2 explosies luchthaven Brussel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door wachtend, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    #261 Shakes, 22 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
    Dat is toch iets compleet anders. 9/11 heeft de wereld veranderd. Er is letterlijk een wereld vóór, en een totaal andere wereld na. Iedereen van onze generatie weet nog perfect waar hij of zij was toen de torens instortten. Toch normaal dat zoiets jaarlijks herdacht wordt? Dat is niet anders dan de wereldoorlogen, of Tsjernobyl, of iets dergelijks.

2. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Maar een bewuste selectie van wie? Van de 'gewone mens' of van de media?

3. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    En dat is natuurlijk 1 van de redenen, via social media wordt alles nu zo makkelijk verspreid.

Overigens vind ik best dat dit in de media mag komen, het is ook iets wat gebeurt, dus doodnegeren is geen oplossing.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik las een uur/anderhalf uur geleden dat iemand oproept om moslims uit het land te jagen. Er stond bij 'ze' moeten terug gaan waar ze vandaan komen. "We geven ze dertig dagen om op te rotten en daarna regelen we het zelf onderling wel".

Nou... dat wordt nog een flink probleem hier met de Nederlandse moslims. Moeten ze nou weg of moeten ze nou blijven? En als ze weg moeten, waar moeten ze dan naar toe? En wat doen we dan met de bekeerde Nederlanders? Krijgen die een generaal pardon of moeten die ook mee? ;)

Even voor de duidelijkheid; Ik ben het sowieso niet eens met die uitspraken en moest er wel een klein beetje zuur om lachen omdat zulk soort uitspraken echt té triest voor woorden zijn. Wat een bout-uitspraak is dat. Net zoals mensen die roepen dat alle Marokkanen terug moeten naar Istanbul. Dat mensen dat serieus nemen (er waren tig reacties op van gelijkgestemden) vind ik daarentegen nog des te schokkender. Jammer dat zulken stemrecht hebben.

Die kinderen die erom begonnen te klappen of te juichen vind ik overigens nét zo erg. Dat zou ik als school zijnde niet kunnen of willen accepteren. Hopelijk treedt men daar ook tegenop. Je hebt het wel over mensenlevens. Dat het je niet raakt, prima, maar juichen is een hele andere categorie.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Van de gewone mens. Ja van de media uiteraard ook, maar als mens heb je zelf de keuze om bepaalde informatie tot je te nemen. Ik krijg via de media nl dezelfde info als iedereen hier en toch heb ik er een andere mening over.
    Nu heb ik 2 jaar journalistiek gestudeerd, misschien ben ik mij er meer bewust van, maar elk weldenkend persoon kan info vergaren en selecteren.

6. topper12

topper12 Niet meer actief

Maar de aanslagen in Madrid en Londen hoor je niemand meer over, terwijl dat toch echt vrij dichtbij is. Ik denk dat 9/11 nog steeds zo duidelijk aanwezig is omdat deze gebeurtenis voor veel mensen voelde als een omslag in de geschiedenis.

Begrijp me niet verkeerd: elke gebeurtenis waarbij mensen hun leven verliezen /gewond raken is vreselijk ongeacht het land waarin dit plaats vindt. Helaas beslist de redactie in dit geval hoeveel aandacht een gebeurtenis krijgt.

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83

+1
    Ben het met je eens.

8. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Maar als ik het dan goed begrijp, insinueer je dat gewone mensen er bewust voor kiezen om zich meer verbonden te voelen met mensen die dichtbij hen staan en meer op hen lijken (in de ruimste zin van het woord) en er bewust voor kiezen om zich minder verbonden te voelen met mensen die verder weg wonen en minder op hen lijken (qua bv levensstijl, geloof etc)? En omdat de gewone mens bewust voor dat gevoel van verbondenheid kiest, laten ze meer medeleven zien nu bij deze aanslag of andere aanslagen in westerse gebieden? Dus eigenlijk discrimineren deze mensen allemaal bewust de minder westerse mensen zeg maar? Begrijp ik dan goed wat je bedoelt?

9. tuc

tuc Niet meer actief

je klinkt verrast hierdoor?
    Lijkt mij toch dat je weet dat dit dagelijks gebeurd? En ik insinueer niet dat iemand die bv zn profielfoto wel veranderd, het niet erg vindt dat er aanslagen in Turkije zijn geweest, de meesten vinden dat hopelijk wel erg.
    Maar ja dat is verder idd wat ik bedoel.

10. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Mijn hart huilt voor alle haat die heerst...Dan besef ik mij dat ik binnekort een wondertje op de wereld ga zetten en voel ik mij haast schuldig...Maar gelukkig dat mijn hart dan zegt dat liefde alles overwint... :(

11. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Mooie tekst kippertje88. Zo denk ik er ook over. Het is verschrikkelijk wat er allemaal gebeurd.

12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ja, het wordt misschien ook een beetje een warrige en zinloze discussie.. Wat mij beetje tegenstaat is dat het nu soms lijkt dat mensen bewust wel medeleven tonen voor Brussel en niet voor bv Turkije terwijl ik denk dat, zoals jij ook al zegt, iedereen dat echt even erg vindt. Een mensenleven is een mensenleven.

En ik vind het logisch en daardoor ook prima, dat mensen hier in NL dus meer hun steunbetuigingen laten zien na Brussel en minder na Turkije. En dat heeft denk ik te maken met veel factoren zoals berichtgeving door de media maar ook door het onbewuste proces van je meer verbonden voelen met een bepaalde bevolkingsgroep of land of wat dan ook. In mijn ogen heeft dat weinig met bewuste keuzes van mensen te maken maar met evolutie; vanuit de natuur zijn wij sterk geneigd om ons meer verbonden te voelen met mensen die dichtbij ons staan, door bloed, afstand (als we globaal kijken), religie, levensstijl of wat dan ook.

Dus die mensen die hun facebookprofiel veranderen doen dat volgens mij niet bewust, maar uit het onbewuste proces zich verbonden te voelen zonder daarbij meteen aan te geven dat iets anders minder erg is. Het is niet 'als ik steun aan Brussel laat zien maar niet aan Turkije betekent dat dat ik het minder erg vind voor die mensen'. Ze zeggen alleen maar 'ik vind het erg voor Brussel' en dat laatste stuk, verzinnen sommigen er zelf bij. Gevolgtrekking die je in mijn ogen niet kan doen...

Maar goed, de discussie loopt nu wrs wat uit de hand ;)

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dankjewel

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

15. tuc

tuc Niet meer actief

Daarom zei ik ook dat ik bij de meesten echt niet denk dat dit bewust gebeurd. Maar ik vind dat je je best bewust mag zijn van wat sommige acties tot gevolg kunnen hebben en wat het effect is op mensen.
    Bv Turkse mensen hier....zij zien dat voor Parijs en Brussel alle fb profielfoto's massaal aangepast worden, maar voor Ankara of Istanbul niet. Ik kan mij voorstellen dat je daar als Turk een nare smaak van krijgt. Omdat Turkije gewoon net zo bekend is hier als Frankrijk. En als we dan willen stoppen met de verdeeldheid en als 1 volk willen staan tov de terroristen, dan denk ik dat we beter na moeten denken over dit soort acties.

16. mommy2016

mommy2016 Lid

18 mrt 2016
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    En wat al die mensen in Syrië al die kinderen die daar in rijtjes naast elkaar liggen klaar om begraven te worden
    Dat laten ze ook niet zien op de nl zenders

En wel via schotel

Al met al vind ik de media daarin niet eerlijk

maar een mensen leven is een mensenleven waar dan ook te wereld is even erg

Dit is geen jihad islamitische staat dit zijn een stel zielige figuren die de islam anders interpreteren want dit heeft onze profeet Mohammed vrede zei met hem ons niet na gelaten

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

#277 sydneys, 23 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2016
    Maar mensen van Turkije kunnen hun profielfoto toch ook veranderen met de Turkse vlag over hun foto te doen.
    Wat is toch het probleem? Facebook heeft er geen speciaal iets voor gedaan. Je maakt die profielfoto op een andere website en niet op facebook!
    Ik ben een Belg, mag ik?!
    Frankrijk is mijn buurland, mag ik?!
    De mensen van Turkije hebben hun facebookfoto waarschijnlijk niet veranderd naar de Belgische vlag en dat vind ik ook heel logisch.

Ik vind juist u heel erg onrespectvol.

18. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Tuc, dat is echt onzin.
    België is ons buurland, deze aanslag komt nu heel dichtbij voor de Nederlandse bevolking, dus het is niet meer dan normaal dat wij hier ons meer betrokken bij voelen.
    Ik heb op Facebook ook mensen hun foto zien veranderen voor Turkije, en nu zelfs wordt Turkije er bij betrokken.
    En waarschijnlijk zullen veel mensen in Turkije ook hun profielfoto niet veranderen voor wat er nu is gebeurd in België.
    En wat maakt dat nu uit?
    Ik maak me liever zorgen om de mensen die dichtbij deze aanslag staan en wat hen en hun naasten is overkomen dan dat ik me druk maak om profielfoto's op Facebook.
    Belachelijk is het!

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat je vreselijk overdrijft.
    Ik zeg nergens dat iemand kwaad in de zin heeft, ik zeg juist dat het ws allemaal goed bedoeld is, maar ik zie dat het op een andere manier geinterpreteerd kan worden en ik benoem dat...mag ik;)

Ik denk als iedereen zich wat bewuster wordt van alles dat we dan een groot deel van de problemen voor zijn.

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik denk dat jij je ook wat bewuster mag zijn dat er gisteren een aanslag is gebeurd in je buurland.
    Ik vind het niet netjes dat als er een topic wordt geopend over de aanslagen in Brussel er vanalles anders bijgehaald moet worden.
    Als er een topic over de aanslagen in Turkije of eender welk land wordt geopend zal ik netjes mijn steunbetuigingen doen en het ook daadwerkelijk over die aanslagen hebben en geen andere landen erbij halen.
    Topics over aanslagen hoeven geen racistische tint te krijgen, dit idee heb ik nu. Dat mensen zich al schuldig moeten voelen als ze hun profielfoto veranderen naar de Belgische vlag en niet naar een andere vlag want welke kant wil je eigenlijk op? Je blijft er maar over doordrammen.
    België is mijn land. Het zijn mijn mensen! Al die mensen die gisteren gewond zijn geraakt of zijn overleden zijn mijn mensen! Mijn volk! Ongeacht hun afkomst, het is gebeurd in mijn land dus het is mijn volk! Jammer dat jij dat samenhorigheidsgevoel niet kent.

Kan er nu eens niet 3 dagen niet gezeurd worden over afkomst? Andere landen? Hier in dit topic? Kunnen er geen 3 dagen overheen gaan zonder discussies uit te lokken?alleen hier, in dit topic over de aanslagen in Brussel? Is dat echt zo moeilijk?

Nogmaals, wordt er een topic geopend over aanslagen in andere landen dan ga ik zeker meepraten maar dan praat ik ook echt mee over die aanslagen, over die mensen! Over de mensen die er dichtbij staan. Ik ga daar echt geen discussies uitlokken die nergens op slaan. Ik rouw mee met die die mensen ipv dat ik ga proberen die mensen zich schuldig te laten voelen omdat ze angst hebben of rouwen over hun land of buurland.

Deel Deze Pagina