2 dagen verlof voor de papa

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door poppie2, 7 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giraf

giraf Niet meer actief

Dus als ik op zondag beval, dan heeft mijn lief nog steeds recht op 2 dagen verlof? Of begrijp ik het dan verkeerd?

2. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Wel op het kraamverlof ja, geen recht op calamiteitenverlof voor de bevalling maar wel weer calamiteitenverlof voor de aangifte.

3. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Het calamiteitenverlof voor het aangeven van het kind, geldt naar mijn weten alleen voor de duur van het aangeven. En dat duurt in de meeste gevallen geen hele werkdag. Dus als hij 's ochtends tegen zn baas zegt dat hij zij kind gaat aangeven, wordt er verwacht dat hij na het aangeven gewoon weer op zn werk verschijnt.

Ik heb ook nergens op de website's die hier genoemd zijn zien staan dan het verlof voor het aangeven van het kind een werkdag mag duren. Er staat voor de tijd dat het verlof nodig is.

Hou er dus rekening mee dat de werkgever van je man er ook zo tegen aan kan kijken. Het zou lullig zijn als je achteraf hoort dat ie een halve dag moet inleveren omdat hij wél de hele dag weg is gebleven ipv een paar uur :)

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Calamiteitenverlof geldt inderdaad alleen op het moment van de 'calamiteit'. Je kunt dus geen calamiteitenverlof meer opnemen op de dag ná de (normale) bevalling. Als je dus bevalt op een dag dat je partner normaal gesproken vrij is, dan heb je geen recht meer op calamiteitenverlof.
    Dat verlof betekent gewoon dat als je hem belt op z'n werk om te zeggen dat het is begonnen, dat hij dan weg kan gaan.

Eventueel kun je calamiteitenverlof wel weer gebruiken voor het doen van aangifte, maar dan moet je na de aangifte wel gewoon gaan werken.

Daarnaast heeft je partner nog recht op bevallingsverlof. En zijn (haar) baas kan je partner niet dwingen om dat bevallingsverlof op een dag op te nemen die al vrij is.

Overigens denk ik dat de meeste werkgevers in deze situatie redelijk makkelijk zijn hoor. Uitzonderingen daargelaten, zullen bazen echt niet gaan lopen mekkeren als je bij je net-bevallen vrouw wilt zijn. Ze snappen heus hoe bijzonder het is. En weten ook dat ze er weinig aan hebben om hun werknemer vreselijk tegen zich in het harnas te jagen door hier moeilijk over te doen.

Deel Deze Pagina