Wennen aan zonder middagslaap?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Duchess, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nou het gaat zo lekker hier, not.. hihi.
    Hoop dat jullie me weer kunnen helpen.

Ik ben altijd geweest van kijken naar de behoeftes van je kind, en dat is hier altijd prima gegaan.
    Nu zijn wij al enige tijd aan het twijfelen of DL niet beter zonder middagslaap zou gaan omdat ze moeilijk ging slapen 's avonds. De laatste tijd was dat vaak 21.30/22.00 voor ze sliep. (19.45 naar bed) Ik liep dan gerust 20 x op en neer, om gek van te worden...
    3 weken terug denk ik, begon ze met midden in de nacht ook weer wakker te worden en dan echt klaar wakker, om vervolgens pas na ongeveer 2 wakkere uurtjes weer te slapen. Als ik haar vroeg waarom ze niet ging slapen, zei ze dat ze niet moe was. Sochtends dan vaak alweer om 05.30 of op zijn laatst 06.00 uur wakker.
    Dat was voor mij het punt dat ik met mijn man wilde bespreken wat we gingen doen, en dus samen besloten om te kijken wat er gebeurde als ze zonder middagslaap zou doen. Dat ging de eerste dag perfect! Ze lag er om 19.30 uur in en viel als een blok in slaap, meldde zich wel alweer om 6 uur, maar was tussendoor niet wakker geweest en had lekker geslapen. De 2e dag hetzelfde, ging overdag erg goed, maar ze viel in de namiddag op de bank in slaap waardoor ze savonds om 20.30 naar bed ging maar ook toen sliep ze gelijk, werd snachts niet wakker en sliep zelfs 's ochtends tot 06.45 uur.
    We dachten dat we het gevonden hadden dus!
    Tot gister, ze ging naar de gastouder en daar is ze smiddags op de bank in slaap gevallen. Ze was 's ochtends al moe. Haar nog gevraagd of ze smiddags naar bed wilde, nee dat wilde ze niet.
    Gisteravond wel weer goed gaan slapen (GO had haar overigens wakker gemaakt na ca 3 kwartier slaap) en ook goed geslapen vannacht.
    Vandaag ben ik met haar thuis en heb ik vanochtend alles uit de kast getrokken haar wakker te houden en het ook gezellig te houden. Ijsjes gehaald en samen gegeten, stukje gefietst, gewandeld, in de tuin gespeeld, in een speeltuintje gespeeld in de buurt... hoop afgewisseld, geen minuut stil gezeten, maar bij thuiskomst tussendoor viel ze weer als een blok in slaap.
    Nu ben ik benieuwd naar ervaringen, is het slapen zonder middagslaap een kwestie van wennen? Of is ons meisje gewoon nog echt niet toe aan de dag zonder middagslaap?
    Ik vind het geen probleem haar toch te laten slapen 's middags, maar vraag me af of het vaker op deze manier gaat en ze er dan na een tijdje vanzelf aan wennen of dat ik haar beter toch gewoon rond een uurtje of 12 op bed kan leggen smiddags...

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    HIer heeft het wel een paar maanden geduurd voordat het zo ver was dat ze nooit meer tijdens het spelen of eten of gewoon waar ze zat in slaap viel af en toe...dus denk dat het een kwestie van wennen is...

als ze zelf aan geeft niet te willen....en euh zoveel doen joh! dat is juist vermoeiend hahaha. Op een gegeven moment zal ze niet meer zomaar in slaap vallen ergens.....en dan is het ook bijna meteen over (hier werd er heel soms wel eens gevraagd, mama slapie doen?) Maar dan was het echt maar max 30 minuten omdat anders de hele avond wakker en sochtends ook vroeg wakker.......

Succes!

3. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij regelt ze het nog steeds prima zelf ;).

Wat ik lees is dat ze de afgelopen dagen telkens even op de bank heeft geslapen en dat het dan s nachts goed ging. Misschien is dat DE manier zoals het haar nu bevalt?

HIer zijn ze bijna 3, en het verschilt enorm per dag. Als het niet uitkomt slapen ze niet overdag (bijv met dagjes weg en zo), en op thuisdagen slapen ze soms 3 uur s middags. Beide keren gaan ze rond 20uur s avonds naar bed, en ik zie eigenlijk s nachts geen verschillen.

Let goed op dat je haar nu niet TE moe maakt, want dan krijg je een averechts effect.

4. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hier hetzelfde probleem! had er ook al een topic over geopend bij baby en dreumes.

ik had ook bedacht sam niet meer te laten slapen s'middags, maar ik ben bang dat hij dit nog niet red. nu vandaag hem na een uur en driekwartier wakker gemaakt, in de hoop dat hij vanavond gewoon rond 19.30 in slaap valt.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier al langer dan n maand op de bank n dutje.ik maak hem dan wakker na half uurtje. en soms ook na 10mn.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Thanks meiden. Ik weet niet waar t aan ligt, maar ben de laatste week zo onzeker over alles, om gek van te worden!
    Maar misschien heb je gelijk Adi.
    Maar ik moet zeggen dat vanochtend wel veel problemen gaf hoor, telkens moe, bij mama liggen/hangen, maar ze wilde niet naar bed. Vandaar dat ik veel met haar ben gaan doen, omdat ik dacht dat ik haar wakker moest houden hahah.

Ik heb haar nu laten slapen tot ze zelf wakker werd en ze heeft ook echt maar een cyclus geslapen, dus ca 45 minuten..

Pfff, kan op t moment erg gek worden van mezelf.. denk t ene moment wél middagslaap nodig, andere moment niet, zucht.. ;)

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    #7 Duchess, 30 mei 2012
    Laatst bewerkt: 30 mei 2012
    Overigens sliep ze de laatste tijd sowieso nog maar maximaal 1 a 1,5 uur smiddags, vandaar dat ik nu gelijk weer bang ben dat het nachtelijk drama weer terugkomt denk ik?

Maar wat ik me wel afvraag, is het normaal dat ze in deze fase de hele dag door moe zijn? Of zijn andere kindjes ook gewoon goed wakker de hele dag?

8. elsie22

elsie22 Niet meer actief

sam had gister zo'n dag dat ie alleen maar moe was, veel huilen tussen de middag bijna 3 uur geslapen en nog moe! onder het avond eten ook huilen, dus om 19.00 lag ie er in en pas 21.00 sliep hij.

9. adi

adi Niet meer actief

Het kan ook een fase zijn.
    Rond de 2 jaar herken ik het zelf niet, maar ik weet dat ze toen minder sliepen dan dat ze nu doen met bijna 3 jaar.

Ik zou het gewoon van dag tot dag bekijken. Misschien is ze zelf haar ritme zoek, moet nog wennen aan minders slaap per 24 uur en dat ze daardoor meer moe is.

Wat ik de afgelopen jaren ontdekt heb is dat ze hier s nachts het beste slapen als ze overdag ook voldoende aan hun slaap komen. Dus hier geldt ook overdag: moe is slapen. Ook al is dat met deze leeftijd nog 2x per dag, dan is dat maar zo. Dan blijven ze s avonds wat langer wakker.

Maar ik zou het persoonlijk even aankijken. Als ze daar behoefte aan heeft gewoon laten slapen overdag (misschien een korter slaapje, of eerder op de dag), en s nachts proberen om haar uit te leggen dat de nacht niet bedoeld is om te spelen.

-> wat me binnenschiet: misschien heeft ze snachts last van warmte! M wilde hier afgelopen nachten graag bij ons slapen, maar dan bleef ze ook uren woelen en letterlijk op haar kop staan, omdat ze het te warm had.

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Het slechte slapen was jammer genoeg al voor de warmte begon. Dus denk niet dat dat het is. Lijkt ze verder ook weinig last van te hebben trouwens. Want deze week slaapt ze dus prima terwijl juist deze week haar kamertje het heetst is.

Denk dat we het maar van dag tot dag bekijken... denk ik, want blijf toch wel twijfelen of ik haar niet toch gewoon om 12 uur op bed moet leggen en dan tot 13.00 laten slapen.. Want net zoals van de week sliep ze pas om 17.00 op de bank, en moest ze dus weer later naar bed omdat ze niet moe was eerder.

11. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Hier ook zulke nachten op het moment (met een weekje normaal slapen er tussen gehad). De oorzaak hier zijn de laatste kiezen, die komen op het moment door.

Ik koop taart, als die !*&#^%# kiezen eindelijk door zijn, want wat duurt het lang zeg. En vreselijk zielig voor de kleine, rode ogen van het weinig slapen, en zo verdrietig. Wat zal ik blij zijn als dit achter de rug is.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat je als laatste schrijft wilde ik opperen - wat gebeurt er als je haar op een vaste tijd in bed legt en dan max. anderhalf uur laat slapen, zodat ze vroeg in de middag weer wakker wordt?

Dat doen wij hier al sinds dat ze een jaar is, altijd na de lunch naar bed, ongeacht of ze klaarwakker is of bijna in slaap valt. Werkt hier heel goed, nou ja, tot een paar maanden geleden in ieder geval, op het moment is het een beetje om en om of ze wel of niet gaat slapen maar ik blijf haar consequent wel naar bed brengen en de laatste twee dagen heeft ze alweer 2 uur geslapen elke dag. Het is het proberen waard denk ik.

13. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier duurde het de laatste dagen ook wat langer voor dat ie sliep. Dat is wel sinds de warmte, dus wellicht komt het hier wel daardoor. Geen idee.
    Soms duurde het ook wel anderhalf uur voordat ie sliep. Ik ga alleen niet naar boven. Hij ligt eigenlijk al die tijd te lachen en te kletsen en roept de hele tijd bumba (enige woordje wat ie zegt).
    Na anderhalf uur werd het dan vanzelf stil.

Nu heb ik hem gisteren iets eerder op bed gelegd tussen de middag en hem max 1,5 uur laten slapen. En gisterenavond viel ie binnen 10 min in slaap.

Het komt nu trouwens wel vaker voor dat ie zelf geen middagslaapje wil doen. Maar ook dan ligt ie in zn bedje volop te kletsen. Ik laat hem dan max een uurtje liggen.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier gaat ze niet liggen kletsen, want dat zou ik ook prima vinden, maar mij echt de hele tijd roepen met van alles wat ze wil (kusje, drinken, knuffel, dit, dat...) en als ik dan zeg waarom ga je nou niet slapen, zegt ze dat ze niet moe is. Sinds ze smiddags niet slaapt, is dat helemaal verdwenen en slaapt ze echt binnen 10 minuten.

Eylem, dat deed ik eerst ook, zo rond 12en naar bed, en vaak zat dat ze dan maar een uurtje ofzo sliep, 2 weken terug zelfs 1 x maar 25 minuutjes, maar nog sliep ze 's avonds zo slecht in en was ze midden in de nacht weer wakker.
    Vandaar dat we gelijk over zijn gegaan naar zonder middagslaap. Door die korte slaapjes dacht ik ook echt dat ze er aan toe was.
    Maar ik vind haar nu zo moe overdag, dus vraag me af of dat normaal is en iets is waar ze allemaal doorheen gaan, of dat ze er gewoon nog niet klaar voor is.

15. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik heb dat ook bijna een half jaar vol gehouden..om 13 naar bed en max 1,5 uur...maar ik was bijna tot 14 bezig met haar in slaap krijgen...en vaak sliep ze dan 20 minuten...en dan moest ik ze wakker maken...gevolg een nog moeier kind en een sjacherijnig kind ook nog eens! en slapen in de avond...ho maar...

Daarom heb ik er toen voor gekozen (naast haar een ander bed geven :p) Om haar niet meer naar bed te doen..en als ze dan om 17 uur in slaap viel max een 15 min laten slapen...dat hielp hier heel goed....heeft max nog half jaar geduurd voordat ze echt helemaal niet meer in slaap viel, en er ook echt niet meer om vroeg (soms vroeg ze nog om te slapen, en dat mocht ze dan ook gewoon! vaak als ze naar de speelzaal was geweest...of we een drukke dag hadden ofzo, Maar wel maximaal een uurtje)

Succes met zoeken duchess..het is een periode...een fase...hoort bij de leeftijd...maar het blijft een gezoek!! en is niet leuk hihihi

Groetjes,
    Miranda

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wel fijn om te lezen dat dat moe zijn overdag niet 'gek' is!
    Ik denk dat we inderdaad maar gewoon door gaan zetten.
    Jammer genoeg is t nu weer drama! Ben alweer 6 x naar boven geweest, maar t is nog vroeg, ben benieuwd wanneer ze gaat slapen... Lastig hoor!
    Maar weet nu wel dat dat uurtje slaap overdag dus echt t probleem is, vandaag was voor t eerst dat ze echt een uurtje sliep, eerder maakte ik haar idd ook na 15 of max 30 minuutjes denk ik wakker. Dan was ze wel idd heel chagrijnig en huilerig, maar dat ging ook wel weer over..
    Maar een half jaar, jee! Das wel lang! ;)

17. lien123

lien123 Niet meer actief

Je zou ook een slaapje 's middags kunnen doen om de dag, of om de 2 dagen. Om meteen helemaal geen slaapje meer te doen in de middag is ook wel veel! Hier precies hetzelfde. Is wel sinds de warmte, tot 22.00 uur bezig elke avond...Maar als ze naar de psz is geweest moet ze ook echt wel slapen 's middags, want dan is ze helemaal uitgeteld.

Maar zo'n kwartiertje om 17.00 uur is ook wel een idee. Gewoon op de bank?

18. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hier gister na 1,5 uur wakker gemaakt en sam rond half 8 op bed gedaan en na 20 minuten kletsen en geluid maken viel hij in slaap tot vanmorgen 7 uur!! verder niks gehoord, alleen rond 6 uur even. hoop dat het zo blijft gaan. vandaag was hij bij mijn schoonmoeder en ook zij heeft hem na 1,5 uur wakker gemaakt.

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Fijn dat het werkt Elsie!!
    Hier ging het vandaag ook top! Ze was weer bij de gastouder maar is de hele dag wakker geweest, ze had gevraagd of ze wilde slapen maar dat wilde ze niet. Heeft smiddags wel even op de bank gehangen maar wilde duidelijk niet in slaap vallen volgens GO. In de auto viel ze wel in slaap maar dat was maximaal 15 minuutjes en nu ligt ze lekker in bed zonder problemen!
    Ik ga het gewoon proberen los te laten en dag tot dag te bekijken.. de go zei ook dat ze vaak 1 of 2 dagen niet slapen gevolgd door 1 dag wel, dus ik kijk gewoon hoe t gaat. Het ergste dat er gebeuren kan is dat ze savonds niet naar bed wil en/of snachts wakker wordt, daar gaan we ook niet dood van. ;)

20. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Hoi dames,

Ik zit jullie verhalen met grote interesse te lezen aangezien er hierboven een mannetje alweer 1,5 ligt te huilen omdat hij naar onder wilt..........ik was dus op zoek naar tips en trucs om het zo maar te zeggen hihi.

Nu is het hier wel zo dat we inderdaad al begonnen zijn met het middagslaapje veel in te korten.
    Helaas heeft hij een raar iets ontwikkeld de laatste week.
    Hij huilt zichzelf in een blinde paniek om het zo maar eens uit te drukken. Er is maar 1 oplossing en dat is letterlijk naast hem in bed te gaan liggen, maar dat was ik toch echt niet van plan om te gaan doen om eerlijk te zijn.
    Hij moet en zal mamma hebben en verder niks......dan valt hij rond 22:30 eindelijk in slaap om rond 04:00 echt kei hard te schreeuwen naar mamma......schrik me rot natuurlijk, ga er naar toe en het is al over. Sta je dan half slapend......

Nu gaat hij 1 dag in de week naar de kinderopvang en daar vertelde ze me vanmorgen dat hij dat sinds twee weken daar ook heeft met wakker worden, die paniek dan. Ze zijn dat zo niet van hem gewend dat ze zelfs per ongeluk het verkeerde kindje uit bed hadden gehaald (whaha sorry, moest ik wel om lachen).Maar dat geeft dus wel aan dat dit geen normaal gedrag is voor hem.

Ik heb geen idee waar dit vanaf komt. Waarom hij zo in paniek schiet 's avonds want 's middags dus absoluut niet. Hij slaapt met rolluiken dus daar kan het ook niet echt aan liggen qua te donker zijn ofzo.

Ik weet het niet meer, probeerde hem vanavond te laten huilen en eens niet te reageren, maar ik kan er zo naar toe want hij stikt bijna geloof ik. Toch eventjes iets te drinken geven want dit hoeft nu ook weer niet.......:(:(
    Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om hem te helpen. Heb eigenlijk alle methodes al geprobeerd en niks lukt.....

Misschien dat nog iemand een handige tip heeft en anders ben ik blij dat ik het eventjes kwijt kon. Het is gewoon zielig om te horen hoe van streek hij is terwijl hij normaal gesproken echt letterlijk altijd vrolijk is en absoluut geen moeilijke slaper.

Deel Deze Pagina