120 (vooral 's avonds) is ze echt niet tevreden en stopt pas met huilen als ze die 50 cc ook nog krijgt. (Ik kan er bijna niet tegenaan kolven) Kunnen ze nou van bv echt niet teveel krijgen? Kraamhulp had namelijk een raar verhaal over een baby die bij elke huil aan de borst werd gelegd en zo vol zat, dat ze besloten om hem nu eens zelf te laten komen en kwam toen dus pas na 40! uur weer...... Dat verhaal spookt telkens door mijn hoofd en ben best een beetje bang dat Anouschka overvoerd raakt zo. 170cc bij een 4 weken oude baby teveel of niet? Wat vinden jullie? Ook ben ik heel blij dat het goed gaat met het kolven, bij mijn andere dochter was het borstontsteking na borstontsteking en moest ik er toch uiteindelijk na 3 weken mee stoppen. Nu gaat het lekker en wil dit graag zo lang mogelijk volhouden, maar als ze te veel krijgt en niet stil te krijgen is met minder zou ik dan iets anders moeten proberen? Wat een onzekerheid toch weer allemaal.
hey meis. dat kan niet hoor. als ze aan de borst liggen weet je ook niet wat ze krijgen toch. ik denk zelf dat je kleine het gewoon nodig heeft en bv kunnen ze echt niet teveel krijgen. dat verhaal van de kraam geloof ik echt niet no way. fynn lag ook heel erg veel aan de borst soms wel 20 keer per dag ook als hij huilt troost ik hem met de borst hij krijg waar en wanneer hij wil eten en dat kan 5 keer daags zijn maar ook 10 keer. en 40 uur niet eten red hij echt niet hoor max is echt 8 uur en dan slaapt hij ook nog.
Ze kunnen ook van BV wel echt teveel krijgen. Bij elke huil aanleggen is ook niet nodig: ze hebben echt niet altijd honger dan. Heb ik hier in het begin ook nogal eens verward, de verschillende signalen. Maar voordat ze teveel krijgen van BV, moet het wel vrij extreem zijn hoor. En de meeste kindjes geven op een gegeven moment echt wel aan: nu is het zat. De hoeveelheden die je beschrijft, lijken me niet problematisch. Ik weet niet hoeveel Thirza toen dronk, want die had ik toen alleen aan de borst, maar ik weet wel dat ze 's avonds clusterde, dus die zal ook meer binnen hebben gekregen dan over de rest van de dag. Wel een lekkere kraamhulp zeg, met zo'n spookverhaal....
Dank voor jullie antwoorden. Het verhaal van de kraam vond ik zelf ook al erg vreemd, kindje zou na 40 uur toch uitgedroogd zijn..... Was sowieso een vreemde kraamverzorgster. Was bijna pensioen en vond na een paar dagen dat ze wel 3 uur kon komen ipv van 6, want ze had zo weinig te doen. Ze begon al met een uur koffie drinken, stuurde me zelf naar zolder op de 2e dag om de wasmachine aan te doen (ze wist na 10 keer uitleggen nog niet hoe die wekrte:x). Anouschka nam goed de borst volgens haar, maar ik zat met tranen in mijn ogen van de pijn, kloven van hier tot tokyo en stress, niet te kort. Anouschka doet het goed, vanmiddag wegen en dan weet ik zeker of het goed gaat met groeien ook. Voor mijn gevoel krijgt Anouschka niet teveel (mijn man is er minder gerust op), dus ik blijf gewoon zo doorgaan. Kan het ook een regeldag zijn na 4 weken?
Zou zomaar kunnen, maar over het algemeen drinken ze dan de hele dag door met korte tussenpozen en minder per keer. Meestal is dat rond 3 weken, maar dat zijn de gemiddelden, Maar jij kolft volledig af, begrijp ik dat goed? Dan zou het allemaal wat anders kunnen lopen... Als je merkt dat ze meer gaat vragen, is het wel handig om ook met kolven dus vaker aan te leggen Heb je nog iets van een klacht ofzo ingediend over die kraamhulp? Lijkt me toch niet echt een handige tante om over de vloer te hebben
Ja klopt, ik kolf volledig. Heb zojuist nog proberen aan te leggen, maar dat gaat niet. Ik kolf nu eerst 120 cc. Dan lijkt ze tevreden, maar na een paar minuten huilt ze weer en zoekt uit volle macht naar nog meer drinken, dus snel nog wat kolven. Zo blijft de hoeveelheid wel op peil toch? Kolven op verzoek, dus ook vaker dan normaal. Heb nog geen klacht ingediend. Ga dat nog doen.....beetje te druk gehad daarvoor. Ga dat zeker wel doen hoor!
Haha, die eerste weken heb je idd nergens anders tijd voor Maar idd doen, want dit is wel vrij bizar! Mag ik trouwens vragen waarom je kolft? Of eigenlijk: wat er misgaat met het aanleggen? (ff nieuwsgierig ).
En oja, als jij extra kolft als het flesje te weinig is, regel je op die manier je productie idd weer.
Waarom ik kolf..... nou na 2 dagen waren mijn tepels al helemaal kapot. De bovenste laag was er helemaal af, één grote korst was het. De pijn was ondragelijk. Ik heb hele gevoelige omhoogstaande tepels waardoor ze heel snel kapot gaan. Zelfs met tepelhoedjes gaan ze stuk. Bij mijn eerste heb ik het ook gehad en ben toen een paar weken doorgegaan, huilend, met een gestresst meisje ( en ikzelf toch wel). Dat wilde ik niet nog een keer. Heb er een trauma een overgehouden bijna. Dus de beslissing om te gaan kolven was een goede voor mij, want ik wil toch dat Anouschka bv krijgt. Zolang het zo goed gaat, wil ik het zo doen. Is je nieuwsgierigheid zo bevredigd.
@Merel: teveel kan niet Zou het een idee zijn om een LK in te schakelen? Het word meestal vergoed door de verzekering en is zeker waar voor je geld... zonde om niet te gebruiken zou ik zeggen
@Merel: jeetje, wat naar! Apart dat kolven dan toch wel lukt trouwens: dat voel ik hier meer aan m'n tepels dan het voeden zelf... Heb je er een lactatiekundige bij gehad? Hier hapte Thirza in eerste instantie ook niet goed aan, (dus ook hier direct na de eerste keer kloven ), en dat bleek achteraf door het kiss-syndroom te komen. Maar hier werkte het met tepelhoedje wel goed en ging ze, toen we uiteindelijk met behandeling bij de osteopaat bezig waren, ineens wel goed aanhappen,