2 explosies luchthaven Brussel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door wachtend, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    In plaats van te roepen over hypocrisie kun je je beter afvragen waar dus daadwerkelijk de verschillen zitten waarom mensen er anders op reageren.
    Alle aanslagen zijn erg, maar vind er nogal een verschil tussen zitten of dit door een groepering vanuit het eigen land gebeurt die is ontstaan door het gevoel van ongelijkheid in hun beider vaderland of door een groepering die opgestookt wordt door een groepering van buiten het land die geen origine hebben in dat land. Beide zijn erg maar het verschil in reactie is wel degelijk uit te leggen, dat sommigen dat hypocriet vinden is aan hun. Naar mijn idee zien ze dan de achterliggende gedachte van velen niet.

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    #202 zonnetje2015, 22 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
    Het is zeker geen bekritiseren en hypocriet vind ik t niet. Masr waarom voor de een wel en voor de ander niet? De slachtoffers in andere landen zijn ook mens hebben ook familie... Steun betuigen kun je op vele manieren waardoor oa geen onderscheid te maken.

Onderscheid, buitensluiten, discriminatie etc zijn allemaal grondleggers van terrorisme.. Dit moet aangepakt worden. Ja ik ben tegen terrorisme masr wel wereldwijd.

Onschuldige mensen die de dupe worden van ern groep mensen die menen dat ze meer zijn dan een ander. Het heft in eigen hand nemen om hun idealen door te dringen ten koste van alles!
    Maakt niet uit waar ter wereld en uit welk land de daders komen. Overal zijn onschuldige slachtoffers!!!

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113

Dus maak je onderscheid. De slachtoffers in bijv Turkije zijn minder erg omdat de daders uit eigen land komen? Misschien zijn de daders van Brussels wel afkomstig uit België?

4. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Er is maar één verklaring voor en dat is de media, die hebben heel veel in de hand.
    Dit gebeurd nu dichtbij en dus wordt er extra aandacht aan besteedt, continu nieuws op NOS en de kranten staan er vol mee.
    Als er een aanslag in Pakistan plaatsvindt dan wordt daar minder aandacht aan besteedt, dat is verder weg.
    Zodra je figuurlijk gebombardeerd wordt met nieuws over een gebeurtenis dan hou je jezelf daar mee bezig en leef je meer mee dan met een gebeurtenis die minder in het nieuws komt en waar minder aandacht aan wordt besteedt door de media.
    Dat is logisch.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, dat klopt totaal niet.

Media opereren volgens de regels van actualiteit. En actualiteit is gebaseerd op psychologie. Mensen zijn automatisch en logischerwijs meer geïnteresseerd in zaken waar ze een band mee hebben. Dat is vaak gebaseerd op nabijheid. Maar ook bijvoorbeeld op het onderwerp: mensen zijn nu eenmaal sneller geraakt door nieuws waar kinderen bij betrokken zijn, omdat de meeste mensen zelf kinderen hebben. Ken je zelf iemand met een handicap, dan zal je sneller geraakt worden door nieuws over gehandicapte mensen. Etc.

Voor de media dus weer met de vinger gewezen worden: media leveren echt gewoon wat de mensen willen lezen en zien hoor. Check straks de meest gelezen berichten maar weer eens...

6. Niekepiek

De media is de eerste die ons nieuws brengt.
    Natuurlijk ben je meer betrokken bij een buurland dan een land wat veel verder van je weg ligt.
    Maar als ik voor mezelf spreek, ik kijk al de hele middag NOS en ik voel me erg betrokken, terwijl ik zeker weet dat als dit ook gebeurd zou zijn met Turkije ik diezelfde betrokkenheid zou hebben.
    Het klopt dat de media alleen werkt vanuit de behoefte van de mens maar de media is wel de eerste die dit in werking stelt en mensen die betrokkenheid aanbiedt.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Natuurlijk wordt hier meer aandacht aan besteed dan aan aanslagen in Turkije,...
    is toch ook volkomen logisch. Dit is hier gebeurd en niet ver van ons af.

Als mijn vriendin overlijdt raakt me dat ook veel meer dan als iemand die ik niet ken overlijdt.

Dit is met aanslagen precies hetzelfde. Hoe dichterbij het gebeurd hoe meer het mensen raakt.
    Het is overal even erg maar het is wel hier bij ons.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jij bent maar één persoon...media baseren zich op massapsychologie.

En natuurlijk zijn media de eersten die de betrokkenheid voeden. Waar zou je anders je informatie halen?

9. Niekepiek

Als de media mij geen nieuws aanbiedt dan is het logisch dat ik mij er inderdaad minder voor interesseer.
    Als de media morgen aangeeft dat er een aanslag plaatsvindt in New York en daarbij de hele dag beelden uitzendt op een tv-zender, kranten vol plaatst, en liveblogs op internet neer zet dan interesseer ik me daar ook meer voor dan een aanslag in Syrië die meer doden eist en veel grootschaliger is.
    Maar als ik hiermee ook zo wordt geconfronteerd en continu beelden zie van slachtoffers en getuigen dan leef ik net zo goed mee.
    Ieder slachtoffer weegt voor mij even zwaar mee.
    Natuurlijk raakt het je wel meer als het zo dichtbij komt, dat is ook logisch maar in mijn ogen weet de media goed te manipuleren.

10. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Oh bah, kernenergie in Tihange wordt geëvacueerd. Dan moet hij ook stilgelegd worden dus dat gebeurt echt niet zomaar

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er gaan elke week zo'n 3000 mensen dood in Nederland. Ik ga niet naar 3000 uitvaarten en verstuur zelfs geen 3000 rouwkaarten in de week. Maar toen er vorige maand een mevrouw verderop in de straat overleed, heb ik er wel een kaart in de bus gedaan. Ik kende haar niet, hooguit van zien. Maar het is in de straat, ik heb de rouwauto zien staan die haar kwam ophalen. Dan voel ik me toch meer betrokken en wil een blijk van medeleven laten zien. Dat doe ik niet als ik hoor dat de overbuurvrouw van de beste vriendin van mijn achternicht in Hutsieflut is overleden. Ik denk dat dit ook niet meer dan normaal is.

Ik kan me ook goed indenken dat vorige week onmiddelijk na de aanslag in Ankara daar ook alle zenders er vollopen aandacht aan besteedden met extra nieuwsbulletins, live updates e.d. Terwijl de aanslag vandaag in Brussel daar heus het nieuws wel haalt, maar alleen in de reguliere uitzendingen getoond wordt. Net zoals bij ons de gebeurtenissen in Ankara wel op het journaal en teletekst te vinden waren, maar niet constant geüpdatet werden, zoals nu bij de aanslagen in Brussel.

12. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Waar zeg ik dat het minder erg is? Er zit een verschil qua oorzaak en ja daar maak ik persoonlijk het onderscheid in. Daarmee wordt niet gezegd dat het minder erg is etc. Dat is wat anderen er blijkbaar graag van willen maken. Om een voorbeeld te noemen als IS de aanslagen in Turkije had opgeëist had er dezelfde reactie gekomen als in Parijs en nu Brussel, maar dat willen velen blijkbaar niet zien.

13. Valora

Valora Lid

18 sep 2015
    65
    0
    0
    NULL
    West-Vlaanderen

Ik heb gelezen dat enkel mensen worden geëvacueerd die niet noodzakelijk zijn om de kerncentrale verder te laten draaien. Dus hij wordt niet stilgelegd.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het heeft niet alleen te maken met de geografische afstand (kijk maar naar 9/11) maar juist ook cultuur. Wanneer dit soort massa aanvallen gebeuren in een (overwegend) moslim land dan spreekt dat minder tot onze verbeelding en empathie dan wanneer dit gebeurt in een Westers land. Het eerste zijn we gemiddeld al veel meer murw voor, het laatste komt binnen als veel schokkender omdat het gelukkig relatief weinig gebeurt én het vnl. Westerlingen betreft. Andersom zal ook gelden, de mensen in bvb Turkije zullen nu ook minder aangedaan zijn dan bij de aanslagen bij hen 'om de hoek' onder hun (religieus) gelijkgestemden. Dit is nou eenmaal mens eigen en psychologisch/sociologisch goed verklaarbaar. Dat maakt je niet per definitie een minder of hypocriet mens. 💡💡💡

15. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik hoorde idd ook dat die evacuatie van de kerncentrale een gevolg is van de verhoogde waakzaamheid. ze hebben ook alle auto`s bij die centrale gecontroleerd. iedereen die er niet perse hoeft te zijn moet gaan uit voorzorg. mocht er dus wel iets gebeuren dan zijn er minder mensen in de centrale.

16. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Mooi geschreven Tupp!

17. Alf

Alf Niet meer actief

Ik voel het precies zo.
    Dank voor het verwoorden

18. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    #218 2mam2, 22 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
    Dat ben ik volledig met je eens maar daar doelde ik ook niet op hè. Ik doelde op het stukje dat ze zei dat iedereen het zo goed heeft/kan hebben in Nederland/de westerse wereld of gelijke/goeie kansen heeft.

19. Veera

Veera Niet meer actief

Ik noemde het hypocriet omdat dit soort acties van IS aan de orde van de dag zijn. NIET alleen aan de andere kant van de wereld, ze zitten hier ook. De terreurdreiging is gewoon vrij hoog hier dus een aanslag in Belgie is helemaal niet zo vreemd of eng. Het is niet dat wij niks met IS te maken hebben, mensen zijn er alleen totaal niet mee bezig. Tot er een keer wel wat gebeurd, dan breekt voor een paar dagen de extreme paniek weer uit. En na een week is iedereen het net zo hard weer vergeten.
    En dan facebook. Er worden iedere dag mensen doodgeschoten, opgeblazen en onthoofd door die groep psychopaten maar als het in Belgie gebeurd moeten we ineens allemaal onze profielfoto veranderen op facebook. Want hey, dat zal wel helpen. En alsof je als je het niet veranderd, niet meeleeft.
    Het stoort mij gewoon. Dat het nieuws en social media zo ontploft, dat geschreeuw in het nieuws, die angst en paniekzaaierij. Al die foto's die ik alweer zag verschijnen van dode en bebloede mensen :(
    Iemand vroeg mij hoe er dan op gereageerd moet worden. Tja, dat is lastig. Maar in ieder geval niet zo extreem, dat vinden die terroristen prachtig, vergeet dat niet.

20. Veera

Veera Niet meer actief

O en ik wil er verder geen discussie van maken ofzo, daar hou ik niet van in zulke topics, staat niet zo respectvol. Maar het is gewoon mijn gevoel wat ik erbij heb

Deel Deze Pagina