75% in de ziekte wet en contract niet verlengd!

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Pinar, Jan 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pinar

Pinar Actief lid

Nov 19, 2007
    458
    121
    43
    Female
    Fulltime MoM
    utrecht
    Hallo,

Ik ben 19w zwanger en ik ben al een maand ziek thuis.
    K heb woensdag te horen gekregen dat me contract niet verlengd wordt.
    Vervolgens heb k met me werkgever afgesproken dat k toch me best ga doen en 2 dagen in de week 4 uur ga werken. Hij gaf aan dat hij me dan voor 25% beter gaat melden, maar dat ik toch ziek de dienst uit ga.

Mijn vraag is het volgende: krijg ik na mijn contract een uitkering van 75% of van 100%?

Alvast bedankt!

Liefs,
    Pinar.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Pinar,

Op het moment dat je contract afloopt, moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Je krijgt dan waarschijnlijk een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Deze duurt tot 6 weken voor je uitgerekende datum; vanaf dan heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

De ZW is normaal gesproken 70% van het loon dat je gemiddeld per werkdag verdiende in de 12 maanden voor je ziek werd. Als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap is de ZW 100% van dit loon. Of jouw uitkering 70% of 100% is, kan ik niet zeggen. Dat beoordeelt onze verzekeringsarts.

De WAZO is altijd 100% van het loon dat je verdiende in de laatste 4 weken of de laatste maand voorafgaand aan het verlof.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page