Hallo dames, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie voedingsschema's waren toen jullie kindjes 12 maanden waren. Ik vraag dat omdat het consultatiebureau van mening is dat de avondfles eraf zou moeten maar ik ben van mening dat mijn meisjes nog niet zonder kunnen. Ik kom nu dus ver over de aanbevolen hoeveelheid van 300 ml. zuivel per dag. Graag hoor ik dus hoe jullie dit doen.
12 maand.. Gewoon met ons mee.. Zoiets: ontbijt: boterham met 150cc melk of pap met 150cc melk tussendoor: 1a2 stuks fruit met sap/thee/water lunch: 1a2 boterhammen met thee tussendoor: 1 stuks fruit/koekje/rijstewafel met sap/thee/water avondeten: met de pot mee en 100cc yoghurt voor het slapen: thee met 50cc melk..
Hier is het momenteel zo: Ontbijt borstvoeding Tussendoor fruit en thee Lunch boterham en thee Tussendoor fruit, eventueel koekje en thee Warm eten met de pot mee, 100 cc yoghurt of kwark Voor slapen borstvoeding Ons ritme varieert wel. Zo eet ze 's ochtends na de borstvoeding ook wel eens 2 boterhammen waarna ze om 11.30 al op bed gaat. Meer een soort brunch dus Het fruit in de ochtend vervalt dan en dan eet ze 's middags meer fruit en hoeft ze geen koekje. Nu is het voor ons wel anders ivm de borstvoeding natuurlijk. Maar naast de 'melkmomentjes' in de ochtend en de avond zou ze in principe geen melk hoeven. Misschien kan dat bij jullie ook, overdag geen melk geven?
Bij ons is het zo: Ochtend: papfles, 180 + 6 + pap Tussendoortje; peperkoek, wat slokken water/roosvicee/sap Lunch: 1 boterham + 180 cc fles melk Tussendoortje: fruit + wat slokken water/roosvicee/sap Avondeten: vol bord + zuiveltoetje
Bij ons was het ongeveerd zo: Ontbijt : fles 180+6 + boterham Tussendoor : Fruit Lunch : Boterham met een bekertje melk/karnemelk Tussendoor : rozijntjes, koekje, fruit, etc Avondeten : Met de pot mee + toetje Drinken staat de hele dag tot haar beschikking (water, thee, diksap, roosvice, appelsap etc.). Haar op vast tijden drinken geven, werkt niet, want dan drinkt ze amper op een dag. Nu drinkt ze net voldoende. De laatste fles heb ik (hahahahahah, of eigenlijk mijn moeder wegens even niet goed communiceren met elkaar) rond de 10 maanden eraf gehaald. De ochtendfles hebben we ook al snel kleiner laten worden. Het voedingschema is nu nog steeds hetzelfde, behalve sinds een maand/2 maanden helemaal geen fles meer.
ontbijt 100 cc melk en boterham tussendoor fruit lunch 2 boterhammen en 100 cc melk tussendoor koekje, rijstwafeltje, soepstengel avond met de pot mee en yoghurt Drinken doet ze de hele dag tussen door Toevallig vanavond de fles weggelaten voor het eerst, ze had pas laat gegeten, ben benieuwd..
Ongveer zo: 0800u bak muesli +yoghurt of melk 150 1030u fruit 1/1,5 stuk 14/15u 2 boterhammen Tussendoortje 1800u met de pot mee+yoghurt/kwark (100/150) Rest van de avond water Sinds een paar dagen drinkt ie soms een btj optimel tussen zn ontbijt en fruit Hij lustte van de ene op andere dag geen normale koemelk meer. Ik ben begonnen met 11 mnd wennen aan koemelk en vanaf 1e verjaardga was hij volledig over zat toen op 2 flessen... Eerste week direct ochtrendfles eraf gehaald met muesli ipv Avondfles wilde hij vanzelf niet meer en sindsdien krijgt hij na het eten yoghurt (voorheen at hij nooit standaard een toetje)
Je kunt de laatste fles toch inhouden (bijv 150cc) en dan overdag minder melk geven? Hier kregen ze toen s ochtends en s avonds een fles met 150c. Overdag geen melk meer.
Mijn zoontje is 11,5 maand en dit is zijn schema: S'morgens: Fles 210+7 (laatste weken krijgt hij die al om 5.30 / 6.30 en gaat daarna gelijk weer terug en als hij wakker word krijgt hij een boterham. Tussendoor: fruit met thee/water/roosvicee Tussen de middag: 2 boterhammen met boter en thee (laatste tijd gaat hij regelmatig niet slapen voordat hij een fles heeft en dan is t vaak 180 +4 Tussendoor: fruit of rijstewafel / kinderkoekje met thee/water/roosvicee Sávonds: Warm eten + toetje (deze neemt hij vaak ook niet) En dan als hij naar bed gaat 210 + 6 Hij komt dus ook over de hoeveelheid melk heen, maar dat is maar even niet anders, gaat vanzelf wel minder drinken, hij zal t wel even nodig hebben! Ook lust hij geen gewone halfvolle melk of pap (bambix).
Ons schema is: 's morgens: een schaaltje yoghurt en een broodje. Aan het eind van de ochtend: fruit(hap) 's middags: een broodje Tussendoor: soepstengel of Liga 's avonds: Avondeten met als toetje yoghurt of yogolino Ze heeft de hele dag diksap en water tot haar beschikking, anders drinkt ze veel te weinig op een dag (het is nu al niet veel).
Mijn zoontje komt ook over de aanbevolen hoeveelheid± Ochtend:210 +7 + bambix tussendoor: fruit + sap lunch: boterham + beker melk of melk met bambix tussendoor: koekje/joghurt en sap avondeten:groentehap + danoontje fles 210 voor het slapen hij krijgt dus 3 keer melk op een dag...
Maar 5x zuivel! Yoghurt en Danoontje tellen ook gewoon mee! Ik lees dus: 470cc opvolgmelk, 150cc melk, 100cc yoghurt en 50cc danoontje, zoiets? Da's 770cc zuivel, veel en vee te veel! 300cc zuivel is de aanbevolen hoeveelheid zuivel voor kinderen van 1 tot 4 jaar.
mijn dochter heeft al vanaf 10 maanden het volgende schema (is inmiddels 14 maanden). 07.00 uur : 210/7 melk en 7 schepjes pap 10.30 uur : tussendoor (koek, liga, soepstengel, broodkorst) 12.30 / 13.00 uur : 1,5 boterham en 90/3 opvolgmelk 15.30 uur : fruit 18.00 uur : avondeten hier wilde ze de avondfles met 8 maanden al niet meer