hallo, ik heb de laatste tijd last van weeen, met name wanneer ik naar de wc ga. het is meestal 2 weeen of zo per dag en dan verspreid over de dag. de weeen houden wel lang aan. gisteren duurde een wee ongeveer 3 minuten, was niet heel heftig maar het is echt heel onaangenaam. Moet ik mij zorgen gaan maken?
Hoi Marja, Weeën geven ontsluiting, mochten die regelmatig komen en pijnlijk zijn dan moet je eventjes bellen met je verloskundige. Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik aan voorweeën, indalingsweeën of harde buiken. Ligt hiermee een duidelijk verband met drukte, veel tillen, spanningen, stress dan is het een teken van het lichaam om het rustiger aan te doen. Mocht het gepaard gaan met blaasklachten, zoals vaker plassen, pijn bij het plassen, niet goed uitplassen, onderin buikkrampen, dan kan je voor de zekerheid urine naar de huisarts wegbrengen. Ook van een blaasontsteking kan je harde buiken krijgen. Verder zijn harde buiken, eigenlijk een normaal verschijnsel, de baarmoederspier is alvast aan het oefenen voor de bevalling. Maar is eht te pijnlijk of je maakt je ongerust dan bel je eventjes met je eigen verloskundige. Groetjes, Japke