Wie van jullie houdt er rekening met fysieke arbeid? Als je zwanger wilt worden moet je rustig aan doen en geen zware arbeid verrichten. Schijnt.. Maar wat is zwaar? Zijn er dingen die jullie laten? Ik heb zelf een moestuin waar ik af en toe in moet spitten of een zware gieter moet tillen. En ik ben maar een klein en licht persoon. Van mijn man mag ik bijna niets meer doen op de tuin, omdat ik misschien te zwaar werk doe. Is dat verstandig of maakt het niet uit? Ik kan mezelf maar moeilijk beheersen eerlijk gezegd.
Ik las laatst nog dit bericht op nu.nl 'Vrouwen die veel tillen hebben kans op verminderde vruchtbaarheid' http://nu.nl/gezondheid/4451910/vrouwen-veel-tillen-hebben-kans-verminderde-vruchtbaarheid.html
Maar dat gaat over fysiek werk doen. Dus dag in, dag uit op je werk zware dingen tillen, bijv. Af en toe in je moestuin spitten en een gieter optillen zal - in een normale situatie - heus niet zo snel voor verminderde vruchtbaarheid zorgen.
Volgens de gyn kon het geen kwaad. Ik werk in de zorg. Wel de onregelmatige diensten konden effect hebben op de vruchtbaarheid, maar bij de onderzoeken was er bij mij niks uitgekomen. Dus of het nou echt heel veel uit maakt....
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Je moet pas gaan opletten als je zwanger bent en je lichaam geeft dmv harde buiken aan dat je rustiger aan moet doen, voor die tijd kun je gewoon doen wat je anders ook deed. Wel voor de zekerheid handschoenen aan als je de aarde in gaat met je handen ivm toxoplasmose.
Je kunt gewoon in de tuin werken hoor, en ook een innesteling zal niet misgaan door spitten in de tuin of het tillen van een gieter. Ik zou me niet te druk maken, anders denk je als je zwanger bent dat je helemaal niets meer kan doen...
Dank jullie wel voor de geruststelling dames. Bij toxoplasmose is het zo dat als je het al eens hebt gehad, je al antistoffen hebt en het geen probleem is. Nu weet ik niet zeker of ik dat al eens heb gehad, want ik heb het niet laten onderzoeken. Wel heb ik vroeger als kind genoeg grond gegeten waar ook de kat weleens in bezig was. Haha ieuw! Ik denk dat ik me daar geen zorgen over hoeft te maken.
En dat je je daar dan weer geen zorgen om maakt begrijp ik niet. Het is niet bevestigd, dus je weet t niet zeker, dus waarom risico nemen? Alle kinderen spelen in de zandbak/tuin waar katten poepen. Dan zou niemand meer toxoplasmose kunnen krijgen.
Als ik als iemand met smetvrees moet tuinieren, dan kan ik het wel helemaal stopzetten, want grond komt hoe dan ook overal terecht. Ik zou het kunnen laten onderzoeken om er zeker van te zijn. Volgens mij was ik wel iets (behoorlijk) extremer dan andere kinderen met onder de grond zitten en het opeten. Ik had regelmatig... wormpjes in m'n ontlasting.