Sinds een paar dagen is mijn dochter (net een jaar) steeds aan het bijten. Niet omdat ze boos is, maar zomaar als ze bij me komt spelen of knuffelen. Ze bijt dan ineens in m'n been, buik of arm en soms tot bloedens toe! Ze snapt natuurlijk nog niet dat dit pijn doet, maar zodra ik haar corrigeer ('Nee, F., dat mag niet, dat doet pijn!'), begint ze alleen maar heel hard te lachen. Ik merk dat ze het steeds vaker gaat doen. Vandaag mee begonnen om haar dan ook meteen van me af te duwen (meetal doet ze het als ze bij me komt hangen) en hoop dat ze hiermee gaat begrijpen dat dit niet mag. Heeft iemand hier ervaring mee en op welke manier hebben jullie dit gecorrigeerd?
Ik zou haar niet meteen al wegduwen als ze alleen maar wil knuffelen. Straks denkt ze nog dat het knuffelen niet goed is en dat wil je natuurlijk niet! Bij alles wat kindjes doen wat ze niet mogen: volhouden en zeggen dat het niet mag, dat het pijn doet. En belangrijk: biedt ze een alternatief. Zeg dat ze niet mogen bijten, maar een kusje geven is wel goed. Dat werkte bij ons toen ze ging slaan. Toen hebben we haar geleerd dat dat niet mag, maar aaien wel. Ook zij ging eerst lachen. Kennelijk is "au" een grappige klank voor die kleintjes. Ik heb van anderen wel begrepen dat bijten lastig is af te leren, althans dat het wel even kan duren. Het lukt uiteindelijk wel hoor! Succes!
Hier hetzelfde. Vreselijk bijten, knijpen. Niet eens omdat ze boos is maar inderdaad gewoon lekker willen knuffelen. Ik zeg ook AU en dan dat mag niet. Ze gaat keihard lachen en geeft me vervolgens uit zichzelf een kusje. Zo hebben we dat geleerd bijten mag niet kusje wel. Maar volgens mij duurt het nog even voor ik het bijten eruit heb.
Even goed hard gillen dat ze schrikt. Of desnoods terugbijten,niet hard natuurlijk maar dat het te voelen is. (zal nu vast het 1 en ander over me heen krijgen..)
Dat van me afduwen doe ik allern als ze bijt hoor, niet als ze komt knuffelen. Terugbijten ga ik absoluut niet doen. Als zij niet mag bijten, mag mama het natuurlijk ook niet. Kusjes geven snapt ze helaas nog niet! Ze houdt er zelf ook nuet zo van.om kusjes te krijgen (hoewel ze die toch heeel veel krijgt, haha!). Dus gewoon volhouden, zeggen dat het pijn doet en niet mag?
geowon volhouden, herhalen herhalen herhalen... probeer ook duidelijk verschil in mimiek te tonen...dus mss geen kusje maar mss wel aaien of knuffelen...en dan heeel overdreven blij kijken en dat aanmoedigen...en bij bijten echt duidelijk laten merken dat het pijn doet en je mimiek ook ehct duideijk van "niet leuk" en gewoon ehct uitleggen, je mag niet bijten...enz enz...en bied anders een bijtring aan oid en dan zeggen deze mag je bijten, maar niet mama" hier wa shet geen bijten maar slaan, en toen introduceerden we aaien en het was over... kusje geven, leert ze binnekort wel begrijpen hoor..gaat zo snel zometeen qua ontwikkeling! Dit kun je natuurlijk spelenderwijs gedurende de dag ook btj stimulerne door kusjes te geven aan fotos of knuffels enz...