Beste verloskundige, Sinds 4 maanden ben ik gestopt met de pil omdat ik graag zwanger wil worden. Daarvoor ben ik ruim een jaar aan de pil geweest (microgynon). Het laatste jaar zonder pil had ik vaak last van hevige menstruaties met forse bloedstolsels, mijn cyclus was wel regelmatig, altijd geweest. Door de pil gingen deze klachten zo goed als weg. De laatste twee menstruaties heb ik weer grote bloedstolsels (2-3 cm) en gek genoeg weinig buikpijn. Ik ben niet overtijd geweest. Omdat mijn zus door endometriose moeilijk zwanger raakt, haal ik me in mn hoofd dat er ook zoiets mogelijk aan de hand kan zijn. Mijn vraag is of het verstandig is om nader onderzoek te doen ivm de bloedstolsels of is dit gewoon in dit verhaal als normaal te beschouwen? Ik heb overigens nog geen kinderen, niet zwanger geweest. Ik ben benieuwd naar jullie antwoord, alvast bedankt!
hoi Marit, grote bloedstolsels zoals jij bescrhijft zijn geen probleem. Als je veel bloedverlies hebt zie je dat regelmatig. Je hoeft je er geen zorgen om te maken. Het enige wat op kan treden bij veel bloedverlies is bloedarmoede, als je klachten hebt van moeheid of duizelighied kun je je daarop laten testen (vingerprikje bij de assistente van de huisarts). Dit bloedverlies heeft niets met endometriose te maken. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, maar als je het prettig vindt kun je het natuurlijk wel met je huisarts bespreken. Mirjam
Beste Mirjam, Hartelijk dank voor je reactie! Mocht het lang duren voordat ik zwanger ben kan ik het misschien eens met mijn huisarts bespreken, maar ik denk dat er nu dan geen reden is om me wat betreft het zwanger worden en die bloedstolsels zorgen te maken, als ik je antwoord goed begrijp. Ik ben wel benieuwd of je weet waar die bloedstolsels vandaan komen? Heeft dat dan met veel slijmvlies o.i.d te maken, ik heb het pas sinds een paar jaar, daarvoor nooit last van gehad. Maar het is denk ik ook normaal dat je menstruatie in de loop van de jaren kan veranderen? Groet, Marit
hoi Marit, je menstruatiepatroon verandert inderdaad in de loop van de jaren. Het heeft inderdaad te maken met het feit dat er nu meer baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Dat heeft te maken met hormonale veranderingen die door de jaren gekomen zijn. (dit gebeurt vaak en is normaal!). Er zit in de baarmoeder ook een soort ontstollingsfactor die het bloed vloeibaar houdt, normaliter wordt bloed namelijk meteen een stolsel zodra het uit het bloedvat is. Maar omdat je eigenlijk iets meer bloed verliest dan gemiddeld schiet die factor tekort. Daardoor komen er stolsels mee. Het heeft niks te maken met de kans op zwanger worden. Als je graag zwanger wilt worden lees dan ook eens het artikel dat ik heb geschreven over kansen om zwanger te worden. Dat staat in een ander forum, als je kijkt op de homepage en dan het onderwerp zwanger worden aanklikt, dan kun je het lezen. Slik je al foliumzuur? Mirjam
Hoi Mirjam, Ja, ik slim wel foliumzuur, verder gaan we het komende jaar gewoon kijken wat er gebeurt, en niet meteen bezig met temperaturen/ovulatietesten. Bedankt voor je geruststellende woorden, je artikel had ik al gelezen ja, en goed dat die info er is! Dat van die ontstolingsfactor wist ik niet. Geen reden dus om me al druk te maken dus na een paar maanden