Ziekmelden met terugwerkende kracht?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Wappie82, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

ik heb wellicht een vreemde vraag. Ik ben op 4 April 2013 bevallen van een dochter. Ik heb netjes een Wazo uitkering ontvangen vanuit het UWV, ik zat voorafgaand aan mijn zwangerschapsverlof in de WW.
    Nou ben ik zelf heel dom geweest: ik ben namelijk de laatste 5 maanden van mijn zwangerschap ziek geweest i.v.m. ernstige bekkeninstabiliteit, hiervoor heb ik ook veel fysio gehad, maar ik heb mij niet ziekgemeld.
    De reden is dat ik in de veronderstelling was dat ik toch al een uitkering kreeg vanuit UWV dus dat dit niets veranderde, echter ontdekte ik onlangs dat ik mijn ww stop had moeten zetten en de ziektewet in had moeten gaan. Ik heb nu die ww maanden opgemaakt, terwijl dit niet had gehoeven en het had me natuurlijk ook geld gescheeld (70% of 100%)

Mijn vraag is of ik met terugwerkende kracht ziekgemeld kan worden? Mijn fysiotherapeut kan bijvoorbeeld aantonen dat ik al die maanden onder behandeling ben geweest en wat mijn klachten waren. Als ik met terugwerkende kracht ziekgemeld kan worden dan hou ik de ww rechten nog tegoed die ik nu onnodig heb verbruikt.

Ik hoor het graag.

Groeten, Wappie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wappie,

Allereerst mijn excuses voor het late antwoord.

Je hebt na afloop van je WAZO-uitkering een voortzetting WW-uitkering aangevraagd. Maar omdat je vanwege je klachten niet beschikbaar was voor werk, had je hier eigenlijk geen recht op. Je had namelijk een ziektewet-uitkering (ZW) moeten krijgen. In de schriftelijke beslissing op je WAZO-aanvraag staat immers ook dat je je op de eerste dag na het verlof ziek moet melden bij UWV als je nog niet in staat bent om te werken.

Ik raad je aan om je alsnog ziek te melden. Dat kan via UWV Telefoon (0900 – 9294). Binnen vier weken krijg je een beslissing of je een ZW-uitkering krijgt. Mogelijk krijg je tijdelijk een lagere of geen uitkering, omdat je je niet op tijd hebt ziek gemeld. Krijg je wel met terugwerkende kracht ZW, dan wordt dit verrekend met je WW-uitkering. De WW wordt dan met terugwerkende kracht beëindigd. Op het moment dat je weer hersteld bent, kun je alsnog WW aanvragen.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Robert,

Je begrijpt me verkeerd. Het gaat namelijk om de periode voorafgaand aan mijn wazo. Mijn wazo verloopt binnenkort en ik zal me netjes op de eerstvolgende werkdag ziekmelden omdat ik nog niet hersteld ben.
    Mijn vraag gaat over de maanden voor de start van de wazo. Ik had toen een ww uitkering, maar omdat ik de laatste 4 maanden van mijn zwangerschap ernstige bekkeninstabiliteit had was ik dus ziek...maar ik heb me toen niet ziekgemeld omdat ik dat niet wist en omdat ik toch al een uitkering kreeg van UWV ik in de veronderstelling was dat er niets zou veranderen. Ik heb er dus nooit bij stilgestaan dat ik me ziek had moeten melden!
    Het gevolg is dat ik dus ziektewet had moeten krijgen maar nu heb ik mijn ww verbruikt. Ik kreeg dus nu 70% terwijl ik ivm ziektewet 100% had kunnen krijgen. Mijn vraag is dus of ik met terugwerkende kracht ziekgemeld kan worden? Mijn fysio kan aantonen per wanneer ik onder behandeling ben en wat mijn klachten zijn.
    Als dit kan dan zou ik de laatste 4 maanden van de zwangerschap ziekgemeld moeten worden, tot aan de start van de wazo. Ik ben 6 weken voor de bevalling met verlof gegaan, vanuit de ww dus.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wappie,

Excuses voor het misverstand. Je wilt je dus met terugwerkende kracht tot voor je verlof ziek melden vanuit de WW. Hiervoor geldt hetzelfde als in mijn eerdere antwoord: meld je alsnog ziek via UWV Telefoon. UWV zal binnen vier weken beoordelen of je een ziektewet-uitkering krijgt. Mogelijk krijg je tijdelijk een lagere of geen uitkering, omdat je te laat bent ziek gemeld.

Je gaat in dit geval niet vanuit de WAZO maar vanuit de WW naar de Ziektewet. Omdat je ziekte het gevolg van zwangerschap is, krijg je wel meteen betalingen van de Ziektewet, maar je WW-recht loopt de eerste 13 weken van ziekte loopt. Het hangt er dus vanaf hoeveel weken je nog recht op WW had op je eerste ziektedag, of je straks na afloop van je WAZO of ZW, nog WW kunt krijgen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je nog een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Robert,

wederom dank voor je bericht. Ik heb nog 1 vraag. Je zegt dat de eerste 13 weken het ww-recht doorloopt, ook als ik ziek ben door zwangerschap. Dat klopt toch niet?
    Ik lees op jullie site namelijk dat als je ziek bent door zwangerschap je direct een zwangerschapsuitkering krijgt, en je ww stopgezet wordt.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    correctie: ik bedoel in mijn laatste zin dat je direct een ziektewetuitkering krijgt als je ziek bent door zwangerschap, en de ww dus stopgezet wordt

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wappie82,

Het is inderdaad zoals Robert aangeeft.

Bij een ziekmelding vanuit de WW blijf je de eerste 13 weken WW-rechten gebruiken.
    Dit geldt ook als ziek bent als gevolg van je zwangerschap.

Ben je vóór het verlof en ná je verlof ziek?
    Dan gebruik je alleen voor het verlof 13 weken WW-recht.

Waarom dan toch dat stopzetten van de WW-betalingen met ingang van de eerste ziektedag?
    Dat heeft vooral te maken met het praktische feit dat de WW geen betalingen van 100% van het dagloon kan doen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina