Weinig tijd voor gezin

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Shaker, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaker

Shaker Actief lid

14 aug 2014
    231
    0
    0
    Hallo allemaal,

Onze dochter is nu 1,5 jaar.
    Mijn vriend was gelijk helemaal gek op haar maar ik moest hem er vaak op wijzen dat hij meer tijd met zijn gezin moet doorbrengen. En eigenlijk nog steeds. Hij sport veel, drie avonden in de week en elk weekend een dag. Daarnaast werkt hij ook nog om de week een dag in het weekend dus hebben maar erg weinig tijd met zijn drieën.
    Hij gaat ook nog graag weg met vrienden. Hij probeert wel rekening met ons te houden maar ik merk dat ik er de laatste tijd echt klaar mee ben.

Ik ben het zat om hem te vertellen dat hij meer tijd met ons moet doorbrengen. Als het niet uit hem zelf komt dan hoeft het voor mij ook niet meer. Maar hierdoor gaat wel mijn relatie stuk.

Ben zo vaak alleen met mijn dochter en vind dat echt pittig waardoor ik echt vaak chagrijnig ben.

Praten met hem is niet zo makkelijk want het is niet echt een prater. Als ik het erover heb komt er weinig uit.

Ik snap dat jullie dit niet voor me kunnen oplossen maar loop hier nu al zo'n tijd mee en hoop dat dit me een beetje oplucht.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien kan je het eens in een brief schrijven? Eerlijk aangeven hoe jij je voelt, niet meteen beschuldigend doen.

Ik zou er alleszins ook niet blij mee zijn. Ik vind het ten eerste loodzwaar om alleen voor mijn kinderen te zorgen, maar ook gewoon omdat je natuurlijk leuke dingen als gezin wil doen.

3. Shaker

Shaker Actief lid

14 aug 2014
    231
    0
    0
    Bedankt voor je reactie! Ja dat is zeker zo!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En als je nu eens een dag of middag voor jezelf inplant? Dat je partner de zorg op zich moet nemen? Dan heb je zelf ook eens even "rust". En dat dan gewoon in de agenda schrijven, zeg tegen je vriend dat jij die en die dag niet thuis bent en dat hij die dag de zorg voor jullie kindje heeft.

Bij ons is de situatie net wat anders: mijn partner zorgt fulltime voor onze meiden, hij heeft een WAO-achtergrond. Ik ben kostwinner en werk 4 dagen in de week. De overige drie dagen zorg ik ook het overgrote deel voor de dames. Hij gaat twee avonden en een dag trainen met zijn hond en ik ga één avond in de week naar naaicursus. Verder heb ik zelf geen "vrije dagen dagen mbt kindzorg" :D Vorig weekend heb ik heel bewust een dag voor mezelf ingepland, en wat was dat lekker zeg!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik zou het ook niet leuk vinden, zeker niet. Aan de andere kant, dit is vast niet nieuw en ook al voordat je jullie kindje kregen. Hebben jullie het er nooit eerder over gehad?

En verder ben ik heel hard, wie niet horen wil... Dus ik zou ook rustig een dag of zelfs weekend voor mijzelf inplannen, regelt hij het verder maar.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Tja toch even heel duidelijk zijn denk ik...in onze omgeving een stel waarbij hij pas thuiskomt tegen de tijd dat de kinderen op bed liggen of net gaan. S avonds altijd weg voor het een of ander. En in het weekend vindt hij dat hij recht heeft op vrije tijd dus is hele dagen weg voor zn 2 sporten.
    Ik heb mijn man dus al snel duidelijk gemaakt dat dit hier echt geen optie is.

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Denk dat je inderdaad heel duidelijk en precies moet vertellen wat jij zou willen, en als dat helder is samen het compromis stellen. Zonder ruimte, zo gaat het en niet anders. Als het dan eeb tijd goed gaat kan er wat meer flexibiliteit komen.
    Mijn man ziet de kinderen doordeweeks nauwelijks helaas, maar als hij thuis is in het weekend, is hij papa. Tijd voor zichzelf plannen we samen in, en voor mij ook trouwens. Maar als hij niet werkt ligt zijn prioriteit bij onze zoons. (Man had vroeger een afstandelijke vader en wil zelf absoluut niet zo zijn)

Als je jouw standpunt uiteenzet, probeer dan geen verwijten te maken maar blijf bij jezelf en wees heel duidelijk over hoe je het dan wel voor j ziet.

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Man maakt lange werkdagen, vrachtwagenchauffeur, en ziet zoontje soms een paar dagen niet en dat zint 'm steeds minder...hij mist zoveel. Maar als ie thuis is dan is ie er ook echt voor ons.

Neem aan dat dat vele sporten niet nieuw is voor je maar kan me voorstellen dat dit je nu meer opvalt en opbreekt dan toen jullie nog geen kind hadden en dit moet je 'm duidelijk maken...dat het je allemaal zwaar valt en dat jullie hem nodig hebben. En dan eventueel duidelijke afspraken maken maar wel in het redelijke blijven natuurlijk. Plan inderdaad ook eens iets voor jezelf en misschien ook eens iets voor jullie tweeën en regel een oppas.

9. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Herkenbaar. Mijn exman was muzikant. Hij speelde op een gegeven moment in 3 bands, was 3x per week weg om te repeteren. De overige dagen zat hij na het avondeten in zijn muziekkamer 2 uur lang te oefenen. Hij werkte daarnaast gewoon fulltime en in het weekend waren er vaak optredens. In het begin valt het niet zo op, want ik ging vaak voor de gezelligheid mee naar optredens en ook sommige repetities buiten de deur.
    Maar toen we een kleine kregen zat ik dus altijd thuis en had het nakijken. Ik heb er echt voor moeten vechten om te mogen sporten, om dus ook een hobby buiten de deur te kunnen hebben.
    Uiteindelijk is ons huwelijk gestrand na 9 jaar.
    3x in de week een avond sporten moet kunnen vind ik, maar dan hoort wat mij betreft de rest van de tijd naar het gezin te gaan. Daarnaast moeten beide partners evenveel gelegenheid kunnen krijgen om een hobby uit te kunnen oefenen. Dus het moet niet zo zijn dat hij 3 avonden de hort op gaat en jou geen optie of gelegenheid geeft om ook wat te doen.
    Ik denk dat je heel eerlijk moet zijn dat zijn houding tegenover jullie als gezin niet goed is en dat je bang bent dat dit jullie relatie om zeep helpt en dat je dat absoluut niet wil. En maak duidelijk dat je aan de bel trekt om dat juist te voorkomen. Als je een dergelijk gesprek op die manier serieus neerzet, dan wil hij echt wel praten. Als hij dat nog niet serieus neemt en weigert te communiceren omdat "hij geen prater is" dan geef ik het sowieso weinig kans. Mensen die weigeren om te communiceren eindigen doorgaans heel eenzaam...

10. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Dus hij sport 4 x per week? Ik vind dat echt belachelijk veel gelet op jullie situatie. Kan hij anders niet sporten na bedtijd van dochter en minder vaak? Ik bedoel leuk en aardig, maar tijd voor zijn gezin/relatie is belangrijker lijkt me.

Tevens is het wellicht handig om een weekschema te maken, filmavondje inplannen samen, samen patatjes eten met dochter, naar de speeltuin met dochter, samen dochter badderen? Niet echt spontaan, maar sommige gezinnen draaien het beste op een planning.

11. Shaker

Shaker Actief lid

14 aug 2014
    231
    0
    0
    Heel erg bedankt voor alle reacties!
    Ik wist dit wel al ja voordat we een kind kregen maar zoals BloemJK zegt is het toch anders. Ik deed gewoon mijn eigen ding als hij er niet was en nu is dat toch even anders met een kleine.

Ik heb zeker wat aan jullie tips en ga goed nadenken hoe ik dit nu het beste kan bespreken.

12. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Veel succes en sterkte!

Deel Deze Pagina