Contract loopt af tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Annamama, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Ik heb nog een tweede vraag, die ik even apart stel omdat ze niet met elkaar te maken hebben.

Mijn contract loopt af tijdens mijn zwangerschapsverlof. Ivm. bezuinigingen is het sowieso onduidelijk of mijn contract verlengt gaat worden. Mijn werkgever weet het nog niet, maar mijn verlof loopt straks dus af tijdens mijn verlof.

Krijg ik dan nog loon doorbetaald daarna? Is dat dan 100 procent of 70 procent? En wie moet dat betalen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Annamama,

Je WAZO-uitkering heeft een vaste duur, namelijk 16 weken. Als je contract tijdens het verlof afloopt, gaat het verlof gewoon door. De hoogte ervan verandert ook niet.

Je werkgever kan met een wijzigingsformulier doorgeven dat je uit dienst bent gegaan. Als hij daarop ook jouw rekeningnummer vermeld, betaalt UWV het verlof daarna direct aan jou.

Je kunt er ook voor kiezen om het verlof vanaf het begin zelf te ontvangen. Er ontstaat dan geen onderbreking in de uitkering. Bespreek dit met je werkgever, want hij moet dit op het aanvraagformulier vermelden.

Actuele informatie over contractbeëindiging tijdens de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Bedankt voor uw antwoord. Ik heb nog een vervolgvraag. Stel dat mijn werkgever mij na het aflopen van het contract een nieuw contract aanbiedt, maar met een lager aantal uur.(bezuinigingen) Wat gebeurt er dan met de WAZO? Ga ik dan het bedrag krijgen wat bij het lagere contract hoort, of loopt het oude bedrag door?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Annamama,

Afgaande op je eerdere vraag ga ik er vanuit dat je contract tijdens je zwangerschapsverlof afloopt.

De hoogte van je WAZO-uitkering is dan al vastgesteld.
    Krijg je tijdens je verlof een nieuw contract aangeboden voor een lager aantal uren?
    Dit heeft dan geen invloed op de hoogte van je (al toegekende) WAZO-uitkering.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina