Ineens op buik willen slapen, 6 maanden

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Tulpblaadje, 19 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

17 mrt 2014
    199
    0
    0
    Hoi allen,

Mijn dochtertje wil ineens alleen maar op haar buik slapen. Tot een paar dagen geleden sliep ze altijd prima op haar rug, maar nu heeft ze het draaien ontdekt.
    Eerst bleef het bij op haar zij liggen, maar nu gaat ze helemaal op haar buik liggen. En eigenlijk binnen een paar seconden dat ze in bedje ligt, ze wacht niet eens tot de slaapzak dicht is.

Ik vroeg me af of het nog kwaad kon bij een kindje van 6 maanden. Ze kan namelijk nog niet terug naar haar rug, maar is wel vrij sterk in haar nekje en kan zichzelf opdrukken.
    Ze ligt ook erg vaak met haar hoofd naar 1 kant.

Groetjes

2. Prinsesje2014

Prinsesje2014 Actief lid

12 dec 2013
    411
    1
    18
    Ik zou het lekker zo laten. Ze is sterk genoeg om om te draaien. Mijn dochter slaapt al vanaf dat ze 6 weken is op haar buik. Anders sliep ze gewoonweg niet. In het begin was het even spannend, maar is altijd prima gegaan. En nu nog altijd slaapt ze op haar buik.

3. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Prinsesje2014,

De veiligste slaaphouding is toch nog even op de rug. Zo weet je zeker dat je dochtertje met het gezichtje vrij ligt. Pas zodra ze zichzelf vlot om en om kan draaien, kan je baby zelf haar slaaphouding bepalen.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

4. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

17 mrt 2014
    199
    0
    0
    Maar als ze zelf draait naar haar buik, maar niet meer terug kan naar haar rug? Moet ik haar dan 'vast' leggen ofzo?

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn zoontje slaapt al sinds de eerste week op zn buik. Hij kon toen al zn hoofdje omdraaien, dus vond ik het veilig genoeg. Met 6 maanden en een goede hoofdbeheersing zou ik het echt gedn probleem vinden.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En dat is helemaal uit den boze, toch VeiligheidNL? Wat moet TS dan doen?

Ik zou het gewoon zo laten hoor. Hoe moet je anders voorkomen dat ze zich bij 6 maanden op de buik gaan draaien? :(

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze oudste had dit ook. Ik heb haar de eerste nacht telkens weer op haar rug gelegd, maar halverwege de nacht besloten dat dat gekkenwerk was ;)

8. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Vastleggen moet je inderdaad niet doen. Wat je wel kunt doen, is overdag oefenen met het omdraaien van buik naar rug. Waarschijnlijk zal een kindje van 6 maanden dat al naar buik- en zijligging kan draaien, ook het omdraaien naar de rug snel doorhebben. Een babyslaapzak maakt het meestal moeilijker voor een kind om zich op de buik te draaien.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Moeilijker, maar niet onmogelijk ;) Daarom vaak alleen uitstel van executie...
    Mijn zoontje (7 mnd) doet het nu dus ook. Terugdraaien heeft geen zin want hij draait meteen weer terug op zijn buik... beetje naar het midden van het bedje schuiven doe ik nog wel eens en soms is hij over zijn armpje heen gedraaid, dan draai ik die weer even naar 'boven' zeg maar dat hij wel makkelijk op zijn armpjes kan steunen als hij wakker wordt.
    Mijn dochter kon het met 3 maanden, op de buik draaien met slaapzaak aan...

10. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Mijn dochtertje is nu 5 maanden en draaide een paar weken geleden in een keer van rug naar buik. Toen is ze zelf haar slaaphouding gaan bepalen door veelal op haar zij of buik te gaan liggen. Ik vond het ook reuze eng en spannend, maar haar iedere keer terug leggen op haar rug was gekkenwerk. Nu een paar weken later kan ze ook van buik naar rug terug draaien. Dus ik ben er steeds geruster op geworden. Overdag ga ik natuurlijk wel eens een kijkje nemen en als ik s'nachts wakker wordt ga ik ook altijd even kijken. Ik moet er nu maar gewoon op vertrouwen dat ze het reflex heeft en gewoon haar neusje vrij kan houden als ze op haar buik ligt.
    Dl draait trouwens net zo soepel om en om met haar slaapzak aan, dan zonder slaapzak.

Deel Deze Pagina