Beste meiden. Ik hoop dat hier iemand is die toevallig bij Justis werkt ivm achternaamswijziging van een minderjarige. Er is schijnbaar een regel dat je nadat de scheiding is uitgesproken ( heb daarvoor al 2 jaar alleen voor hem gezorgd omdat we uit elkaar waren) je 5 jaar voor je minderjarig kind moet hebben gezorgd voordat je naamswijziging kunt aanvragen. Nu is het zo dat mijn exman akte van referte heeft getekend dat hij het dus ermee eens is dat ik eenhoofdig gezag zou krijgen ( dit gaat nu naar de rechtbank) en hij wil niks meer met mijn zoon te doen hebben. Mijn zoon is via donorzaad verwekt en dus niet biologisch van mijn exman. En onderhand heeft hij een volbloed zusje. Ik vind het nu dus heel erg dat ik hem nog steeds qua achternaam moet noemen naar mijn ex. En wil dit dus heel graag veranderd hebben. Ook omdat vol bloed broer en zus nu beiden een andere achternaam hebben. Wie kan me hier tips in geven? Groetjes One of kind
Het klopt idd dat dat kan. Via een advocaat kan je een aanvraag indienen bij de rechtbank met motivatie e.d. dan moet de rechter akkoord geven. Hier wil ik het ook bij dochter maar zie tegen de advocaat kosten op op dit moment dus wacht nog even.
Ja dat is 395 euro aan eigen deel idd tot een bepaald inkomen. Is nu idd ook met het eenhoofdig gezag.
Ik zit er op dit moment middenin. Je hoeft geen advocaat te hebben en kunt het zelf indienen/aanvragen bij https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/achternaam-wijzigen/index.aspx helaas zijn de kosten rond de 800 ongeacht of je weinig of veel inkomen hebt. Je kunt dus geen korting meer krijgen
En hou er rekening mee dat als het afgewezen wordt door Justis ( werk niet bij justis maar wel bij het desbetreffende ministerie ) je die 800 euro sowieso kwijt bent.
Via advocaat kan het ook toch? En dan kan je vaak korting krijgen naar inkomen, al gaat die vlieger hier niet op. Maar ja, ik vind het nogal wat aan geld dus wacht nog even.
Klopt maar de aanvraag kost sowieso geld hier gaat geen korting vanaf. De aanvraag kost 835 euro. Dit is exclusief kosten advocaat.
Ja ik las dat je iig 5 jaar alleen op papier voor hem moet hebben gezorgd. Arm ventje eerst de ene naam leren en straks weer de andere.
Als je er zo 100% van overtuigd bent en je ex een akte van referte getekend heeft, kun je hem dan niet alvast zijn nieuwe naam leren? Of wil school hier niet aan meewerken?
Zou ik persoonlijk niet doen. Want mocht de aanvraag om een of andere reden toch niet door gaan zit je helemaal met de gebakken peren
Ik vind je verhaal helder hoor en zou idd een naamswijziging aanvragen. Wat ik alleen niet snap. . Je zegt dat hij n volbloed zusje heeft. . Is zij dan ook geboren uit hetzelfde donorzaad?
De periode is inderdaad 5 jaar na scheiding, geen 3 jaar. En als je nu redelijk zeker weet (zo klinkt het wel) dat je aanvraag tegen die tijd goedgekeurd wordt, zou ik dus al wel de 'juiste' achternaam gaan gebruiken. Ik heb zelf net de procedure doorlopen en sinds een paar weken heeft mijn dochter dus officieel mijn achternaam. Voor niet officiële dingen gebruikte ze die al, zoals op haar zwemdiploma, de sportclub etc. Ze wist prima het verschil en dat ze bij de dokter, apotheek, school etc haar officiële achternaam moest gebruiken. Sterker nog, bij het motiveren van de aanvraag speelt dat juist een rol 'wordt de achternaam al gebruikt'. Ik zou dus NIET nu de aanvraag al indienen, want dan ben je die 800 euro gewoon kwijt.
Inderdaad. Hier een totaal ander verhaal en hadden de kinderen tot vorig jaar mijn achternaam terwijl het de achternaam van vader moest worden, alsnog hebben ze gewoon altijd de achternaam van hun papa gebruikt en aangeleerd.
Ik heb de achternaam van mijn dochter laten wijzigen. Je moet aantoonbaar 5 jaar alleen voor je kind gezorgd hebben voordat je de aanvraag indiend. Hier is geen advocaat bij nodig en voor de kosten krijg je ook geen iinkomensafhankelijke steun. De vader krijgt van de rechtbank de vraag of de achternaam gewijzigd mag worden en dit wordt mee overwogen in de bepaling.
mijn moeder heeft dit toen voor ons geregeld. Zij heeft het alleen via de koningin moeten doen.geen idee wat de kosten waren
Oh dat kan ex niet snel genoeg gaan. Die papieren zijn ook al ondertekend door hem dat hij het hier volledig mee eens is. Gelukkig kan ik met alle papieren van de rechtzaken aantonen dat ik alleen al die tijd voor hem zorg. Hij ziet hem al 2.5 jaar niet meer.