Ik denk dat de Belgen hetzelfde zouden doen voor de Nederlanders puur omdat het heel dichtbij is. Voor veel Nederlanders ligt Brussel ook korter bij hun dan Amsterdam. Turkije is weer verder weg. Niet een goede vergelijking maar kijk naar het Eurovisiesong festival. Belgen stemmen op Nederlanders en andersom ook al zijn andere beter. Je voelt je meer betrokken bij de mensen dichtbij u.
Maar waarom dan je profielfoto wijzigen? Ik snap dat niet zo goed, je hoeft het niet te doen. Maar dat vind ik met heel veel op facebook en andere social media, doe maar gewoon niet Ik voel me in dit geval niet meer verbonden met de mensen in Brussel dan de mensen in bv Istanbul. De kans is wel veel groter dat er iemand slachtoffer is geworden die ik ken, of via via. En het is enger omdat het veel dichterbij is.
met zo'n songfestival.of een voetbalwedstrijd snap ik dat, ik juich deze zomer ook volop voor de rode duivels maar ik vind dit van heel andere orde.
iets dat dichtbij of in eigen land gebeurd, raakt ons meer dan wat ver weg gebeurd. Niet zozeer omdat we het een erger vinden dan het ander, maar omdat als het zo dichtbij is, onze veiligheid in het geding komt. Belgie, dat is ons buur/thuisland, dat zijn wij, dat hadden wij kunnen zijn! Dat gevoel is er veel minder als iets ver weg gebeurd. Het maakt het een niet erger dan het ander, het maakt het enger voor ons als mensen.
Maar dit hangt voor mijn gevoel weer helemaal samen met hoe de media hier mee omgaat. Istanbul is weinig in het nieuws, je hoort niemand erover. Of in ieder geval niet zo groots en lang. Brussel is heel de dag in het nieuws en iedereen is betrokken. Ik heb niet alles gelezen maar wat ik tot zover gelezen heb, ben ik het met je eens. Ik heb familie rondom Parijs en alles werd in het nieuws besproken. Mijn man heeft familie rondom Istanbul en je hoort amper iets. Tuurlijk zijn Parijs en Brussel dichterbij maar er wonen toch ook Turkse mensen hier. Voor mij voelt het in ieder geval heel erg dubbel omdat ik het angstige gevoel van beide kanten meemaak maar er anders mee wordt omgegaan
Maar ik snap dat niet.hoor. Het gaat toch niet over een of ander dorpje in Afrika waar nog geen westerling ooit van gehoord heeft...het gaat over Turkije. Voor mij gevoelsmatig hetzelfde als Frankrijk, Duitsland, België....enz Qua verbondenheid...ik denk dat de gemiddelde Nederlander meer Turkse dan Belgische buren heeft En er gaan denk ik even zoveel al dan niet meer mensen naar Turkije op vakantie als naar België Ik.denk dat het dus niet logisch en als vanzelf gaat, ik denk dat dit een hele bewuste selectie is.
Ik weet dat het een Franse kolonie was maar ik heb toch echt het idee dat dat niet zozeer de reden was. Frankrijk was niet bepaald geliefd voor wat ze er allemaal hadden aangericht destijds. Daarbij was de berichtgeving rondom de MH17 ook erg uitgebreid.
Het is zeker niet gek, maar die idioten bestaan. Zoals een aantal maanden geleden werden er op Belgische zender VIER tijdens een programma mensen geinterviewd die op social media toejuichden toen er vluchtelingenbootjen gezonken waren. Zij vonden het "kei plezant" en hoopten dat de rest van de vluchtelingen (incl.kinderen en babies) hetzelfde zou overkomen. Gewoon, rechtuit op de tv en het gaat om volwassen mensen die anderen de dood wensen, omdat zij anders financieel achteruit zouden gaan of weet ik veel wat. Die jongeren die de aanslagen van vandaag toejuichen en die lui die iedereen die niet van Europese origine de dood wenst, die zouden samengebracht moeten worden op een onbewoond eiland en iedereen die hun mening deelt.
Ik ben het eens met tuc. Ik vind dit ook vreselijk en ben ook wel bang dat er hier ook wat zal gaan gebeuren. Ik woon ook nog eens in een grote stad. Maar van turkije of andere landen vind ik net zo erg. Het raakt me niet meer of minder. Ik vind dat ook wel een beetje raar want met 9/11 wordt er wel veel aandacht aan besteed, zelfs nu nog elk jaar herdenkingen en films op tv etc. Terwijl dat helemaal aan de andere kant van de wereld is.
@Fanona: prima plan, zoiets hebben we eerder gedaan en volgens mij is Australië toch wel een leuk land geworden uiteindelijk. Zou er op de Noordpool nog venoeg ruimte zijn?
Sensatie zoekerij of niet, ik vind het walgelijk. Net zoals ik alle anti islam uitspraken ook walgelijk vind.
Ja ik juich het uiteraard ook niet toe, maar waarom breng je zo iets in de media...wat wil men daarmee bereiken.
Dat zal de haat wel zijn die bij veel mensen momenteel leeft. En als er dan naar buiten komt dat de IS het heeft opgeëist van vanmorgen en er word dan gejuicht dan voelen mensen zich toch een soort van aangevallen. Maar goed, dat is wat ik denk he. Voor mij hoeft het ook niet in het nieuws maar goed, mijn nekharen gaan er wel van overeind staan als ik dit soort dingen lees.
Ja maar snap je dat de haat op deze manier gevoed wordt...dit is een oorzaak van het probleem en dat alles uit de hand loopt.
Uiteraard. Maar waarom zou dit niet in het nieuws mogen dan? Het is toch van de zotte dat dit gebeurd? Moeten we er dan onze ogen voor sluiten?
School moet maatregelen nemen, ouders en desnoods politie,maar voor de rest geen aandacht aan schenken, negeren. Hoe meer aandacht je ze geeft, des te meer ze het gaan zoeken en door hun idiote daden worden de rest van Moslims scheef aangekeken en al die media-aandacht zal alleen maar meer haat zaaien.
Dat haatzaaien vindt ik echt erg, ik ben zelf moslim, en heb mij vaak moeten verantwoorden voor wat er gebeurt als het met de Islaam te maken heeft. Dit doet wel heel erg veel pijn, omdat ik ook tegen ben. Het ergste is dat ik paar keer op de werkvloer opmerkingen naar mijn hoofd krijg over Moslims, doet echt veel pijn, terwijl ik mijn goed aanpas aan de samenleving.
niet de.ogen voor sluiten, maar geen extra aandacht schenken. Die gasten aanpakken daar, maar verder niks. Weet je hoeveel mensen hier nu op aan gekeken worden: " ja jullie lachen erom"
Het is de media ingekomen omdat er een meisje van 15 op twitter haar walging heeft geuit over de reacties van sommige mede scholieren. Dit is opgepakt door oa atv 5 en heel veel anderen op twitter. Het is helemaal niet haar bedoeling geweest dat dit zo groot zou worden.